Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästkraft  (läst 2109 gånger)

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Hästkraft
« skrivet: 03 okt-07 kl 21:10 »
Såg i en tidning en artikel om en kille som byggt en (båt) pråm som drevs framåt med hjälp av en häst. Skovlarna var kopplade till ett löpband på pråmen där en häst gick. Löpbandet lutade något uppåt och tvingade hästen att gå och driva band och skovlar runt.
Den gjorde några knop och drog inte många deciiliter kross per distans.

Tycker det låter miljövänligt. Har jag haft ett par hästar och en hästkärra hade kärran inte haft något golv längre   ;)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Hästkraft
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 22:46 »
Schysst idé! I fallet med båten är golvet/löpbandet ofrånkomligt om inte hästen ska simma men ett landfordon kan förstås drivas direkt genom ett hål i golvet. Med "direktdrift" är det nog ändå klokast att använda traditionella principer med hästen framför vagnen.

Men hästen har trots allt muskelresurser bortom sin egen toppfart precis som en människa på cykel. Så en vagn med rullband och en utväxling borde kunna gå fortare än hästen kan springa! Frågan är dels hur fort hästen orkar driva en vagn på säg 500kg, dels hur man får det stackars djuret att fungera psykiskt då det antingen ser landskapet swischa förbi i 80 blås eller springer instängt i en strömlinjeformad burk. Man får kanske ta en gammal travhäst och spela videofilm från Solvalla inne i burken... ;D Det borde i alla fall väcka tävlingsinstinkten...  Men det går kanske att vänja en häst vid att "cykla" med fyra hjul och rullband helt öppet...

Någon som vill bygga en prototyp?
Någon som lånar ut en häst?
Någon som fixar försäkring till häst och förare?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Hästkraft
« Svar #2 skrivet: 09 okt-07 kl 09:23 »
Då har vi den där Fiat 126 igen, men med dragkrok. :D Koppla en hästkära med plats för två hästar. Ta bort golvet och hjulaxeln så att kussarna kan röra på benen. Montera ett par bekväma dragselar i kärran.
Två hästar väger en del men de bär upp sin egen vikt. En "tom" hästkärra borde även en Fiat 126 klara.
Det skall förstås vara ett par snabba muskulösa travhästar  ;)

Lovar att ett sådant fordon på stadens gator skulle ge rubriker i press!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Hästkraft
« Svar #3 skrivet: 09 okt-07 kl 13:10 »
En skön syn Tompa! Dessutom en lösning på den traditionella hästdriftens siktproblem genom att sitta framför hästarna!
Förutom den begränsade sikten bakom hästen tror jag ändå det är klokare att kapa nämnda stackars fiat strax framför bakhjulet och svetsa på två skaklar. Eller varför inte behålla karossen intakt och sätta skaklarna i framhjulen så att de styr med när hästen svänger.

Beträffande instängda hästar som motorer har jag läst någonstans att någon försökte fuska i tidiga 1800-talets England då det var tävling om vem som byggde snabbaste lokomotovet. (Då far och son Stephenson vann med sitt The Rocket). Fuskaren byggde något som såg ut som ett lok men med en instängd häst. Huruvida det var rullband inuti eller döljande kjolar ner till rälsen vet jag inte. Häskskiten på rälsen kanske avslöjade bluffen, eller så var det den märkliga ångvisslan... Det som ändå intresserar mig mest är hur man får hästen att röra sig där inne i mörkret. (går i.f.s. att träna dem till väldigt häftiga konster så varför inte)

Idén med det lutande rullbandet kanske räcker för att få fart på hästen. Man får helt enkelt koppla gaspedalen till lutandet av bandet!

En variant på Tompas idé med den bottenlösa hästtransporten är att bygga en liten lastbil med en "spilta" för hästen i stället för flak. Man sitter då framför hästen med bra uppsikt över trafiken, styr med ratt och kan bromsa med pedal om inte hästen vill fixa detta. Inte heller kan hästen skena iväg om den blir skrämd. Avgasröret hamnar också längst bak som sig bör, men man får nog finna sig i en och annan snorloska i nacken... Om hästen får gå direkt på marken borde den kunna finna sig i att springa bakom en liten lastbilshytt. Har hästen dessutom sikt över hyttaket och åt sidorna blir det säkert också lättare att få fart på kreaturet. Man kan ju sätta en morot i radioantennen!  ;D  Men hästen är trots allt en levande varelse som behöver känna kontakt med sin slavdrivare, så man får nog åtminstone åka utan tak.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Hästkraft
« Svar #4 skrivet: 09 okt-07 kl 16:09 »
Har man direktdrivning från hästens rullband kommer vagnen att backa.

Tänkte väl jag skulle missa nåt sa uppfinnarn och vände på hästen.


JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Hästkraft
« Svar #5 skrivet: 09 okt-07 kl 19:13 »
Ollonbolle, nu har du utan att veta det kläckt världens ide!  ;D
-Eftersom de flesta hästar troligen får panik av att medverka i våra spåniga spektakel så är deras naturliga instinkt att fly bort från otyget, och den självklara flyktriktningen är så klart bakåt! Alltså ska hästen vara vänd MOT färdriktningen för att prestera maximalt!  ;D ;D ;D Troligen måste man lägga till något slags övervarvningsskydd på "motorn" eftersom hästens flyktbenägenhet lär öka med ökande hastighet. Man får annars en motor som varvar ihjäl sig... ;D

« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 19:13 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Hästkraft
« Svar #6 skrivet: 09 okt-07 kl 19:19 »
För att bli aningen mer seriös i tråden så är idén med häst på rullband varken ny eller helt idiotisk. Det gäller dock att vara rädd om hästens fötter. En häst ger ett väldigt högt och stumt yttryck mot rullbandet så det gäller att bandet är relativt stelt och har många stödrullar där hästen sätter hovarna.

Som liten hängde jag ofta med föräldrarna till Veterinärhögskolan/djursjukhuset där man hade två rullband för hästar. Det äldre bandet var av gummi med massor av stödrullar och man såg tydligt hur hästarna fick "hovfladder". Veterinärerna sade också att detta inte var så nyttigt i långa loppet. Det modernare och lyxigare bandet gled i stället på en vattenhinna under högt tryck via kraftiga pumpar. Överfört till våra knasiga fordon kommer det kosta mycket verkningsgrad att vara snäll mot hästens fötter.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser