Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mopedbilars karosseri  (läst 6592 gånger)

piggetröska

  • Gäst
Mopedbilars karosseri
« skrivet: 24 apr-16 kl 23:34 »
Har funderat på om en mopedbil skulle kunna vara ett bra fordon när man behöver ta sig 10-15 km från ett boende på landet till landsvägsbussens hållplats.

Men hur pass starka är de i karossen? Efter att ha läst flera begagnat annonser så tycker jag mig skönja att när en mopedbil "varit i diket" (vilket verkar lätt hänt p g a fordonets ringa vikt) så uppstår sprickor i karossen. Och då denna är av plastmaterial så verkar det inte gå att laga?  Plast rostar inte men åldras - hur blir det för en äldre mopedbil ?

Piggetröskan

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mopedbilars karosseri
« Svar #1 skrivet: 25 apr-16 kl 00:37 »
klart det går att laga en plastkaross, på ett eller annat vis beroende på vilken sorts plast där är. Vissa modeller kanske till och med har glasfiber? Allt går att fixa men det kan kräva speciell teknik.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17520
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mopedbilars karosseri
« Svar #2 skrivet: 25 apr-16 kl 06:46 »
Plast är riktigt lätt att laga då de i karosserisamanghang ofta handlar om glasfiber i olika konstellationer.

Är det en stor skada hål/spricka så bör man använda väv och kanske ett lite styvare metallnät för att bygga upp en form och sedan lägger man på glasfibermatta tillsammans med plasten. Mindre skador köper man glasfiber på burk.

Det är faktiskt lättare att dona med än plåt då det är väldigt lätt att slipa till rätt form.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14082
    • Medelpad
SV: Mopedbilars karosseri
« Svar #3 skrivet: 25 apr-16 kl 09:53 »
Förmodligen är det mycket ABS-plast i mopedbilarnas karosser - alltså samma material som i t ex plastkofångare på fullstora personbilar, kåpor på mopeder och mc mm. Den går bra att laga nuförtiden, men det gäller att veta exakt vad det är för slags material och inte ta för givet att man kan laga på samma sätt som t ex polyester/glasfiberkarosser. På insidan av alla plastdetaljer i fordon finns det sedan 20-30 år en återvinningsmärkning som talar om vad det är för slags plast, man bör ta en titt på den innan man börjar reparera.

Glasfiber + polyester används numera mest i plastkarosser mm som tillverkas hantverksmässigt i enstaka exemplar eller små serier, den tekniken är inte så lämplig för verklig massproduktion som det ju är frågan om för kinesiska mopedbilar.

piggetröska

  • Gäst
SV: Mopedbilars karosseri
« Svar #4 skrivet: 25 apr-16 kl 17:10 »
Tack för alla svar!

Mina funderingar var kring ifall ev lagningar inte fick bra hållfasthet.

Är också mitt intryck från annonserna att mopedbilar skrotas när de "varit i diket" (oavsett ev sprickor), kan det  i s f bero på att karossen blivit skev och inte går att rikta på samma sätt som en av plåt?

Piggetröskan

 

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: Mopedbilars karosseri
« Svar #5 skrivet: 26 apr-16 kl 23:10 »
Vi har en bekant som köpte en sådan till sin dotter som skulle snyggas till.
Han provade med vanligt bilspackel men det vart för stelt och lossnade,slutade med att han byggde upp ytan med smältlim som sedan slipades.
Den vart helt ok faktiskt men hela semestern gick åt.Några veckor senare var bilen/mopeden nere i diket och hälsade på ett brunnslock,det gick att laga men hjälpramen vart duktigt sned.
Mvh anders


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser