En helt vanlig femkutterhyvel med flatremsdrift. Alla kuttrar och matarvalsar drivs med flatremmar från en tvärgående axel vid inmatningsändan. Den axeln drivs i sin tur med en enda stor motor.
Jag är inte säker men den ser ut att ha den gamla typen av kutterfästen och kuttrar och axeltapper i ett stycke. Det betyder i så fall att både underkuttrarna och överkuttern inte går att ta loss av axlarna. På nyare modeller är främre lagerbocken löstagbar så att man kan ta bort den och öppna muttern på axeländan och ta loss kuttern. Det betyder att man kan sätta dit olika kuttrar for olika ändamål.
Med den gamla sortens kutterfästen är man tvungen att köra med fyrkantkuttrar med alla risker det innebär och svårigheterna att få tag på nya bett av en typ som inte längre tillverkas.. Arbetarskyddsmyndigheterna förbjöd fyrkantkuttrar för tiotals år sedan på grund av riskerna. Eftersom betten hålls fast på fyrkantkuttern bara genom friktionen som man får då man drar till en eller flera dragbelastade bultar är risken stor att någon bult utmattas och går av eller bara töjs litet och så flyger hela bettet iväg med en väldig fart tvärs över rummet.
En sådan maskin är egentligen bara ett museiföremål i dagens läge.
På en maskin med den nyare sortens kutterfästen kan man montera moderna kuttrar och några hemgjorda skyddskåpor och en nödstoppanordning och sedan uppfyller maskinen någorlunda nutidens arbetarskyddsbestämmelser. En sådan maskin skulle jag gärna vilja ha. Perfekt att massproducera panelvirke och golvplankor med.....drömmer om att utvidga verksamheten.....