För ca 15 år sedan läste jag i någon av motortidningarna om ett stativ att fästa bilen i för att kunna rotera den och lätt komma åt att jobba med undersidan.
Den tidningen vet jag att jag sparade eftersom jag förr eller senare skulle ha behov av ett sådant. Även ritningen fanns med. Efter 3-4 flyttningar har jag nu ingen aning om var den tidningen kan vara. Och behovet har uppstått.
Det påminner om två motorstativ.

Men i stället för anordningen att fästa motorn sitter en balk med fästen som skruvas fast där stötfångaren normalt är monterad. Ett stativ fram och ett bak. Hänger ni med i tankegångarna?
Jag skulle vilja ha hjälp med en ritning och materialdimensioner till ett sådant bygge.
För tillfället räcker det om det håller för totalt 1000 kg, men om man ändå gör ett stativ borde det hålla för kanske 1500 kg om man i framtiden vill hänga upp en tyngre bil.
Balken där bilen ska fästas bör ha justerbara fästen för att enkelt kunna modifieras till andra avstånd på stötfångarfästen. Kanske en grov balk där en smalare sticks in i varsin ände, som fästena sitter på. Och låsas på något sätt så inte allt dimper ner när man har vridit runt karossen.
På bilden sitter hjul monterade. Det skulle ju vara önskvärt med några, om man hittar svängbara som tål belastnngen. Så man kan skjuta undan allt lite när det börjar kännas motigt att hålla på.
Finns det någon som känner sig manad att ta itu med uppgiften? Heder och tack i sådant fall.