Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era kaninhägn!  (läst 6194 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Era kaninhägn!
« skrivet: 11 nov-10 kl 16:14 »
Jag vill se bilder på era kaninhägn, ni som har =). Jag vill bygga en/flera när vi flyttar till hus och jag vill gärna se hur andra har löst det.

Jag störtgillar Kolartorpets: http://ulkaf.jalbum.net/Invigning%20nya%20kaninhagen%2015%20nov%202009/

Sååå fräscht och snyggt.

//Lina

LasseDalom

• -
SV: Era kaninhägn!
« Svar #1 skrivet: 11 nov-10 kl 16:19 »
Jag har ett kompostgaller. Vintertid placerat brevid förstukvisten och då är buren uppe på förstukvisten, och så har han en planka att gå upp och ner på. Har även ett litet vindskydd i hagen beståendes av två kompostgaller resta i vinkel mot varandra. I dessa flätar vi in grankvistar.

Sommartid är gallret flyttbar hage, som tillsammans med sommarbur, flyttas runt till nya beten.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 nov-10 kl 17:40 »
Kolartorpets hägn var jättefint! Jag gillar verkligen de stora fönstret, men jag skulle nog vilja ha ett nättak.

Jag har byggt en provisorisk bur av hundgårdssektioner, galler, nät, presenningar, plank och granstörar. Tanken är att bygga något bättre på sikt. Jag har byggt en bod och ska bygga om den gamla buren så att de passar ihop. Då kan de gå ut och in som de vill genom kattluckor.
Min bur är uppdelad i två avdelningar med två kaniner i varje. De har soffa att sitta i/under, bur att gå in i, massor med halm och hö när det är kallt, och filtar att krypa in under.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Elvan

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 12 nov-10 kl 17:43 »
Jag störtgillar Kolartorpets: http://ulkaf.jalbum.net/Invigning%20nya%20kaninhagen%2015%20nov%202009/

Sååå fräscht och snyggt.

Ja man får ju komplex när man ser nåt så fint =)
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-10 kl 17:52 »
Såhär ser det ut på insidan.
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 nov-10 kl 17:54 »
Här är kaninbostaden som fixades till i sommras.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-10 kl 23:40 »
funkar det verkligen att ha kaniner i stora flockar? det jag har hört och sett är att det blir slagsmål förr eller senare med resultatet att flera kaniner får trasiga öron och sargade kroppar.. honor slåss..hanar slåss..honor och hanar blir ungar... det som funkar är väl honor ur samma kull? eller? fina hägn ;)
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 13 nov-10 kl 00:04 »
Men jag fattar inte, länken alltså, är det öppet rakt ut i skogen???

Fina grejor, men inget att äta.  Kaninerna kan sitta och bajsa i foderlådorna.

Vilken ras är det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dagg

« Svar #8 skrivet: 13 nov-10 kl 09:43 »
Jag har ett stort hägn med flera individer, men det är indelat i flera "rum". Några kan gå tillsammans (kastrerade bröder), men alla har möjlighet att sällskapa genom nätet om de har lust. Och det har de ofta- de ligger på var sida nätet och småmyser. Kanske, kanske kan några fler gå ihop så småningom.
//Dagg

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 nov-10 kl 09:50 »
Vi har oftast inte problem med grupphållningen, honorna är det i princip aldrig några problem med att ha ihop. I början om man släpper in någon ny gör de upp lite sedan är det bra.

Även hanarna brukar gå bra om man har dem ihop från det att de är små.. Just nu går det 5 stycken 7 månader gamla hannar i inhägnaden, 3 är bröder och de två andra från en annan kull och det är inga som helst problem.

TeresG

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 nov-10 kl 11:11 »
Vi har våra honor i boxar under vintern, just nu har jag en box med 10 honor i, allt från Lejonhuvade till tysk jättescheck. Det blir lite bråk i början men när de gjort upp rangen fungerar det jätte bra. Sen är det alltid någon hona som inte kan sitta i flock då är det bara att plocka ut den, men det märker man fort.

Jag och kaninerna trivs iaf med den lösningen, de är ju faktist flockdjur.
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 13 nov-10 kl 12:21 »
Vanligtvis så har man ju endast honor och kastrerade hanar i hägn, "kärringboxar" är ganska vanligt hos uppfödare.

Ungdjur som inte blivit könsmogna än kan ju också springa ihop.
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 14 nov-10 kl 14:19 »
Mellerudare kan också vara holländartecknade =)
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 14 nov-10 kl 18:05 »
Mellerudare kan också vara holländartecknade =)
Ja ...  Och de grå liknar ett par gotländare jag träffade en gång.  Om det är dessa två, så blir det väl blandrasungar?  Så jag undrade.

Några här inne känner ju till min fäbless för mellisar ...  :P  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
jeno0038

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser