Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Knotten anfaller!!  (läst 7447 gånger)

Fjällsäter

Re:HJÄLP! Knotten anfaller!!
« Svar #20 skrivet: 09 maj-07 kl 22:43 »
Citera
Skrivet av: Ylva  Postad: i dag kl. 02:44:23pm  
Det här var intressant. Jag har inte problem med knott men väl med mygg. Ibland blir det så mycket myggbett att kaninerna kliar sönder sig på nosryggen och river sig runt ögonen. Det ser helt sjukt ut faktiskt.

När jag var ute hos ninerna idag såg jag att en av dem hade ett stort sår på nosryggen, tänkte att det kanske varit bråk (dock inte sett nått) Men det kanske kan vara MYGG  ???

Brukar man lägga helosan även på kaniners sår?

och jag skulle beställa knott-nät - direkt!!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 09 maj-07 kl 22:54 »
Brukar man lägga helosan även på kaniners sår?

Jag har inte gjort det, tror att de skulle tvätta bort det direkt  ;)

Jag har råkat ut för bitsår några gånger, de har läkt fint med bara tvätt av tvål och vatten (eller jodopax om du har det hemma). Rent och torrt i buren med extra strö så borde det ordna sig!
Landsflykting i storstan...

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #22 skrivet: 16 maj-07 kl 17:43 »
Tvätta gärna med 3% väteperoxidlösning och sätt lite zinkpasta eller idominsalva på såret. Det innhåller Zink och jag skulle vilja se den fluga som lyckas skada kaninen ytterligare genom zinkpastan. Slickar kaninen i sig zinkpastan stärker den bara imunförsvaret via tarm och blod! Om kaninen slickar i sig zinkpastan kan Du pröva att droppa några droppar färsk citronsaft på såret så det läker snabbare, men Du skall veta att det gör ont i kaninen, till en början!
(Detta är något som ofta ammande mödrar med söndernavfsade bröstvårtor vet en del om.)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 17 maj-07 kl 08:53 »
Njaa.. Det har börjat komma forskning om att hästar inte bör äta vitlök (nu kommer inte jag ihåg källan dock! :-\)

Någon som hört något mer om detta?

Switch, hur mycket? 10ml/100kg kroppsvikt...

Hmm, intressant, det har jag inte hört nåt om. Vi kan ju fråga Tintin67 här på forumet som håller på med hästar i de flesta former.

Vad säger du Tintin67, är vitlök bra eller dåligt för hästar?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Disney

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 17 maj-07 kl 13:35 »
Jag är ju förvisso inte "tintin"  :D men ändå ganska insatt med det här med hästar... Vad gäller vitlök till hästar så är det ännu inget bevisat i vilken mån det är skadligt eller ej. Viss forskning pekar dock på att vitlök i större mängd kan ge blodbrist hos häst, men då med en giva på över 20 gram/100 kg häst.

Att ge vitlök i mindre mängd finns ännu inget som tyder på att det skall ha en skadlig inverkan. För min del anser jag att vitlök i mindre mängd enbart är ett positivt inslag i hästens foderstat. Mina hästar får alltid lite vitlök under sommaren för att ha viss effekt mot mygg och andra hemska varelser..  :) Även vad gäller luftvägsproblem så anser många hästägare (dock ingen fosrkning som bevisat detta..!) att med ett litet tillskott av vitlök så förbättras "problemet"...

Detsamma borde väl gälla kaniner, gärna vitlök MEN ej i överdoserade mängder... !

(Sedan vill jag bara tillägga vad gäller Switch så anser jag att det ska användas i begränsad mängd...Det är trots allt ett bekämpningsmedel och något jag ogärna använder på mina hästar...Absolut inte på de som är dräktiga men däremot på de som har mkt fästingar etc. Rekommenderas det verkligen till kaniner? Om jag inte minns helt fel så rekommenderas det INTE till hund och katt iaf!!)
« Senast ändrad: 17 maj-07 kl 13:38 av Disney »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #25 skrivet: 17 maj-07 kl 16:58 »
skulle man då kunna ge kaninerna blasten på vitlöken???? i små mängder visserligen. eller ger ni det pressat eller i pulver form ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Tintin67

• Fånga dagen
« Svar #26 skrivet: 17 maj-07 kl 22:30 »
Hmm, intressant, det har jag inte hört nåt om. Vi kan ju fråga Tintin67 här på forumet som håller på med hästar i de flesta former.

Vad säger du Tintin67, är vitlök bra eller dåligt för hästar?
Vitlök er lika bra för hästar som det är for oss,och när det
gjeller hur det fungerar mot knott/mygg så är det olika
för olika individer.
Några andvender det i fodret och/eller lite pulver/granulat oppblött i litte
vatten som man kan svampa hästens bog eller utsatta ställen med.
(kaninens nosrygg ? Prova det är i alla fall inte giftigt) :)

Tintin67

• Fånga dagen
« Svar #27 skrivet: 17 maj-07 kl 22:40 »
Jag är ju förvisso inte "tintin"  :D men ändå ganska insatt med det här med hästar... Vad gäller vitlök till hästar så är det ännu inget bevisat i vilken mån det är skadligt eller ej. Viss forskning pekar dock på att vitlök i större mängd kan ge blodbrist hos häst, men då med en giva på över 20 gram/100 kg häst.

Att ge vitlök i mindre mängd finns ännu inget som tyder på att det skall ha en skadlig inverkan. För min del anser jag att vitlök i mindre mängd enbart är ett positivt inslag i hästens foderstat. Mina hästar får alltid lite vitlök under sommaren för att ha viss effekt mot mygg och andra hemska varelser..  :) Även vad gäller luftvägsproblem så anser många hästägare (dock ingen fosrkning som bevisat detta..!) att med ett litet tillskott av vitlök så förbättras "problemet"...

Detsamma borde väl gälla kaniner, gärna vitlök MEN ej i överdoserade mängder... !

(Sedan vill jag bara tillägga vad gäller Switch så anser jag att det ska användas i begränsad mängd...Det är trots allt ett bekämpningsmedel och något jag ogärna använder på mina hästar...Absolut inte på de som är dräktiga men däremot på de som har mkt fästingar etc. Rekommenderas det verkligen till kaniner? Om jag inte minns helt fel så rekommenderas det INTE till hund och katt iaf!!)
Frågan är om några av dessa olika preparat som finnes på marknaden
är egnade att andvändas på djur som skall konsumeras av oss ?? är det någon som har koll på detta ?

Disney

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 maj-07 kl 09:16 »
Frågan är om några av dessa olika preparat som finnes på marknaden
är egnade att andvändas på djur som skall konsumeras av oss ?? är det någon som har koll på detta ?

Det skall jag genast kolla upp vad som står om ev karenstid på min Switch... Jag skulle inte äta en kanin som blivit behandlad av Switch tex, då detta som sagt är ett bekämpningsmedel... Är det en karenstid vid slakt för hästar så borde det även gälla för kaniner....men, är som sagt skeptisk till att använda på kaniner.

Det finns så mycket annat "miljövänliga" produkter mot knott/mygg... Prova flugspray som innehåller citronella, en del kan dock vara lite känsliga mot det ämnet, men man kan ju försiktigt prova sig fram... Jag brukar till hästarna krossa vitlök och blanda upp det med vatten och sedan tillsätta citronmeliss, som jag sedan "kladdar" på pälsen... Effektivt för min del, och totalt ofarligt...
(Citronella är dock tills vidare förbjudet i flugspray men det finns fortfarande flaskor att tillgå. Sedan kan du själv köpa citronella och tillverka din egen "spray"!)

Disney

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 maj-07 kl 20:52 »
Vad gäller SWITCH, så gäller för hästar 60 dagars karens före slakt. Något att tänka på om ni tänkt behandla en kanin som sedan skall gå till föda... :)

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: HJÄLP! Knotten anfaller!!
« Svar #30 skrivet: 28 aug-09 kl 12:36 »
fyra ess funkar mot mygg. Men funkar ju inte mot knott som kryper in i pälsen. Jag menar man kan smörja fyra ess på en yta som blivit kal pga myggbett och kliande kanin. Då håller sig myggen borta, de gillar inte tjära lukten. Fyra ess är mycket hälsosammare än flusa och dessa insektsgift.
http://www.hansbosport.se/HANSBOB2B/ItemImages/813001/813001.jpg

Knott gillar inte att vistas inomhus. Dvs de bits inte för det blir för torr luft.
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 12:38 av matterik »

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare (1 dolda)
piona, donderboss

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser