Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla saffran?  (läst 6835 gånger)

Zebbe

• Västergötland
Odla saffran?
« skrivet: 10 nov-10 kl 15:33 »
Jag har beställt lite saffans krokus för att pröva saffrans odling = liten provodling. Är det någon som har tips om jordmån, näring, när skall dom i jorden?... eller kanske har du egna erfarenheter. Jag har sett bilder på pallkrags odling. Jag bor på västkusten ute i skärgården så jag tror klimatet är ok men saltet?
Alla tips tas glatt emot! :)

Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Lejonella

SV: Odla saffran?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-10 kl 20:04 »
Jag skulle också vilja prova på att odla saffran, vill gärna veta var man får tag i lökarna? Enligt Wikipedia ska de ju vara sterila..? Var köper man dem? Mycket tacksam för svar!  :)

Zebbe

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 nov-10 kl 20:22 »
Lejonella - jag har köpt lökar/knölar på Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik.
Tack Edgar för länkar - läsvärt. Jag kände till Gotland men vet inte hur det går och nu var det inslag på nyheter om skörd i skåne. Kul att pröva!
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 nov-10 kl 22:35 »
Fan va coolt..
Detta måste ja prova..

februaribarn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 nov-10 kl 11:35 »
Hörde på radion om saffransodling i Skåne för ett par veckor sen, jag förstår att kryddan är dyr...

googlade lite och hittade ett reportage om det här (från tv förvisso) http://www.nyhetskanalen.se/1.1900983/2010/11/11/skansk_saffran_skordad

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 03 dec-10 kl 09:49 »
Jag har odlat saffranskrokus tidigare. Den går bara att föröka med sidolökar, för att få sortäkta saffranskrokus.

Den ska odlas på väldränerad plats, vinterväta är katastrofalt, de ruttnar bort direkt. Tillför gärna näring i form av benmjöl och ev lite välbrunnen naturgödsel. Ett lager kompost tidigt på våren är också bra.

Skörden blir väldigt liten, om ens någon, men om lökarna trivs bildas ganska gott om sidolökar så att man kan utöka odlingen, eller sälja lök till andra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jessi

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 dec-10 kl 20:40 »
Hej! Jag har en liten saffransodling i zon 4 som fungerar utmärkt! jag odlar de i befintlig mark bara(har sandjord) och de verkar trivas hur bra som helst,de blir bara fler och fler för varje år!! mina lökar beställde jag också från lillafiskaregatans butik och de blommade samma höst.

Varm sandjord är modellen!! vår gård är i sydvästlig sluttning och här blir väldigt hett på sommaren,lökarna blommar med vackra lila blommor i okt/nov hos mig. Jag har inte gödslat mina något alls men det är säkert bra med lite benmjöl efter ngt år. vattnar gör jag inte heller. De sköter sig själva eftersom de verkar trivas. Vet inte hur de tål salt men testa så ser du ju!har du väldränerad jord från början borde det gå bra att sätta de direkt i marken. testa dig fram! du kan ju sätta några lökar i pallkrage och några direkt i marken så ser du ju vilka som verkar trivas bäst.=)
Allt är möjligt bara man gör lite i taget.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-10 kl 20:54 »
Får man fråga ungefär hur mycket krokuslökar kostar? Med tanke på att man behöver ett par hundra för husbehov. Nu bor jag i och för sig lite fel för att odla krokus, så det är inget jag tänker ge mig in på själv. Jag tycker bara att det är intressant att räkna på hur "snabbt" (eller om) man kan tjäna igen investeringen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser