Utan att tänka på riktigt tänkte jag ett ögonblick att både öka temperaturen på insugsluften och minska syreöverskottet genom att slå till med ett rejält EGR-trick, d.v.s. blanda in avgaser. När jag sedan försökte tänka mer på riktigt insåg jag att problemet med etanol i en orörd förgasare inte är att det finns för många syremolekyler utan att det blir för glest mellan etanolmolekylerna. Om man späder ut syret med andra skräpgaser lär det inte bli lättare att få eld på blandningen.
Men OM man blandar in avgaser i etanolförbränningen, händer då samma saker som när man kör på den bensin? För visst var det så att det är kväveoxiderna man vill ta död på och att det sker genom att förbränningstemperaturen sjunker? Men varför sjunker den? Inverkar EGR-systemen något på bränsleförbrukningen?
Någon som kan förklara varför det är svårt att få fart på en allt för mager bränsle-luftblandning? Är det helt enkelt så att flamfronten får svårt att sprida sig när allt för många molekyler av syre och ej brännbara gaser ger allt för stort avstånd mellan bränslemolekylerna? -Att det mycket väl kan tända precis intill tändstiftet men resten av blandningen förblir oförbränd? En dieselmotor kan vad jag förstått gå med hur mager blandning som helst men där är det ju lufttemperaturen som tänder bränslet, d.v.s. varenda kubikmillimeter av bränsle-luftblandningen verkar som närområdet i ett tändstifts luftgap.
Nu vet de flesta motormicklare att det är skillnad på knackning och det som sker i en dieselmotor, även om det finns vissa likheter, och att knackning gnager sönder motorn i längden. Men om vi bortser från detta, borde inte knackning ge en möjlighet att tända magrare blandningar? Vad jag förstått är knackningen en oönskat hastig förbränning vars energi är svår att hinna utvinna med den relativt långsamma kolven. Nej jag tror inte jag är någon motorteknisk revolution på spåren utan försöker mest få de olika faktorerna att hänga ihop i skallen.

När jag med blott fjun på överläppen körde min första moped lade jag märke till ett lustigt fenomen. Mopeden var helt otrimmad/odrevad men gick ändå förvånansvärt fort. Det enda jag experimenterade med var tändläget och ställbart munstycke. (munstycket var nog en smula olagligt ändå) I stark medvind och långa nedförsbackar hände det att motorn började knacka hårt, lite som en dieselmotor. Varje kolvslag lät som att en liten hammare slog på gjutjärnscylinderns kylflänsar. När detta väl inträffade kunde jag rycka loss tändkabeln och köra flera kilometer tills farten gick ner under det motorvarv där miraklet fungerade. Varken nyttigt för tändsystemet eller motorn, men det var ju så kul...
Vill minnas att Saschmotorerna hade relativt hög kompression, vilket borde vara en "bra" grund för fenomenet. Jag sotade ur motorn ganska ofta och hade inget konstigt eller ovanligt mjukt/varm tändstift. Det mest intressanta jag TROR mig minnas är att när knackningen väl inträdde kunde jag smyga till det ställbara munstycket ytterligare en aning, alltså minska bränsletillförseln. Minns jag fel eller hänger detta ihop med dieselmotorbesläktad tändning? Kan det vara så att en bensin-/etanolmotor kan gå aningen snålare vid höga varv om den spikar?
Som sagt, jag tror mig inte vara något fantastiskt på spåren. Ingen kolvmotor är vad jag vet effektiv vid höga varv så den eventuella förbättringen är enbart relativ. Dessutom sliter det hårt på kolv, lager och vevmekanismen. En dieselmotor tänder visserligen bränslet på likartade grunder men där sprutas bränslet in successivt just för att det inte ska bli ett våldsamt knackningsförlopp och för att kolven ska hinna med att utvinna energin bättre.
Hmm... Vad händer om man blandar mer eller mindre diesel i bränslet till en bensin-/etanolmotor? Har för mig den börjar knacka hysteriskt till följd av att trycket och värmen lätt tänder hela dieselprocenten och att den brinner upp snabbt och okontrollerat. Kan det vara så att ju hårdare motorn belastas, desto mindre procent diesel behövs för att ge knackning?
Och vad händer i det omvända fallet, alltså en varierande procent bensin eller etanol i tanken till en dieselmotor?
(utöver att insprutningspumpen borde ligga farligt till) Experiment har gjorts där man tillför ett sekundärt bränsle
via insugsluften, (t.ex. bensin, gasol eller gengas) men det sliter hårt på motorerna just för att sekundärbränslet brinner för fort.