Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Supermajor?? Fordson 5000???  (läst 8377 gånger)

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
Supermajor?? Fordson 5000???
« skrivet: 22 feb-09 kl 21:13 »
Köpte traktor i helgen, en Ford. Det sitter en lustig grunka i hytten till vänster med nån pump på. Har nog varit en glasbehållare för diesel?? alt. nåt annat i. Är det nån som känner till om det är för kallstart av traktor? På pumpen sitter en kallstartknapp som ska tryckas in. Det saknas tydligen glödningsanordning på dessa traktorer.
Jag ringde Veterankopia i Lidköping för att höra om instruktionsbok, det fanns men vi fastnade i just detta med manicken i hytten och beskrivning av denna. Det är en Fordson 5000, Fordson Major 5000, eller Fordson Supermajor 5000???????
Nån som vet riktiga beteckning?? Årsmodell -66 eller -67

Har även en fundering om att byta till vxl. ströms generator. Tips önskas på lämpl. generator o inkoppling.

Bästa hälsningar Hook ???

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 22:13 »
Vet du om traktorn har varit militärägd från början? I så fall kan det vara en kallstartanordning för eterpatroner, "Start Pilote". Det skulle också kunna vara någon flamstartanordning, dvs en liten brännare + glödtråd monterade i insugningsröret. En vanlig typ av sådana kallas Ki-Gass (på nätet kan man hitta alla möjliga konstiga stavningar av det namnet...).

Beträffande generatorbyte... vad har elsystemet för spänning (gissningsvis 12 eller 24 V)? Är det plus- eller minusjordat?
Är det något direkt fel på nuvarande likströmsgenerator + laddningsregulator?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17511
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 22:36 »
Det är alltid lättare att säga avd det e om man får se bilder :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #3 skrivet: 23 feb-09 kl 08:26 »
Det är alltid lättare att säga avd det e om man får se bilder :)
Vi vill ha bilder!

;)

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #4 skrivet: 23 feb-09 kl 09:28 »
De första Ford 5000 som kom ut såldes under namnet Ford Super Major 5000 men tekniskt sett är de samma Ford 5000 allihopa. Förmodligen ville försäljningsorganisationen anknyta med namnet till den gamla Fordson Super Majoren som ju hade mycket gott rykte.

Fordson Super Major var en äldre konstruktion som är fullständigt annorlunda. Tillverkad till och med -64 eller -65 tror jag.

Jag vill också se en bild.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #5 skrivet: 23 feb-09 kl 20:26 »
 ;D
Tack för responsen. Läser på reg.beviset att det är 66 års modell, Handelsbeteckning Ford Super Major 5000.

Plogade snö nu och känner mig helnöjd. Blev ju tvungen att försöka ta några bilder enligt allas önskemål. Mörkt ute, men försöker lägga in dom.

Kommer strax in!

Bästa hälsningar Hook

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #6 skrivet: 23 feb-09 kl 21:14 »
Krångel m inlägg av bild............

Provar m Majoren först


Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #7 skrivet: 23 feb-09 kl 21:26 »
Start? manicken i hytten


Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 21:31 »
Insugsröret där nåt rör går in, kan det vara från grunkan i hytten?


Skogsvilde

  • Inlägg: 17511
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #9 skrivet: 24 feb-09 kl 17:41 »
Start? manicken i hytten



Det är resterna av eterstarthjälpen... 
Vid sidan monterade man en behållare med eter och då kunde man pumpa in detta till hjälp vid start i kall väderlek...
Mig veterligen så finns dessa ej att köpa längre,,  Utan man får spruta in startgas via filtret....
Tänk bara på att det skall vara mycket sparsamt med gas då denna tänder betydligt tidagre än diesel, vilket innebär att motorn kan slå bakslag vilket skadar bla startmotorn..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #10 skrivet: 24 feb-09 kl 23:22 »
Det är betydligt bättre att använda motorvärmare som kallstarthjälp. Eller, om man i nödfall måste få igång motorn snabbt och inte haft möjlighet att värma i förväg, ta loss slangen/bälgen mellan luftrenare och insugningsrör, och blås på med varmluftpistol eller gasollampa in i insugningsröret under startförsöken. Om man inte har någon medhjälpare kan det vara bra att förbereda med en extra startknapp som man kommer åt utifrån.

Eter ska man undvika i största allmänhet, dels som sagt med tanke på risken för motorskador om man använder den oförsiktigt, och dels med tanke på risken att det bildas peroxider i eter som får stå länge, speciellt om den är förorenad, kommer i kontakt med metaller eller utsätts för solljus. Peroxidhaltig eter kan explodera av sig själv utan förvarning.

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #11 skrivet: 27 feb-09 kl 07:20 »


Jag skulle också rekommendera motorvärmare i stället för startgas för att spara på motorn. Jag är ingen motorexpert direkt men grannen som är brukar alltid säga att "du som inte vill skruva skall använda motorvärmaren".

Du har hittat en bra traktor, tror jag. Bortsett från ett fel.
Ford 1000-serien har inga cylinderfoder så de är dyra att motorrenovera. En bekant bytte motorblock i sin då cylinderloppen var slut. Ryktesvägen har jag hört att man kan fräsa in torra foder i cylindrarna men det är säkert inte billigt. Med tur kan det kanske finnas överdimensionskolvar att köpa och då är det ju bara att borra om men det är knappast billigt det heller.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #12 skrivet: 27 feb-09 kl 22:20 »
Tack för svaren!

Gåtan är löst. Det är alltså en kallstart anordning som heter Start-Pilot som sitter monterad. Eterkapslar sätts in och punkteras m skruv. Därefter pumpas några slag och en dos eter kommer in i insugsröret.
Detta är enligt instruktionsbok för Ford 4000,5000. Även jag är skeptiskt till användning av eter i motorer pga skaderisk. Nu sitter motorvärmare monterad så den är väldigt lättstartad efter ca en tim m värmare inkopplad.

Det finns läckage i kylare/slang, så en felsökning var vattnet sipprar ut måste göras. Fick med en flaska kylartätning, men har hört att det kan täppa till mer än bara läckaget...?

Sedan ev konvertera till vxl ström generator, för bättre laddning. Det är ett 12volt system idag med likström generator.
Någon som har gjort detta och har rekommendationer på lämplig generator / monteringsanvisning??

Hälsn. Hook

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #13 skrivet: 27 feb-09 kl 22:29 »
Likströmsgeneratorer fungerar ofta bättre på en traktor där det inte är så stor skillnad mellan tomgång och maxvarvtal på motorn, än vad de gör på personbilar.

Om den laddar dåligt är det mycket möjligt att felet egentligen beror på t ex spänningsfall i dåliga kabelanslutningar, brända kontakter i bakströmsrelät eller felinställd laddningsregulator. En gammaldags elektromekanisk laddningsregulator kräver en del tillsyn - rengöring, putsning av kontakter, inställning av laddspänning och strömbegränsning - vart femte år eller så. Men pysslar man bara om den så brukar den sköta sig fullt tillfredställande.

Ett problem om man ska montera en växelströmsgenerator är att de nästan alltid har större diameter än den gamla likströmsgeneratorn och därför kan den vara svår att få plats med, man kan bli tvungen att göra om mycket när det gäller fästen och sånt.

 

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Supermajor?? Fordson 5000???
« Svar #14 skrivet: 28 feb-09 kl 18:08 »
Provar att mäta laddning på likströmmaren. Idag slog en liten låga upp från huven när jag plogade snö. Skapade en del huvudbry innan jag kom på att förre ägaren köpt ett batteri i fel storlek som kortslöts via motorhuven......... det blev en gummimatta över batteriet så + polen isoleras från kontakt m plåten.

Låter aningen komplicerat att justera in ett laddrelä, fick det utfört på en gammal MC med 6 volt system. Generator sattes upp i svarv och div mätinstrument kopplades in. Kanske inget man ger sig på som glad amatör.....

Tänkte montera loss generator och jämföra m nån vxl strömsgenerator på skroten, har gjort en liknande operation på en Ferguson 35, men det var några år sen.

Återkommer med mätvärdena på laddningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser