Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK  (läst 5240 gånger)

Christerhedin

  • Inlägg: 1
    • Halland
Skulle vara glad om någon kunde hjälpa mig eller vet var jag kan hitta verkstadshandbok om min
Volvo bm mini,  det står med liten text vid sidan om huven 1630 oxå.

Jag hittar inte var startmotorn sitter, det kommer inte ett ljud från traktorn :(

Halte

  • Gäst
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #1 skrivet: 09 dec-12 kl 20:51 »
De där är väl inga "riktiga" Volvo väl? Brukar det inte sitta någon tvåtakts vensinmotor på dem?
Eller är jag ute och cyklar?

Om jag inte är det, vad är det flr märke på motorn? Briggs&Stratton?
För Briggsmotorerna finns det alldeles utmärkt hjälp att få på Maskinistens forum, där finns en speciell Briggstavla där personer från Briggsparts svarar på frågor.. Hos Briggparts går det säkert också köpa en verkstadshandbok också
« Senast ändrad: 09 dec-12 kl 21:08 av Halte »

Xoot

  • Gäst
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 21:07 »
Om du tar en bild där det motoriska börjar så kan jag peka åt dig. :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #3 skrivet: 16 dec-12 kl 08:41 »
Jag har verkstadshandbok på traktorn samt verkstadshandbok på snöslungan, jordfräsen mm.
Vill du ha en kopia så går det att fixa.
Annars så ringer du http://munktellmuseet.volvo.com/
Dom har förmodligen alla verkstadshandbäcker till denna som du kan köpa av dom.

Startmotorn sitter bakom motorn och driver runt motorn med en rem på vänster sida.
Startmotorn funkar också som generator. (kallas för Dynastart. Sök Dynastarters på nätet)
Under batteriet sitter laddrelä och startrelä.
Skruva bort allt ihop och åk in till en firma som kan mäta upp delarna så att du inte har söner något av misstag.
Dessa saker är svindyra som reservdelar och svåra att få tag på.
Jag väntade på laddrelä 4 månader pga att Bosch tillverkar dessa relän när man fått ihop tillräckligt många beställningar.
Själva Dynastarten finns ofta på segelbåtar. Kolla på blocket om du söker begagnat.
Hör finns några olika Dynastarter. http://www.hcdk.com/Default.aspx?ID=2&GroupID=Dynastarters355
Tänk bara på att det inte passar direkt utan man får bygga om en del.
Fick kröka till ett stag och svarva till en ny remskiva med 12 mm sidförflyttning när jag bytte min dynastart.

När du har fått ihop traktorn så har du något som gud har skapat. Den går att användra till massor av saker.
Kolla in min tråd här på Alternativ.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=69142.0
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 08:55 av Rosten »

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14097
    • Medelpad
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #4 skrivet: 16 dec-12 kl 09:29 »
Ett gott råd när det gäller såna där startgeneratorer (och kalla inte Bosch-utrustningen för Dynastart, det är ett ett amerikanskt märke som är uppbyggt och fungerar på helt annat sätt) är att inte ta för givet att första bästa bilelektriska firma begriper hur de ska fungera.

Kolla först av allt att allt är rätt kopplat enligt elschema (om du inte får tag i verkstadshandbok så finns det i Bosch tillbehörskataloger från 70-talet, jag har ett jag kan scanna vid behov). Det finns en säkring inbyggd (0,1 mm silvertråd eller något liknande) i vissa laddningsregulatorer, den brukar brinna av vid eventuella felkopplingar. Det är mycket viktigt med bra jordförbindelse till både startgeneratorn och laddningsregulatorn, skulle den få avbrott eller kopplas fel är det stor risk att fältlindningen eller någon spole i regulatorn bränns sönder (eventuell säkring hjälper inte mot detta).

För att du ska kunna kolla inkopplingen utan schema, så är det lite förenklat så att anslutningar med samma märkning på startgenerator och laddningsregulator ska kopplas ihop (31, D+, DF, 30h) . D+ kan eventuellt också vara märkt 61.  31 ska kopplas till jord och laddningsregulatorns anslutning 30 kopplas till + på batteriet. Startkontakten ansluts till laddningsregulatorns 50. Laddningskontrollampan kopplas mellan D+ och + efter tändningslåset.

Så vitt jag kan se så har Bosch tillverkat två olika grundtyper av startgeneratorer och vardera av dem finns i diverse olika utföranden med olika fästöron etc. Den skillnad man ser på dem är att den större "typ J" är 115 mm i diameter medan den mindre "typ G" är 103 mm. Laddningsregulatorn är olika för de båda typerna och får inte förväxlas mellan dem.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #5 skrivet: 16 dec-12 kl 14:02 »
Ett gott råd när det gäller såna där startgeneratorer (och kalla inte Bosch-utrustningen för Dynastart, det är ett ett amerikanskt märke som är uppbyggt och fungerar på helt annat sätt) är att inte ta för givet att första bästa bilelektriska firma begriper hur de ska fungera.

Jag kallade inte Dynastarten för Bosch. ;)
Det var laddrelät som var från dom Bosch om du läser lite nogare.
Relät skall vara på 11 amp om jag inte minns fel.
Det får absolut inte vara på mera effekt för då går dynastarten varm och smälter invändigt.
Då det inte finns någon kylning på den.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #6 skrivet: 16 dec-12 kl 14:17 »
För att du ska kunna kolla inkopplingen utan schema, så är det lite förenklat så att anslutningar med samma märkning på startgenerator och laddningsregulator ska kopplas ihop (31, D+, DF, 30h) . D+ kan eventuellt också vara märkt 61.  31 ska kopplas till jord och laddningsregulatorns anslutning 30 kopplas till + på batteriet. Startkontakten ansluts till laddningsregulatorns 50. Laddningskontrollampan kopplas mellan D+ och + efter tändningslåset.
På min dynastart så står det 30, DF, +, -.
Har för mig att det stod helt andra saker på den gamla.

I elschemat så står det F,A och -  på dynastarten.
på laddrelä F,G, B och -.

Själv så har jag ett hoppkok av allt i elen. Eftersom jag har fått bytt ut laddrelä, startsolenoid, dynastart, tändningslås och tändspole.
Vilket inga av dessa saker är orginal numera.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14097
    • Medelpad
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #7 skrivet: 16 dec-12 kl 21:09 »
Intressant hopkok.

Enligt mina Bosch-kataloger ('73-74 respektive '77-78) så finns det två olika laddningsregulatorer kombinerade med startrelä. 0 190 219 001 som reglerar på 11 A, för de mindre startgeneratorerna respektive 0 190 219 002 som reglerar på 20 A för de större.
I den nyare katalogen finns också laddningsregulator och startrelä som separata enheter, de heter då 0 190 215 037 respektive 0 332 002 103 . De är bara avsedda för den mindre typen av startgenerator.
Ett servicemeddelande från juni 1976 innehåller provningsanvisningar för startgeneratorer och tillhörande laddningsregulator. Alla typer av startgeneratorer är redovisade där, men den enda regulatorn som nämns är 0 190 219 001. Det står dessutom inget där om att någon strömbegränsning ska provas, utan det anges bara reglerspänningar dels i tomgång och dels vid 8,5 A belastning. Jag är tveksam till att den där typen av regulator överhuvudtaget har någon strömbegränsningsfunktion.

De mindre startgeneratorerna har nummer 0 010 300 xxx och de större heter 0 010 350 xxx. xxx är tre siffror som varierar beroende på hur fästöron och sånt ser ut.

Till saken hör att de där startgeneratorerna inte får belastas med 11 resp 20 A under vilka förhållanden som helst.
För de större står följande:
Citera
21 A gäller drivning med varierande varvtal (upp till 10.000 r/min) och en kylande luftström (4 m/s och en temperatur hos denna av högst +40 °C.
11 A gäller för samma driftsförhållanden utan kylning.
9,5 A gäller drivning med konstant varvtal (max 8000 r/m) utan kylning.
Och för de mindre:
Citera
11 A gäller drivning med varierande varvtal (upp till 10.000 r/min) och en kylande luftström (4 m/s och en temperatur hos denna av högst +40 °C.
7,5 A gäller drivning med konstant varvtal (max 7000 r/m) utan kylning.
För att inte riskera överbelastning när startgeneratorn ska försöka ladda ett urladdat batteri, så får batteriet vara på högst 56 Ah för de större typerna och högst 24 Ah för de mindre typerna.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #8 skrivet: 16 dec-12 kl 22:08 »
Jag  har ett separat laddrelä och en separat startrelä.
Har för mig att dom sa att min Dynastart var på 1.1kw men kan ha fel.

Mitt batteri är på ca 20 amp.

Annledningen att jag ville montera ett annat laddrelä var att jag ville få ut mera ström.
Så jag kunde driva lysena fram och en värmedyna att sitta på.
Så jag kollade med firman i Danmark som hade levererat min dynastart till den lokala bilelfirman här i Örebro.
Men dom avrådde pga att dynastarten skulle bli överhettad om man plockade ut 16 amp som nästa laddrelä skulle ligga på enligt dom.

När jag kör snö på vintern så brukar det ta 2-3 timmar innan jag är klar.
Då skulle det vara skönt med lite elvärme i rygg och rumpa. ;)
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 22:19 av Rosten »

Piiipen

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
    • Tomten
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #9 skrivet: 16 dec-12 kl 22:20 »
Det är en Roper med Volvo märken på..

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: volvo bm mini 16hp VAR KAN JAG HITTA EN VERKSTADSHANDBOK
« Svar #10 skrivet: 16 dec-12 kl 22:25 »
Det är en Roper med Volvo märken på..
Just denna modell är precis som du säger en Roper men Volvodekaler på.
Det står t.o.m Roper i mitten på min ratt.
Men alla BM mini är inte Roper. Utan man verkar ha köpt från lite olika tillverkare genom åren.

Den stora fördelen med att man valde en stor amerikans tillverkare är att man fortfarande kan köpa nästan alla reservdelar fortfarande.
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 22:27 av Rosten »

 



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser