Har nu provat att göra rabarbervin och äppelvin. Inget av vinerna går att dricka, de smakar... usch.
Går det att göra eget vin som smakar bra eller är det dags att lägga ner de planerna? Det främsta problemet är nog att vinet har kvar lite jästsmak. Sedan tycker jag mig ana en acetonliknande bismak
i rabarbervinet men jag kanske inbillar mig... 
Det godaste vinet jag gjort var ett svartvinbärsvin som aldrig klarnade riktigt men smakade helt ljuvligt. Det sämsta vinet var ett nyponvin som smakade skunk - många rispor och många timmars arbete som blev fiasko (utom för den som fick hela dunken och skulle ta reda på eländet "host").
Maskrosvin är ett gott vin som kan drickas vintern efter men vinner på att lagras, vilket alla viner verkar göra. Har bl a ett plommonvin på lager som legat rätt några år nu och som var rent äckligt första året men som blir bättre och bättre (man får offra en flaska och provsmaka årligen, samma med ett vin som jag har på lagring i skafferiet gjort på sura gröna druvor och citron och som jag tyckt luktat jäst.
Göra vin är lite som att baka - man kan använda nästan vilka ingredienser som helst, vill man vara säkrare på att lyckas köper man vinjäst eller en vinjäsningssats men oftast går det lika bra med vanlig bakjäst.
Att använda mer/mycket socker gör ju, tycker jag, att vinerna smakar bättre, men smaken är ju olika.
Och som någon påpekat - bra om dunkar och rör etc är ordentligt rena och pass upp för alla flugor som plötsligt dyker upp när man tappar om frukt- och bärviner. Jag lägger rena handdukar över alla öppna tappställen. Ska bjuda på ett kylt maskrosvin (tre års lagring) i tunna kristallglas till helgen - både en syn och smakupplevelse