Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skruva  (läst 3313 gånger)

volvo bm 430

  • Inlägg: 5
skruva
« skrivet: 01 mar-09 kl 19:57 »
morsning :)
Har lite funderingar om man ska börja skruva.
Vad tycker ni? Jag var inne på att köpa nåt billig objekt ex,fordson major,nån billig bil. Frågan var är lättast att skruva på? Alltså för modell kan tänkas va bra för en nybörjare ;D?

jenses

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #1 skrivet: 01 mar-09 kl 20:23 »
Rekommenderar helt klart en Ford Transit Mk II

Håller just nu på med min första topplocksrenovering, går lätt som en blodplätt.
Allt som behövs är standardverktyg, en manual från Haynes
och perifer monterade tummar  8)

Huggorm

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #2 skrivet: 01 mar-09 kl 23:02 »
Rekommenderar helt klart en Ford Transit Mk II
Håller just nu på med min första topplocksrenovering, går lätt som en blodplätt.
Allt som behövs är standardverktyg, en manual från Haynes
och perifer monterade tummar  8)
Men framför allt lär man sig svetsa plåt kan jag tänka mig  ;D

jenses

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #3 skrivet: 01 mar-09 kl 23:21 »
Men framför allt lär man sig svetsa plåt kan jag tänka mig  ;D
Inte när du köpa transiten från tyska röda korset eller liknandet,
där stod bilarna 24/7/52 -1h i garaget och blev ompysslad  ;)
Bara att byta vattenpumpen, tuta & köra...

Skogsvilde

  • Inlägg: 17593
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: skruva
« Svar #4 skrivet: 02 mar-09 kl 16:03 »
morsning :)
Har lite funderingar om man ska börja skruva.
Vad tycker ni? Jag var inne på att köpa nåt billig objekt ex,fordson major,nån billig bil. Frågan var är lättast att skruva på? Alltså för modell kan tänkas va bra för en nybörjare ;D?

Självklart skall du börja meka lite...   
För att sätta lite press på dig själv så borde det vara något som du kommer ha nytta/glädje av när du är färdig... 
 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #5 skrivet: 02 mar-09 kl 18:58 »
Vår gamla Transit hade såpass rostigt golv att passagerarna blev blöta om man körde i vattenpölar. Bilprovningen knackade och konstaterade att det var hål, men det spelade ingen roll eftersom den hade ram.

Det var ingen brist på andra fel på den bilen, så det blev alltid två besök varje år ändå.

Huggorm

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #6 skrivet: 02 mar-09 kl 19:02 »
Jag har en transit flakbil -89 stående. Den började slita framdäcken något fruktansvärt, och jag kunde inte hitta anledningen. Till slut kom jag på att länkarmen på vänster sida hade rostat upp under fjädern och börjat vika sig. Och ramen har jag lagt en hel del svets på också. Mekaniskt är den däremot odödlig

jenses

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #7 skrivet: 02 mar-09 kl 20:50 »
Min Transit är från 83 och ser ut som den på bilden och har samma härkomst.
Rost finns nästan inte, och överhuvudtaget inte i golvet, det är fortfarande som nytt.
Ända problemet var felaktig ventilinställning, men det får jag skylla mig själv för.
När jag köpte bilen 7 år sedan gjorde jag justeringen, den blev tydligen inte så bra  :-[
Därför nu topplocksrenoveringen,
därefter blir det förhoppningsvist 80 hk igen istället för kanske 40 nu  :D

Huggorm

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #8 skrivet: 02 mar-09 kl 21:02 »
Det är väll pintomotor även i transiter från -83? I såna fall kan man ta motorn från en sierra i stället, den är likvärdig förutom att den har högre kompression. Transiterna fick lågkompressionsmotorer av någon anledning. Då får du ca. 115hk i stället för 80  8)

jenses

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #9 skrivet: 02 mar-09 kl 21:11 »
Det är väll pintomotor även i transiter från -83? I såna fall kan man ta motorn från en sierra i stället, den är likvärdig förutom att den har högre kompression. Transiterna fick lågkompressionsmotorer av någon anledning. Då får du ca. 115hk i stället för 80  8)
Ja, det är en 1998 cc ohc pinto,
men det är långt ifrån alla Sierra som har den här motorn.
Och 115 känns för mycket för ambulansen, det är ju ingen racingcar  ;D
Dessutom har den gått bara 4500 mil.

jenses

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #10 skrivet: 19 apr-09 kl 21:38 »
Därför nu topplocksrenoveringen,
därefter blir det förhoppningsvist 80 hk igen istället för kanske 40 nu  :D
Efter mycket annat som kom emellan är renoveringen nu lixom avslutad,
bilen rullar igen, och inte bara det,
den har också återfått sin accelerationsförmåga  :D
Återstår bara lite optimering med förgasaren och tändning. Kul kul kul  :P

Huggorm

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #11 skrivet: 19 apr-09 kl 21:45 »
Jag har ju egentligen ledsnat på bilmekande, men nu har jag ett sista projekt på gång. Har fått tag på en gammal mercedes SLC som jag skall byta till dieselmotor i, så jag har råd att köra. Sedan har jag en kunglig vardagsbil  ;D

jenses

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #12 skrivet: 19 apr-09 kl 21:49 »
Jaha, då var nog den granmördade opeln en fingervisning  :P

Huggorm

  • Gäst
SV: skruva
« Svar #13 skrivet: 19 apr-09 kl 21:50 »
Jaha, då var nog den granmördade opeln en fingervisning  :P
Det var opeln jag var tvungen att byta ut, och denna merca kändes som ett hyggligt byte

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: skruva
« Svar #14 skrivet: 23 apr-09 kl 22:25 »
Jag är ledsen om jag stör i den mycket intressanta diskussionen om Fordar, som fram tills nu var helt okända för mig.

Om jag ska rekomendera traktorer att börja skruva på skulle jag nog föreslå Fergusson grålle, MF 35, MF 135 mfl i den familjen. Min erfarenhet är att de är ganska lättmekade och det finns gott om reservdelar till hyggliga priser.  Dessutom är det trevliga, smidiga små traktorer när de fungerar.

 

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: skruva
« Svar #15 skrivet: 26 apr-09 kl 07:31 »
Jag skulle föreslå någon av dessa traktorer. Fordson Major, Fordson Dexta, Massey Ferguson 35 eller 65 eller 135 eller 165. Nuffield borde också gå bra men delarna måste beställas från England.

Undvik David Brown och Ford och Porsche traktorer. De saknar ofta cylinderfoder. Undvik Fordson E27N (höglund) med sidventilsmotor.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

841 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser