Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsbilar  (läst 7730 gånger)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Solcellsbilar
« skrivet: 10 okt-05 kl 23:08 »
Nuna 2, världen snabbaste solcellsbil med en toppfart på 170 km/h. För att nå 100 km/h krävs en effekt på 1650 watt, ungefär samma kraft som i en hårfön.

Den här bilen blåste iväg längs E4:an i somras, ända upp till Kiruna. Tidigare såg man bara solcellsbilar under tävlingar i Australien där de kröp fram. Nu kan de hålla en snittfart som ligger i nivå med våra hastighetsbegränsningar och de kör på våra vägar. Solcellsbilar börjar bli intressanta, tycker jag.



cap2k

  • Gäst
Re:Solcellsbilar
« Svar #1 skrivet: 11 okt-05 kl 07:26 »
Vilken rolig bil, dock såg den lite opraktisk ut när man ska frakta saker :)
Det intressanta med solcellsbilar tycker jag är att man har av nöden blivit tvungen att satsa på lågt luftmotstånd och lätta karosser.
Jag vet dock inte hur säker en sådan bil är.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Solcellsbilar
« Svar #2 skrivet: 11 okt-05 kl 11:20 »
Nej, så praktisk är inte den här bilen, men trots allt är det en riktig långfärdsbil. 100 mil på en laddning vid mulet och regnigt väder. Skiner solen går den tills däcken tar slut.

Solpanelerna är på 2100 watt och kostar 3 miljoner kronor, hela bilen kostar 10 miljoner. Solcellerna är av samma typ som på rymdsonder och är därför lite dyrare...   Batteriet kostar också en förmögenhet (hög kapacitet i kombination med låg vikt).
Mororn är på endast 2,5 kW och vid inbromsning ger den hela 95% tillbaka till batteriet.

Nu har man byggt en Nuna 3 också, med ännu bättre prestanda. Den nya bilen höll en medelhastighet på 103 km/h under loppet i Australien, Nuna 2 (den på bilden) snittade 97 km/h.

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Solcellsbilar
« Svar #3 skrivet: 12 okt-05 kl 12:37 »
lite tristare blir dom troligen på vintern med, solen lyser ju mest med sin frånvaro då, juu :-X

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Solcellsbilar
« Svar #4 skrivet: 12 okt-05 kl 13:13 »
Förvisso, men jag gillar kombinationen med solceller och batterier och jag undrar varför man inte använder solceller på vanliga elbilar. Även om solcellerna inte räcker för att driva en vanlig elbil, bör solcellerna förlänga körstäckan och dessutom laddas bilens batterier bara av att bilen står ute.
Vill man ha bilen i garaget, kan man alltid koppla ett vindkraftverk till den.

Att just den här solcellsbilen ser ut som ett Ufo, ser jag som ren bonus, även om den inte är till någon större glädje vintertid.  :D

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Solcellsbilar
« Svar #5 skrivet: 12 okt-05 kl 20:01 »
troligen priset på solceller, och ytan som dom tar upp, som gör att det är svårt att få en bra lösning.

Själv s¨å vill jag ha en eldriven båt, med solpaneler på taket :D

lasse

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Solcellsbilar
« Svar #6 skrivet: 12 okt-05 kl 20:54 »
Jag trodde priset på solceller skulle sjunka någon gång, men det verkar inte ske.

En båt som drivs av solceller, det vore inte så dumt.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Solcellsbilar
« Svar #7 skrivet: 12 okt-05 kl 21:22 »
Jag tror inte på solceller som driftmedel för fordon.
Nuna osv är bra som PR-grejs och utvecklingsprojekt där man kan göra massviss med fel och lära sig på så sätt lite nytt. Men individualfordon på solceller blir det kanppast. Och bör det nog inte heller bli. I.a.f. inte med dagens bil-täthet och transportsträcka.
Det kräver alldeles för mycket energi att framställa de och sedan se till att dem ligger kvar i en snygg, lätt förpackning på en mobil bärare.
Kanske kan solceller fungera stationär till el-produktion för batteri-laddningsstationer. Men då är frågan, om elen inte kan produceras på smartare sätt (vind, vatten, våg, mm.).
/droliver

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Solcellsbilar
« Svar #8 skrivet: 13 okt-05 kl 23:23 »
Dagens solceller har en verkningsgrad runt 16-17 procent, men man talar om en verkningsgrad runt 30 procent framöver och vad är det som säger att det är stopp där?
Oavsett vad det gäller, så har vi alltid trott att det finns en övre gräns för vad som är möjligt och alltid har vi haft fel.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Solcellsbilar
« Svar #9 skrivet: 14 okt-05 kl 07:57 »
Hej Zigge,
Vet inte om "vi" alla trott att det finns enövre gräns för vad som är möjligt. I vissa samband finns det en övre gräns för vad som är möjligt, definierat genom termodynamiska lager mm., då tror man (iaf. jag) inte, utan vet att och var den övre gränsen finns. I andra samband finns det ingen övre gräns för vad som är teoretisk möjligt, men än gräns för vad som är rimligt. Där kommer troendet in.
Och jag tror inte att solceller utgör en rimlig, generell lösning för elektrisk drift av en massprodukt som en individualtrafiks fordon.

Verkningsgraden är då inte den riktig interessanta parametern att titta på. Visst den ger möjligheten att jämföra olika slags solceller inbördes, men ger inget mått på hur lämpligt solcellen i sig är för just den användningen.

Då kommer frågan upp, om "vi", dvs. alternativ tänkande människor, som vill minska människans slitage på jorden, värnar en hälsosamt miljö, bryr sig om hållbart utveckling och hela det där kitet, verkligenn ska propagera en massanvändning av solceller.

Tillverkningen av solceller av kisel är inte begränsand av råmaterialt, sand finns överallt, men energiåtgången är betydande, oberoende om du nu använder vanliga enkristall/zonsmält metoden eller genvägen via Na2SiF6, eftersom du för den exotherma reduktionen i sista fallet behöver högrent Natrium som i sin tur är energikrävande att framställa.
I princip samma sak gäller för tunskicktsfilmer och nanopartikel modifierade filmer.

Celler baserande av III-V materialer kräver vid framställningen alltid hantering av en hel del otrevliga substanser, t.ex. arsenik och gallium.

Använder du CIGS celler har du utöver energidelen och hanteringen av giftiga, cancerframkallande och allmänt äckliga substanser problemet att du behöver mycket begränsad förekommande råmaterialer (Indium).
 
Verkningsgraden säger ingeting om detta ;)
Visst, det är säker möjligt att trycker verkningsgraden upp till 30% och kanske även utöver detta. Och? So what?

Jag har ingenting emot solceller. De är bra i en hel del sammband, men att använder dem som massprodukt för individuell fordonstrafik? Njä, trafikproblemet kanske löses bättre på annat sätt, typ uttbyggd kollektivtrafik, individualfordon som går på miljövänligt producerat el eller väte, stad/sammhällsbygge som minskar nödvändiga resor, ...

/droliver

BTW, lite basics om solceller finns på:

http://www.nrel.gov/learning/sr_photovoltaics.html
http://www.asc.angstrom.uu.se/sv/

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Solcellsbilar
« Svar #10 skrivet: 14 okt-05 kl 11:27 »
Jaha!?  ???

Jag kan inget om tillverkningsprocessen, men du verkar vara expert på det hela. Man skulle nästan kunna tro att du tillverkar solceller och nu avråder folk från att köpa dem.  :D

Det jag menade med "en övre gräns för vad som är möjligt" syftade jag inte till att trotsa termodynamiska lagar. Det jag tänkte på var datorerna för några år sedan. Där talade man ofta om begänsningar i hastighet, både för processorer och överföringshastighet via telefonledningar. I bilens barndom trodde man också att människan skulle dö om hon färdades i högre hastighet än 50 km/h. Historien är full av festliga uttalanden som vi kan le åt idag och morgondagens människor kommer med all sannolikhet att le åt oss.

Som sagt, jag ger mig inte.  ;) Finns det ingen möjlighet att vi kan finna andra lösningar för att ta vara på solenergin? Att köra med ett vindkraftverk på biltaket är inte särskilt smart och att köra runt i en elbil utan möjlighet till laddning under tiden ser jag som högst primitivt.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Solcellsbilar
« Svar #11 skrivet: 14 okt-05 kl 11:51 »
Solceller till hushållsel är helt ok. Själv har jag en 130-wattare i sommarstugan och sommartid räcker det bra, men varför inte solceller på elbilar för att förlänga körsträckan?

Så länge vi kräver att bilen gör minst 250 och accar så att nacken nästan går av, är inte solceller något att tänka på. Själv åkte jag omkring i en Corvette på 500 hk i min ungdom och jag nästan svimmade av upphetsning när jag fick trampa ur vid ett rödlyse och mäta bilens krafter mot någon värdig motståndare. Idag skulle jag förmodligen känna samma upphetsning om jag kunde glida fram i en solcellsbil i 70-80 km/h, men njutningen skulle vara att jag blåser oljebolagen och staten på pengar där jag åker. Vägskatt betalar jag gärna, men att hjälpa till att dra ihop 36 miljarder till den årliga EU-avgiften har jag ingen lust med.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Solcellsbilar
« Svar #12 skrivet: 16 okt-05 kl 10:07 »
Hej Intrance,
vet, du, egentligen skulle det vara bra, om du kunde läsa mina inlägg innan du svara på dem ;)
Jag vet att jag inte alltid uttrycker mig helt klart och att den kan finnas öppningar för feltoklningar. Det är helt enkelt så, att jag är invandrare och svenskan är bara ett andraspråk för mig, så att jag troligen inte få till alla nuancer så som jag har tänkt det.

Men om du läser inläggen från mig riktig, så behöver du inte irritera dig (det låter, om som du gör dig) över saker jag inte har skrivit och behöver inte heller upprepa som motargument saker jag har skrivit :) Blir smidigare, eller?

Tydligt på enkel svenska:
Negativa miljöpåverkan av el-produktion via fossila bränslen (uran, olja, kol, ...) är ofantliga och hemska.

Jag är inte emot solceller.

Effektiviteten, så som den används officiellt, är ett mått på hur mycket av energin som träffar ett visst område omvandlas till el. Dvs. den säger ingenting om
 - kostnaden för cellen
 - miljöpåverkan av cellen.

Okej, då har du grundinställningen.

[...]Att rabbla upp en massa oönskade effekter som uppstår vid produktion av solceller och i och med detta framställa solceller som något halvfarligt för miljön är rätt ointressant.[...]

Är det det? Bakgrundinformationen är mycket viktiga tycker jag. Helt enkelt för att kunna göra ett bra informerat val över vad man vill göra och vilka konskvenser det har. Att jag inte "rabbla[r] upp en massa oönskade effekter som uppstår vid produktion" av el via fossila brännslen beror på att jag utgår ifrån att de är kända, medan de är mindre kända när det gäller solceller.


Solceller hör hemma i ett modernt samhälle, men inte till att driva bilar. De hör hemma som elproduktion i hushållet.

Håller precis med och har aldrig påstod något annat :)

Att få upp verkningsgraden är ju hur viktigt som helst, vi lever i en marknadsekonomi och kostnaden för inköp av paneler måste ju slås ut på den effekt man får ut av panelen.

Är ju en sammanblandning av olika begrepp, verkningsgraden hänger inte dirket ihop med kostnad. Funderar själv över en celltyp med verkningsgrad på 20% som kostar x och en celltyp med en verkningsgrad på 15% som kostar bara hälften.
Så det du efterlyser är en kvot av verkningsgrad och kostnad, eller?

Ha det bra
/droliver
« Senast ändrad: 16 okt-05 kl 10:16 av droliver »

Kawachi

  • Inlägg: 442
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: Solcellsbilar
« Svar #13 skrivet: 24 okt-11 kl 22:00 »
Ser att det är länge sen det skrevs om solcells bilar. Någon som vet om det hänt något mer i utvecklingen här? Tips om sidor där en nyfiken kan få veta mer mottages tacksamt :-[ ;D

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Solcellsbilar
« Svar #14 skrivet: 18 nov-11 kl 10:44 »
Jag har klurat på samma idé. På en stor bil som är lämplig att sätta solceller på kan få få plats med ungefär 200watt nominell effekt ovanpå med de solceller som nu är billiga. Korrekt fast monterade solceller med den effekten kan man få ut ungefär 150 kWh per år i Sverige. På en bil om man är väldigt duktig på att parkera den i solen vid vita väggar kanske man i praktiken kan få ut 100 kWh per år. Det räcker till ungefär 100 mils körning om man kör sakta, per år. En perfekt sommardag mitt på dagen kan man få 2km räckviddsförlängning per timme. Själva solcellerna är nu så billiga att de står för en väldigt liten del av totalkostnaden för solcellssystem, att skydda dom och koppla ihop dom kostar mycket mer.

En långtradare med säg 50 pallplatser får plats med solceller ovanpå med nominell effekt på ca 6kW, det skulle kunna räcka perfekta sommardagar om den går en rutt med korta sträckor utan höga hastigheter om man har batterier som sparar elen som blir när den står still. Långtradare går dock mest längre sträckor och ofta mer eller mindre dygnet runt.   

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

eremit

  • Gäst
SV: Solcellsbilar
« Svar #15 skrivet: 20 nov-11 kl 14:30 »



är det inte enklare med två hål i väggen?

Brasa

  • Inlägg: 140
    • Västmanland
SV: Solcellsbilar
« Svar #16 skrivet: 09 dec-11 kl 17:19 »
1650watts hårfön då slipper man frisören för då får man gå till brännskade avdelningen i stället ;D
Ja vad ska vi börja?

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Solcellsbilar
« Svar #17 skrivet: 18 apr-12 kl 09:37 »
Hej hå Zigge !


Solcell på bil de kan bli framtid i länder där solen skiner mer än här !

Man har ju lekt med solceller och RC-leksaker !



Ps.
Om man sätter begränsningar på viljan att se bortom det möjliga, så är det den enda begränsningen man behöver för att sluta skapa nya möjligheter
Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

 

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Solcellsbilar
« Svar #18 skrivet: 18 apr-12 kl 14:09 »
Hej hå Zigge !


Solcell på bil de kan bli framtid i länder där solen skiner mer än här !

Man har ju lekt med solceller och RC-leksaker !



Ps.
Om man sätter begränsningar på viljan att se bortom det möjliga, så är det den enda begränsningen man behöver för att sluta skapa nya möjligheter


Tråden är något gammal, och Zigge var aktiv på forumet för 2 1/2 år sedan senast....


I vilket fall som helst börjar mer effektiva solceller av typen som användes i bilen i trådstarten gå att köpa, fortfarande dyrare men inte lika astronomiskt dyra.

Vad gäller de billigaste varianterna av solceller, på 16-17% verkningsgrad är det inte längre priset på cellerna som är problemet, det är skyddet/inkapslingen av dom, och i viss mån särskilt för kommersiellt bruk hopkopplandet och inkopplandet.

1 kW solceller går att köpa för ca 3500:- en summa som de rätt riktade inom fem år kan betala tillbaka med dagens elpriser i en stor del av Sverige. Inte heller vikten på själva cellerna är något större problem för annat än möjligtvis flygande fordon, eftersom en kW solceller väger lite med än 3 kg.   Men de tar upp nästan 7 kvadratmeter, inkapsling är dyrt, och om den ska vara pålitlig på riktigt blir den mycket dyr, och tung.

Den som kommer på någon riktigt billig, lätt, miljövänlig, smidig, inkapsling för solceller som dessutom håller garanterat minst 25 år utomhus har i princip löst energifrågan, för all framtid.





 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser