Har bilen LH 2.4 eller Regina motorstyrsystem?
Om det är LH 2.4, är det då insprutningsstyrdonet eller tändstyrdonet som ger felkoden? Man läser ju av felkoder för respektive styrdon var för sig, i testlådan finns det ett uttag för vardera styrdonet (uttag 2 för insprutning, uttag 6 för tändning).
Edit: det verkar (enligt den mer eller mindre pålitliga felkodslista som jag hittar just nu) som om det bara är tändsystemet som kan lämna felkod 2.1.4, och det betyder att signal från den induktiva givaren vid svänghjulet saknas emellanåt. Mest troligt är kabelfel, men det kan även förekomma att givaren går sönder eller att metallspån har fastnat på givarens spets (den är magnetisk) eller i urtagen i svänghjulet som givaren ska känna av.
Felsök vidare genom att kolla noga att kabeln till givaren och dess kontakt är oskadad. Ett vanligt fel är att flatstiftshylsorna släpper ur kontakthuset och kryper tillbaks in i gummiskyddet. Ohmmät givaren och kolla att det är en stabil resistans tvärs över den (troligen ca 1 kohm om bilen har LH, ca 50 ohm vid Regina) och oändlig resistans till jord.
Om det går lätt att ta loss givaren, gör det och kolla att spetsen är ren. Dra runt motorn för hand och kolla att inget har fastnat i urtagen i svänghjulet som givaren ska känna av (två stycken 180 grader från varandra för LH, vet ej hur det ser ut för Regina).