Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme i hönshuset utan el?  (läst 43801 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Värme i hönshuset utan el?
« skrivet: 10 nov-10 kl 13:59 »
Om man ska ha höns här uppe i Norrland... får man ju räkna med att blir nätter som inatt ganska ofta, dvs -25 (ja, det kan fan bli -40 om man har otur) och i ett hönshus som är isolerat så lär det ju ändå bli många minus på vintern om man inte har någon värmekälla.

Klarar hönsen det? Eller vill dom ha plusgrader i huset?

Och följefrågan: Kan man lösa det på något annat sätt än direktel? Solceller går nog inte på vintern utanför Luleå, det är bara 12 mil från polcirkeln och nära nog polarnatt, dvs ingen sol alls. Vindkraft är också opålitligt, ju kallare det är ju mindre vind vanligtvis....

Hur har ni löst vintervärme i era hönshus? Eller bor ni alla där det inte behövs?
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Värme i hönshuset utan el?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-10 kl 15:00 »
Snitttempuppgifter från SMHI för januari:
Luleå: Max -8 Min -17 (minimi feb -14, mars -10, april -4, maj +2)
Halland: Max +2 Min -2 (minimi feb -2, mars +-0, april +2, maj +7)

Hönsen har inte en chans att värma upp utrymmet när det är så kallt, i flera månader dessutom.

Min fråga gäller dessutom utan el... Värmelampor = direktverkande el.
//Lina

Siri-Piri

• -
« Svar #2 skrivet: 10 nov-10 kl 15:06 »
Det jag kommer att tänka på är att ha andra djur som alstrar värme... Får, kaniner eller nått? Men jag vet inte vilka djur som tål att vara i så dammig miljö så det törs jag inte skriva nått om. Nån som vet?
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 nov-10 kl 15:15 »
Gräv in hönshuset i en backe. Under marken är det både frostfritt och dragfritt.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 10 nov-10 kl 15:16 »
Förr tog de in hönsen i stugan när det blev så kallt. Det var ju värdefulla djur som man måste vara rädd om. Ex läste jag om en familj i en backstuga som byggde burar under bänkarna i farstun där de förvarade hönsen när det var vinter.

Har man en källare så kan man kanske ta ett hörn av ett rum å regla upp en stomme å sätta  byggplast utanpå +ett filtertyg så luften kan cirkulera utan att det dammar ut i lokalen. Och sätta någon friskluftsventil. Då klarar de vintern och ni har dem på nära avstånd och slipper skotta ut till hönshuset.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 nov-10 kl 15:21 »
Det enda sätt jag kan komma på att värma hönshuset utan el är vattenburen värme. Men det är ju ett hiskeligt projekt att ta sig för, särskilt om man inte redan har ved/pellets-panna och en kulvert till hönshuset.

Men annars klarar ju hönsen en del minusgrader oxå, dom måste inte ha plusgrader hela tiden. Nackdelen är ju om man har äggande höns på vintern så kan ju äggen hinna frysa innan man plockar in dom. Och det är ju lite trist.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 10 nov-10 kl 15:38 »
Vi har isolerat hönshuset och kör med dubbla värmelampor. Men tycker ändå att d e rätt kallt nu när det är -15...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 nov-10 kl 15:45 »
Vi har isolerat hönshuset och kör med dubbla värmelampor. Men tycker ändå att d e rätt kallt nu när det är -15...

Har du nån termometer?

Det beror ju rätt mycket på hur många höns man har oxå. Vissa gånger kan det ju faktiskt vara bättre att knö in lite fler på vintern just för att dom ska kunna hålla värmen ordentligt.

Jag har lågt i tak i mitt hönshus, och kylan var säkerligen nåt som dom som byggde huset hade i åtanke. Det är inte ens två meter. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

faile

• Erdalen gard
« Svar #8 skrivet: 10 nov-10 kl 15:48 »
Hønsa klarer kulde. Så lenge det er tørt og trekkfritt skal det i teorien gå bra.  Men då fyrer jo hønsa med kraftfor/mat, og det kan verte litt dyrt...

Kyr varmer godt, det er 10 grader varmare i fjøset enn ute her, selv om døren og vinduene står opne for lufting!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 10 nov-10 kl 15:50 »
Va?
//Lina

Intricate

« Svar #10 skrivet: 10 nov-10 kl 15:51 »
Har holländska dvärghöns och de har ett isolerat hönshus men jag är djurmännska och vill att de ska ha det varmt och gott så jag har satt in ett element där inne i taket som håller det 10-15 plus.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 10 nov-10 kl 15:54 »
Men element = el! Värmelampa = el! Vad händer sen när storm eller snö pajjar ledningarna och man står utan i flera veckor?

Ingen som har någon erfarenhet av ALTERNATIV uppvärmning :P?
//Lina

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #12 skrivet: 10 nov-10 kl 16:06 »
Heh. Är det så illa att elen kan vara borta flera veckor där ni bor? :S

Som någon skriv så har man förvarat boskap i farstun förr. Man har även haft dem i tillbyggnader till stugan (då antar jag att de utrymmena värmts upp litegrann av spillvärme från stugan), men mestadels med hjälp av värmen som djuren alstrade.

Det enda jag kan tänka mig skulle vara kemisk uppvärmning. Det vill säga att ta värme från t.ex. gödsel som "brinner". Men jag vet inte hur det skulle fungera i ett hönshus. Kanske i ett slutet kärl (förutsatt att det inte krävs syre för förbränningsprocessen)?

Eller att man helt enkelt isolerar väl och begränsar utrymmet.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 10 nov-10 kl 16:06 »
En kompost kanske?
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 10 nov-10 kl 16:07 »
Gör ett litet "hus" i huset åt dem med frigolit på golv, väggar o tak och mycket halm så de kan krypa in o boa ner sig.

Tag ett bord, spika fast frigolit på bordets undersida, spika fast frigolitväggar på ena långsidan och ena gaveln.  Ställ frigolitskivor i ett hörn av hönshuset som motsvarar baksidan o den andra gavel.

Ställ bordet intill och måtta var du ska ha öppningen så hönsen kan gå ut o in. Såga till den. Lyft bort bordet och lägg en frigolitskiva på golvet och fyll på med lös halm. Ställ tillbaka bordet.

Har en variant av det bordet själv. Fast med ett äggrede på toppen och endast bottenplatta av frigolit + halm och trälådor med halm som väggar. Tuppen som har inflamation i ett ben ligger där o gottar sig när tanterna sitter på pinnarna o kurar. Han är jättevarm o go när man tar fram honom för medecinering på mornarna. Så det funkar.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 nov-10 kl 16:08 »
Du har ju fått tips från faile: Det billigaste alternativet måste vara att ha en dragfri, isolerad bostad och sedan ge hönsen rejält med foder. Då värmer du bara hönan och behöver inte värma upp hela hönshuset.

Annars utnyttja den lagrade värmen i jorden genom att ha en välisolerad hönsbostad med ordentlig jordkontakt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 10 nov-10 kl 16:33 »
Södra Sverige är ju värre drabbat av elavbrott vid stormar, händer nästan aldrig häruppe, då är det av snötyngd/snöfällda träd. Men OM det händer så vill man ju inte förlora djur för det.

Smart tips med "hus i huset", enklare och billigare än att superduperisolera en hel hönsboda =).
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 10 nov-10 kl 16:47 »
Förra vintern la jag in en permanet bädd i ena hönshuset bestående av jord och torv .
Det mockades inte ut förenns till våren .
Det hönshuset var mkt varmare än det andra jag hade .

Om man på nåt sett kan ha en gammal kamin ute som man eldar i o drar rökgångarna genom hönshuset kanske .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

morris-minor

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 10 nov-10 kl 17:05 »
Clas O har en "dieselvärmare" som är till för uppvärmning vid tex strömavbrott, men frågan är hur ekonomiskt det blir i jämförelse med att dra en skarvsladd från nåt uteeluttag och hänga upp en värmelampa.

Tillägg: J*la har en billigare fotogenvärmare såg jag nu när jag sökte.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #19 skrivet: 10 nov-10 kl 17:25 »
tittade in på denna tråd för man vill ju alltid försöka spara lite pengar, värma upp hönshus i norrbotten är en pengaslukare.. när det är kallt kör jag varmelampa + våtrumselement som uppvärmning. :P
nån här nämde bygg ett litet hus av frigolit  , ingen bra ide höns äter frigolit.. jag har provat isolera taket i hönshuset med det.. slutade med att dom pickade i sig frigliten..  :o
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser