Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa/ transportera duvägg  (läst 3368 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
köpa/ transportera duvägg
« skrivet: 12 nov-10 kl 16:26 »
har nu funderat en del.... eftersom det är så himla ont om påfågelduvor i Sverige kan man kanske köpa ägg av uppfödare och låta mina egna kläcka fram de. skulle det funka tror ni?
hur skulle ni lösa det med transporten? visst, även att inte äggen går sönder men resten också. "överlever" äggen, hur länge, osv...
(nu pratar jag i första hand om ägg köpta i Sverige)
det kanske låter väldigt pretentiöst men jag som bor i Skåne kanske ser en annons på fina påfågelduvor i t.e.x Örebro, inte kör man så många mil för att hämta ett par duvor? då kanske man kan lösa det genom att köpa eller byta ägg med uppfödarna som bor väldigt långt ifrån en.   
jättetacksam över tankar och funderingar ni har kring ämnet.... 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: köpa/ transportera duvägg
« Svar #1 skrivet: 12 nov-10 kl 17:30 »
Vilken smart lösning som jag aldrig äns har tänkt på! Man skickar ju hönsägg fram och till baka över hela landet så varför inte duvägg! :D Duvor är ju så duktiga föräldrar som adopterar ägg och ungar hur som :D det skulle nog funka perfekt!  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 13 nov-10 kl 08:11 »
precis! jag har mina ljusa stunder ska du veta  ;D
nä, allvarligt talat. jag är ofta inne på utländska duvsidor och läser om bl.a. detta, det finns exempel då äggen kunnat "förvaras" i upp till 2 veckor och ungarna kläcktes ändå. hemligheten är tydligen att förvara äggen på ett svalt ställe med den "smala sidan" uppåt (hoppas alla förstår vad jag menar :-). så länge de inte går sönder i transporten bör äggen kläckas. 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

porlas

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 16 nov-10 kl 12:08 »
Är det inte så att duvor (och de flesta andra fågelarter) börjar ruva sina ägg direkt från första ägget är lagt och att gör de inte de så blir de inget, så skicka sånna ägg skulle inte funka. Hönsägg kan ju ligga ett bra tag innan hönan börjar ruva och det är därför man kan skicka ägg till andra. Jag kan ha fel.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #4 skrivet: 16 nov-10 kl 17:38 »
Är det inte så att duvor (och de flesta andra fågelarter) börjar ruva sina ägg direkt från första ägget är lagt och att gör de inte de så blir de inget, så skicka sånna ägg skulle inte funka. Hönsägg kan ju ligga ett bra tag innan hönan börjar ruva och det är därför man kan skicka ägg till andra. Jag kan ha fel.
mina brukar vänta iallafall tills andra ägget är lagt och det kan ta upp till 3 dagar fär det att komma och den tisden det tar ligger honan ändast VID det första äggt ibland. En orska till at det kanske inte går att skicka är ju äve att skalet på duvägg är mycket tunare o skörare än på hönsägg, så det är stor risk att de kan gå sönder under frakten om de inte är suuuuuuuuuuuuuuupernoga embalerade :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 14:03 »
Jag har läst rätt mycket om det (samt pratat med folk) ,tydligen kan duvägg "hålla" i upp till 2 veckor, rätt hanterat. En bekant till mig hittade ett ägg på golvet inne hos sina duvor, eftersom han inte visste vem de tillhörde la han det på en hylla inne i duvhuset. En vecka senare började en av hans par ruva på sina egna ägg så han stoppade in ägget han hittade och visst blev det en bebis av det!  ;D   Så hopp finns det! 

ps. duvor börjar ruva när bägge äggen är lagda

gen är lagda....

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser