En skön syn Tompa! Dessutom en lösning på den traditionella hästdriftens siktproblem genom att sitta framför hästarna!
Förutom den begränsade sikten bakom hästen tror jag ändå det är klokare att kapa nämnda stackars fiat strax framför bakhjulet och svetsa på två skaklar. Eller varför inte behålla karossen intakt och sätta skaklarna i framhjulen så att de styr med när hästen svänger.
Beträffande instängda hästar som motorer har jag läst någonstans att någon försökte fuska i tidiga 1800-talets England då det var tävling om vem som byggde snabbaste lokomotovet. (Då far och son Stephenson vann med sitt The Rocket). Fuskaren byggde något som såg ut som ett lok men med en instängd häst. Huruvida det var rullband inuti eller döljande kjolar ner till rälsen vet jag inte. Häskskiten på rälsen kanske avslöjade bluffen, eller så var det den märkliga ångvisslan... Det som ändå intresserar mig mest är hur man får hästen att röra sig där inne i mörkret. (går i.f.s. att träna dem till väldigt häftiga konster så varför inte)
Idén med det lutande rullbandet kanske räcker för att få fart på hästen. Man får helt enkelt koppla gaspedalen till lutandet av bandet!
En variant på Tompas idé med den bottenlösa hästtransporten är att bygga en liten lastbil med en "spilta" för hästen i stället för flak. Man sitter då framför hästen med bra uppsikt över trafiken, styr med ratt och kan bromsa med pedal om inte hästen vill fixa detta. Inte heller kan hästen skena iväg om den blir skrämd. Avgasröret hamnar också längst bak som sig bör, men man får nog finna sig i en och annan snorloska i nacken... Om hästen får gå direkt på marken borde den kunna finna sig i att springa bakom en liten lastbilshytt. Har hästen dessutom sikt över hyttaket och åt sidorna blir det säkert också lättare att få fart på kreaturet. Man kan ju sätta en morot i radioantennen!
![Grin ;D](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/grin.gif)
Men hästen är trots allt en levande varelse som behöver känna kontakt med sin slavdrivare, så man får nog åtminstone åka utan tak.