Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  A-traktorers bränsleslöseri!  (läst 4567 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1644
    • -
A-traktorers bränsleslöseri!
« skrivet: 08 apr-14 kl 10:27 »
Hej!
Min gode vän Henric Plebsen nämnde något härom dagen ; ville JAG skulle göra något åt detta om jag kunde!
Vi är båda överens om att inte ta bort A-traktorerna, bara minska den enorma byråkratien kring dessa, och det därav följande bränsleslöseriet.
Så jag skrev på "Google" följande rubrik / ämne : "De svagsinta reglerna för A-traktorerna".
Något som kom upp var följande tänkvärda förslag:

http://www.dt.se/opinion/insandare/1.6948029-andra-reglerna-for-a-traktorna

Hälsningar!

G S
« Senast ändrad: 08 apr-14 kl 10:49 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: A-traktorers bränsleslöseri!
« Svar #1 skrivet: 08 apr-14 kl 17:28 »
Är det inte bättre att bara förbjuda A-traktorer? Deras syfte har för länge sedan försvunnit och numera används de enbart för lek.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1644
    • -
SV: A-traktorers bränsleslöseri!
« Svar #2 skrivet: 08 apr-14 kl 17:50 »
Hej!
Kan det verkligen vara så?
 Ifrågasätter givetvis inte Dina åsikter , Du kanske vet bättre än jag!
För min del hade / har jag tänkt mig att helt seriöst bara montera en effektiv regulator på en normal bil, och då bara köra mina lagliga "kilometrar i timmen!"
Visst, jag har ju hört talas om enorma hastigheter med dödsfall som följd, men detta hastighetsfusk skulle inte förekomma för min del !

Vill också gärna veta om det förekommit något seriöst experiment, där man kört en vanlig personbil med lagstadgad A-traktorhastighet,  (går förmodligen på tomgång på 3.an) och sedan jämfört med vad A-traktorförbrukningen är.

Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 08 apr-14 kl 17:57 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: A-traktorers bränsleslöseri!
« Svar #3 skrivet: 15 apr-14 kl 14:44 »
Tidigare bla-bla-bla på temat A-traktorer och deras bränsletörst:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=156838.0

Jag är kluven till dessa fordons existens. Regelverket är nästan löjligt krångligt, förvirrande och som en uppenbar konsekvens av svårigheten att helt få bort något myndigheterna egentligen inte vill ha. Som fordon korkar de igen trafiken, spyr ut massor av avgaser och framför allt uppmuntrar reglerna till fusk med växellådorna så att även ungdomarna som bara vill spara på motorer och bränsle blir lika mycket trafikbrottslingar som de som vill busåka i hög hastighet.

Som tidigare nämnts har A-traktorerna sällan den praktiska nytta de ursprungligen skapades för, -som billiga och robusta dragfordon för jordbruksredskap, vagntåg m.m. i låg hastighet. En f.d. granne är skrothandlare och använder sin stora F12:a med vändskiva och timmerkran till att dra omkring på bra mycket mer skrot än vad man normalt får med sig på en lastbil. Han har naturligtvis fuskat med växellådan för att få ner motorvarvet men kör trots det sakta med sitt arbetsfordon. Det är SÅ dessa fordon ska användas och då ser jag heller inget problem med deras existens.

Det är väl också bra om ungdomar och andra utan lastbilskörkort kan ta jobb som annars blir omöjliga. Det finns ett behov av att dra tunga lass längs vägarna och många gånger tror jag det är bättre för både miljö och trafiksäkerhet att göra det med A-traktor än om lassen vinglar omkring på lastbil i hög hastighet. 17-åringar som sommarjobbar med att köra guidade turisttåg genom Visby centrum känns också som en vettig användning av traktorkörkort och långsamma dragfordon.

För ungdomar på landsbygden ser jag också den upplevda nyttan med ett bekvämt och billiknande fordon i regn och snöyra, men att brumma omkring i en personbil god för 150 knyck i 30, och det med en stor motor på höga varv är totalt vansinne.
Främst unga killar brukar ju gilla motorer och fordon, så det är förmodligen inte enbart av ondo om de får leka omkring ett par år innan de ska skaffa B-körkort.

De små mopedbilarna är förstås ett mycket smartare val. De har ungefär samma last- och passagerarkapacitet som en A-traktor, går t.o.m. lite fortare och framför allt dricker de en bråkdel av det bränsle en A-traktor slurkar i sig. Inte heller utgör de samma trafikfara som en många gånger tyngre personbil eller stor lastbil innebär. Mopedbil får precis som A-traktor köras redan vid 15 års ålder men
då är det mopedkörkort (som måste tas för tvåhjulig moped så vitt jag vet) som gäller, och det är både dyrare och mer krävande än att som 16-åring skriva ett enkelt prov för traktorkort och sedan ha laglig rätt att ge sig ut med 20-tonsekipage på allmän väg...

Något är verkligen snett i lagarna när man börjar ställa olika "ungdomsfordon" mot varandra!

Att bara rensa bort otrevligheter, risker och dumheter genom förbud är så otroligt trist och demoraliserande.
Mycket bättre att styra med positiva medel och så länge ungdomarna vill färdas på egen hand tycker jag de ska
få göra det. Kanske kunde en lösning vara att helt förbjuda NYBYGGNAD av A-traktorer och flytta över deras regler
till en fordonsklass som heter motorredskap. Då skulle man fortfarande kunna bygga om lastbilar till långsamma trailerdragare
eller låta tonåringar sommarjobba som förare av turisttåg, men det skulle bli omöjligt att ha det traktorliknande fordonet
som rent lekfordon eller för personliga fritidstransporter. För att få köra A-traktor/vägtraktor/motorredskap skulle alltså
fordons- och körkortsreglerna vara desamma som idag men de skulle bara få användas i uppenbar nyttotrafik utan
annan personlig vinning än en lönecheck!

Vad gör vi då med ungdomarna på bonnlandet som vill åka till skolan och kompisarna i snöstormen? Till att börja med borde
man kunna "köra upp" för mopedbil MED en mopedbil i stället för att också behöva köpa en tvåhjulig moppe och lära sig köra den så som körkortet kräver. Sedan borde man kanske också tillåtas bygga om SMÅ personbilar till EU-mopeder i stället för till A-traktorer.
I stället för hysterisk spärrning av växellådor kan man sätta snäva gränser på tjänstevikten och cylindervolymen. Kanske kräva dieselmotor som ju är lättare att varvtalsbegränsa och som inte når lika höga varvtal som bensinmotorer. De händiga killarna som
klarar att svetsa karosser till nya pickupliknande former och bygga ihop dubbla växellådor skulle lätt kunna sätta i främmande motorer och modifiera dem till mindre cylindervolym genom att t.ex. ta bort två kolvar.

Mitt konkreta (och inte helt genomtänkta) förslag är alltså:

Gör nyregistrerade A-traktorer svåra att användas som fritidsfordon men låt dem vara kvar som arbetsfordon.
Gör det enkelt att bygga om småbilar till mopedbilar.

Förslag till krav på mopedbil byggd av personbil: Motorns cylindervolym max 500cc, eventuellt endast dieselmotorer.
Tjänstevikt på ombyggda fordonet begränsas till 500kg eller mindre. Ursprungsfordonet får lättas på valfritt sätt som inte försvagar
bärigheten i betydande grad. Fordonets maxlängd 3,5 meter. Maxbredd t.ex. 1,5m. Längre/bredare fordon får kapas ner.
Bromssystem original i väl fungerande skick. Eventuell gräns på antal passagerare. Krav på säkerhetsbälte.
Maxhastighet 45km/h som för EU-moped.

Även en laglig A-traktor kan lätt komma upp i 70 km/h eller mer om den får rulla fritt i en brant backe. Att bedriva en extremjakt
på det ombyggda fordonets hastighet på plan mark känns då konstigt. Bättre i så fall att begränsa grovt med minskad
motorstorlek och sedan införa tuffa böter för de som ertappas med fortkörning eller stora motorer. 

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 14005
    • Medelpad
SV: A-traktorers bränsleslöseri!
« Svar #4 skrivet: 15 apr-14 kl 19:21 »
Några fler regelförslag:

När det gäller personbil ombyggd till mopedbil:
Gärna någon form av teknikneutrala regler för motorer, som ger ungefär samma prestandabegränsning vare sig det rör sig om en traditionell bensin- eller dieselmotor, en kolvmotor som körs på mindre energirikt bränsle (t ex gengas eller orenad biogas) eller en motor som bygger på helt annan teknik (elmotor, wankel, någon form av turbin etc).
Reglerna bör också vara teknikneutrala beträffande transmission mellan motor och drivhjul, det ska inte behöva bli några formella problem om man t ex vill ha eltransmission, hydrostatdrift eller någon slags hybridmaskineri.
Hmm...reglerna kanske inte behöver vara HELT teknikneutrala, jag skulle ju personligen inte ha något emot om de är utformade så att de lite lätt uppmuntrar kreativitet och användande av udda bränslen och tekniska lösningar.

Beträffande A-traktor som arbetsfordon, som får köras av en förare med enbart traktorkort:
Fordonet skall vara registrerat på en juridisk person (förening, företag, kommun etc). En ansvarig person (typ styrelseordförande i förening, VD i småföretag, avdelningschef med gällande delegation i storföretag eller kommun) måste skriva ut en körorder för varje tillfälle som föraren måste ha med sig under körningen, ungefär som det åtminstone förr gick till inom militären. Körordern ska vara ställd till föraren personligen och tillräckligt detaljerad för att utesluta möjligheter till fri nöjeskörning. Det duger alltså inte att skriva något i stil med "Diverse körningar inom X kommun från 2014-05-01 till 2014-09-30" , men däremot skulle det kunna gå bra med "2014-05-10 kl 08.00-11.00 transport av trailer med grävmaskin från X till Y, 12.00- ca 15.00 tomkörning åter till X" eller "Rundturer med turistsläp enligt bifogad karta inom X centrum dagligen 10.00-18.00 2014-05-01 till 2014-09-30"

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: A-traktorers bränsleslöseri!
« Svar #5 skrivet: 15 apr-14 kl 23:02 »
Körorder för motorredskap/A-traktor var jag själv inne på. En möjlig krypväg är om föraren också är självaste direktören för företaget likväl som om denne ställer upp för en ung nöjesförare och gladd skriver ut detaljerade körordrar. Men att göra regler fullständigt vattentäta innebär oftast orimliga begränsningar för den stora relativt lydiga massan för att komma åt en försumbart lite skara busar.

Totalt sett är det nog inte så hög procent av tonåringarna som är villiga att göra sig besvär att bygga sitt eget fordon och för de som har motivationen tycker jag allt att man kan göra det lite mindre förvirrande. Så som traktorreglerna ser ut idag tror jag man sänder fel signaler till dessa oftast unga killar, att blinda principer går före förnuft och att alla i praktiken fuskar för att skapelsen ska bli praktiskt användbar.
Så länge vi har regler som accepterar att omyndiga personer far omkring självständigt i trafiken och att livsfarliga tvåhjulingar och långsamtgående fordon över huvud taget ska vara tillåtna tycker jag absolut att nuvarande mopedbilar eller små lättade personbilar borde vara betydligt vettigare som vägproppar i 40-50 km/h än en stor scanialastbil eller en 150-hästars Volvo 740 som kastrerats ner till en motsägelsefull skrivbordsprodukt. Det kommer alltid finnas en ganska stor skara som småfuskar och t.ex. kör fortare eller fullare än lagen tillåter, och när de gör det bryr jag mig ganska mycket om vad ekipaget väger.

Alltså, skriv om reglerna så att A-traktorer blir rena arbetsfordon och tonåringarna i stället får bygga sina egna små lätta mopedbilar av lämpligt utgångsmaterial!

Men vad säger reglerna egentligen om mopedbilar? Kan man amatörbygga sådana eller är de belagda med samma förbaskade helbilsgodkännande som personbilarna så att endast större företag har råd att få dem registrerade?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: A-traktorers bränsleslöseri!
« Svar #6 skrivet: 15 apr-14 kl 23:40 »
För att köra mopedbil krävs mopedkörkort med uppkörning på tvåhjulig moppe (om jag nu är rätt insatt). Ett sådant körkort kanske inte är så mycket lättare att fixa än kort för lätt motorcykel vid 16 års ålder? Det som hänt i regelverket sista året är att trehjuliga MC med motoreffekt på max 15kW (oavsett cylindervolym) numera får köras med A1-behörighet som man kan skaffa vid 16 års ålder.

De flesta av de trehjuliga MC-bilarna som var populära på 50- och 60-talet kvalar in. De gör 60-90 knyck med en passagerare och dricker 3-4 deciliter milen. Några har fyrtaktsmotor. I Sydeuropa finns trehjulingar av nyare årsmodeller, t.ex. Piaggios APE (de små lastbilarna med ett framhjul på styrhytten), indiska Bajaj och diverse andra asiatiska trehjulingar kanske även de kvalar in. Engelska Reliants har högre motoreffekt men går kanske att strypa och regga om med intyg från bromsbänkprovning? Trehjulig MC ska dessutom gå utmärkt att amatörbygga, det finns ju t.ex. gott om hembyggda VW-trikes (som dock har mer än 15kW motor).

En annan förändring i regelverket på senare år är att viktgränsen för MC har försvunnit! Detta borde innebära att man kan bygga trehjulig MC av en framhjulsdriven personbil och regga den som amatörbygge. Med en motor på högst 15kW borde 16-åringen med A1-kort få köra vidundret i de skyltade hastigheterna. (om det nu orkar upp i aktuell hastighet)

En trehjuling är som en spottloska på vintervägar och skyddet för de åkande är betydligt sämre än vad jag vill utsätta min egen tonåring för, men hur ofta gör de som man säger?

Alltså, redan idag finns ett alternativ för tonåringarna till A-traktorn som ger "fri fart" lagligt, om de är beredda att vänta till 16 som för traktorkortet men lägga den tid och det engagemang som krävs för A1-kortet (och som kanske inte är så mycket svårare än mopedkortet)

Det nuvarande traktorkortet för 16-åringar som bara innebär ett teoriprov tycker jag är ett stilla vansinne. Jag antar det tillkom en gång i tiden för att bonngrabbarna lättare skulle kunna hjälpa till på gården mer än bara på de närmaste åkrarna. Den körkortsklassen skulle möjligen kunna få finnas kvar om den kopplades till traktor/motorredskap i ren nyttotrafik. Ska busgrabbarna sladda omkring på gatorna under sin fritid tycker jag att ett körprov borde vara en självklarhet. Det känns direkt bisarrt att det idag ställs högre krav för att få köra en 70-kilos tvåhjuling i 45 km/h än ett 20-tons lastbilsekipage i 30! DET anser jag vara ett större problem än själva fordonen!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: A-traktorers bränsleslöseri!
« Svar #7 skrivet: 16 apr-14 kl 00:06 »
15kW är obetydligt mindre än jag hade sista året i min lilla Fiat 127 sedan ett vevstakslager skurit och jag som problemlösning slet ur två kolvar och gjorde motorn tvåcylindrig. Den 750-kilosbilen orkade oftast upp i 80 på rakorna och drack dryga halvlitern milen med sin illa nötta motor. Många gånger har jag tänkt tanken att ersätta bakvagnen med ett ensamt hjul i mitten. Lite bredare spårvidd fram och styvare fjädring så har man förmodligen ett ganska vettigt fordon och att plocka ur kolvar för att minska effekten är en klockren lösning som sparar både pengar, besvär och bränsle/miljö.

Jag har yrat om den trehjuliga MC-skotern Piaggio MP3 förut. Den finns i två utförande med olika spårvidd, den bredare klassas som trehjuling och får därför köras med B-kort. Någonstans har jag läst att en spårvidd mindre än 465mm klassas som ett ensamt hjul. Om detta stämmer borde man alltså kunna ha två tätt sittande bakhjul på en till MC ombyggd personbil och därmed få bättre stabilitet och mycket högre säkerhet vid en punktering.

Nu börjar det faktiskt likna ett fordon jag skulle våga sätta min egen 16-åring i, förutsatt att han fått en bra körkortsutbildning, något som kommer på köpet med A1-kortet. A-traktorn känns som ett allt dummare alternativ! Varför ska man stötta sin 16-åring att utan ordentlig trafikutbildning få gasa omkring i en sannolikt olaglig skrivbordsprodukt som slukar massor av dyr bensin
när det går att bygga mer förnuftiga och användbara saker redan idag?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare
beekeepern, Tur-Johan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser