Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorfotogen  (läst 14682 gånger)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14062
    • Medelpad
SV: Motorfotogen
« Svar #20 skrivet: 01 jul-10 kl 08:53 »
Att ställa ner begränsningen för max bränslemängd - som ju är det man gör när man vrider på den där plomberade skruven på äldre dieselpumpar - hjälper mot de kraftiga rökmolnen vid fullgas, så det var effektivt för att klara en besiktning förr i tiden när Bilprovningen mätte röktätheten då bilen gick på rullande landsväg med belastad motor.
Men det hjälper inte numera när röktäthetsprovet görs med motorn obelastad.
Om en dieselmotor ryker även vid lätt last så beror det förmodligen på slitna eller felinställda spridare som inte finfördelar bränslet som de ska utan skickar iväg det som en koncentrerad stråle eller stora droppar. Det enda som hjälper mot det är att byta eller låta renovera spridarna.
Om motorn i sig är så sliten att den drar kopiösa mängder smörjolja, så kan det naturligtvis också bidra till blå rökmoln.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Motorfotogen
« Svar #21 skrivet: 09 aug-10 kl 00:35 »
Vad jag har hört av kompisar som fått anmärkning på dieselbilar så både varvar de fullvarv under en sekund och ibland kör några varv på planen med fullgas och kollar om det är svartmoln bakom.
           







Plomberingen.....Måste vara 12-13 år sen de slutade kolla om den var kvar. Mina bilar har aldrig den ;D

Men?  :o Om man ska kunna skruva på den där skruven... då bryter man väl den plombering som bilprovningen brukar kolla att den är hel o fin?

Eller gör man inte så längre? Kollar, menar jag?

FÖRR var det åtminstone så, att man plomberade bränslepumpen på dieselbilar för att man inte skulle vara där o fingra... men det kanske inte gäller nu mer?


Men numera brukar jag oftast sätta i en dieselmotor efter besiktningen av den bensinmotorförsedda bilen ::)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Motorfotogen
« Svar #22 skrivet: 09 aug-10 kl 11:12 »
Men numera brukar jag oftast sätta i en dieselmotor efter besiktningen av den bensinmotorförsedda bilen ::)


*tokhostar!!!*  (:)

Mycket arbete med det?  ;D
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Fiat

  • Inlägg: 250
    • -
SV: Motorfotogen
« Svar #23 skrivet: 09 aug-10 kl 21:24 »
Är det till traktor så 50/50 som jenses säger, tänk bara på att köra rent förgasaren innan du stannar motorn, annars kan du glömma att få igång den igen  :P
[
 Hadde en volvo t24 startade den på bensin och när den blev varm så vred ja bara över den till diesel gick kanon ;D. Glöm bara inte att vrida tillbaka till bensin innan du stänger av.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Motorfotogen
« Svar #24 skrivet: 11 okt-10 kl 23:21 »

*tokhostar!!!*  (:)

Mycket arbete med det?  ;D
He he he..........Beror på bilmodell och vad jag råkar ha för dieselmotor ::)
Att byta i tex en bensingolf till dieselmotor från annan golf går på nån dag, är ju inte så mycket som behöver ändras.

Men om det tex handlar om att jag har en opel kadett och bara har en Vw-dieselmotor att tillgå........då jäklars är det rätt rejält många timmar med att bygga om div fästen, få en koppling som funkar och få ihop den med bultmönstret på en opelväxellåda :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14062
    • Medelpad
SV: Motorfotogen
« Svar #25 skrivet: 11 okt-10 kl 23:49 »
He he he..........Beror på bilmodell och vad jag råkar ha för dieselmotor ::)
Att byta i tex en bensingolf till dieselmotor från annan golf går på nån dag, är ju inte så mycket som behöver ändras.

Men om det tex handlar om att jag har en opel kadett och bara har en Vw-dieselmotor att tillgå........då jäklars är det rätt rejält många timmar med att bygga om div fästen, få en koppling som funkar och få ihop den med bultmönstret på en opelväxellåda :P

De flesta slutar vara så mekarentusiastiska ungefär samtidigt som de fyller 18...

 

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Motorfotogen
« Svar #26 skrivet: 12 okt-10 kl 00:06 »
Jag är inte värst entusiastisk längre ::)  Föredrar ofta en hatad disk istället för att meka. Men om tex en halv kubik eldningsolja dyker upp nästan gratis så har man inget äcklonomiskt val annat än att börja bygga om den jävla skiten >:(  :P



Äe int'lätt å va misseRabel ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
Radar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser