Får den bränsle överhuvudtaget (tändstiftet blött, bensinlukt ur avgasröret efter startförsök)? Om inte, så kolla efter igensatta munstycken eller sugsilar i förgasaren samt skador på membranet. Vissa gräsklipparmotorer med den där sortens förgasare kan bli mycket svårstartade om insugningsventilen är otät, i så fall kan man lura igång motorn genom att ställa gasen på tomgång (dra den från stoppläge bara just så pass så mycket att kontakten som kortsluter tändsystemet släpper) och sedan öka gasen mycket sakta och försiktigt när den väl har startat. Kom ihåg att förgasaren inte fungerar alls utan luftfilter, man måste åtminstone ha fästskruven för luftfiltret igängad i hålet för att motorn ska få bränsle.
Är bensinen mycket gammal? I så fall kan det löna sig att tömma tanken och fylla på färskt bränsle.
Ett annat fel som kan förekomma ibland är att svänghjulet har vridit sig på vevaxeln. Om det blir tvärstopp för att man kör på en sten, så skjuvas kilen av och svänghjulet vrider sig. Då blir tändläget totalt fel och motorn går oftast inte alls att få igång (motorer med äldre tändsystem med brytare ger ingen gnista alls, men motorer med brytarlöst tändsystem ger gnista hur fel svänghjulet än står). Ska man byta kil så får endast originaltypen (av zink, aluminium eller något annat mjukt) användas. Om man sätter dit en stålkil så går dyrare saker såsom t ex svänghjul eller vevaxel sönder vid den sortens tvärstopp.