Förr i tiden använde man gärna växellåda + slutväxel från en skrotad vespa för slipstensbyggen. Numera är det ju tunnsått med sådana delar på skrotmarknaden, men om man inte behöver en vinkelväxel utan kan tänka sig en "rak" växel så man får motorn i linje med slipstenen så borde man kunna utnyttja slutväxeln som sitter i baksvingen på en EU-moppe. Då får man på köpet en kraftig lagring för slipstenen. Tänk på att vända växeln rätt så att oljepåfyllnings- och avtappningspluggar hamnar i rätt lägen.
En annan möjlighet är ju att använda en långsamtgående enfas asynkronmotor + remutväxling från en tvättmaskin, det bör fungera om det är en liten slipsten och man inte kräver så hög motoreffekt.
Snäckväxlar med påbyggd trefasmotor kan man hitta i stora gamla tvättmaskiner (typ fastighetstvättstuga). De förekommer också i t ex portöppnarmaskinerier och på alla möjliga håll inom processindustrin (omrörare mm).