Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorfrågor..  (läst 13451 gånger)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Traktorfrågor..
« skrivet: 28 nov-06 kl 00:29 »
Har lite funderingar på det här med att köpa traktor, och av nostalgiska och ekonomiska skäl så tittar jag lite på Ferguson "grållar".. Det verkar vara de billigaste traktorerna på beg-marknaden och så är dom ju bara för söta ;D.. En maskin som fungerat sen 40-50 talet torde ju funka minst ett "par" år till resonerar jag..

Eftersom jag är ganska körd på traktorer i allmänhet och grålle modellen i synnerhet så har jag ett par frågor som nån kanske kan svara på..

1. Hur är det med kraftuttag på dom? Går det att koppla på div olika vagnar och koppla hydraulik och kraft till dom? Tänker mig även småredskap som vedklyvar, tryckluftsaggregat osv..

2. Går det att sätta på en frontlastare på en grålle utan för mycket kostnad/krångel ?

3. Vad skulle en gengas konvertering av en grålle kosta mellan tummen och pekfingret? Förmodligen skulle jag klara av att bygga ett gas-aggregat själv med lite tur (har jobbat på mekanisk verkstad) men har för liten erfarenhet av gengas specifikt för att våga gissa på kostnader och vad för material som krävs..

« Senast ändrad: 28 nov-06 kl 00:30 av At_The_Busstop »

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Traktorfrågor..
« Svar #1 skrivet: 28 nov-06 kl 13:09 »
Har du läst senaste numret av Åter ? Där står massor bra att veta om traktorer.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Traktorfrågor..
« Svar #2 skrivet: 28 nov-06 kl 13:48 »
Har lite funderingar på det här med att köpa traktor, och av nostalgiska och ekonomiska skäl så tittar jag lite på Ferguson "grållar".. Det verkar vara de billigaste traktorerna på beg-marknaden och så är dom ju bara för söta ;D.. En maskin som fungerat sen 40-50 talet torde ju funka minst ett "par" år till resonerar jag..

Eftersom jag är ganska körd på traktorer i allmänhet och grålle modellen i synnerhet så har jag ett par frågor som nån kanske kan svara på..

1. Hur är det med kraftuttag på dom? Går det att koppla på div olika vagnar och koppla hydraulik och kraft till dom? Tänker mig även småredskap som vedklyvar, tryckluftsaggregat osv..

2. Går det att sätta på en frontlastare på en grålle utan för mycket kostnad/krångel ?

3. Vad skulle en gengas konvertering av en grålle kosta mellan tummen och pekfingret? Förmodligen skulle jag klara av att bygga ett gas-aggregat själv med lite tur (har jobbat på mekanisk verkstad) men har för liten erfarenhet av gengas specifikt för att våga gissa på kostnader och vad för material som krävs..


Grållarna är underbara arbetshästar oavsett om du väljet en furgeson eller en ford. Precis som du skriver så är dom billiga att köpa och mycket lättmekade. Dom är breda och korta och lämpar sig lika bra i skogen som på åkern. Har en förvånandsvärt liten svängradie och drar betydligt bättre än man kan tro.
Växellådan på min Ford N8 från -48 är tillverkad av samma engelska Sherman fabrik som tillverkade växellådor till Engelska Tanks under andra världskriget, och det märks. Det är rejäla doningar som sattes in i traktorerna på den tiden.

Grållarna från -47 och frammåt har trepunktskoppling och du kan sätta på en mängd olika redskap på dem. Allt från vedklyvar och palllyft till gräsklippare och betongblandare. Dock har de flesta inte "Live PTO" vilket innebär att kraftuttaget och hydraliken baktill slutar snurra/fungera när du kopplar ur växellådan. Detta är dock inget direkt hinder utan mer en vanesak att anpassa sig till om man är van vid modernare maskiner.

Det finns ganska gott om frontlastare till grållarna.
De flesta är s.k. "trip buckets" som man får skopan att tippa genom att dra i en vajer som släpper skopan, en fjäder drar sedan upp skopan i låst läge igen.
Men det finns även helhydraliska skopor. Jag ska försöka sätta in lite bilder på min helhydraliska skopa från -49.

Värt att tänka på är dock att frånvaron av servostyrning gör grållarna ganska tungmanövrerade med frontlastare monterad.
Själv har jag min avmonterad för det mesta.
Monteringen i sig är enkel tre bultar framtill och fyra bak (två på varje bakaxel).
Reservdelar till grållarna tillverkas fortfarande så det är inte svårt att få tag i delar.

Ja det var lite om min erfarenhet av "Grållarna".
Hoppas det hjälpte lite och fråga gärna om du vill ha info eller tekniska data (främst Fords N-linjer, 2N, 8N och 9N).

/Fred
"Grållarna" ligger mig varmt om hjärtat ;).


Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Traktorfrågor..
« Svar #3 skrivet: 29 nov-06 kl 00:20 »
zoodiak - Tack för tipset om Åter, tänkte göra en liten beställning framgent och måste se till att få med det numret då :)


Fred - Ja, då var mina farhågor mer eller mindre ur världen då, grunden i mina frågor var helt enkelt om man kunde använda "modern" utrustning på dom utan större problem och det kan man ju då :)
Hittat grållar från 5000 och uppåt beroende på skick, och det är ju inte alls farligt för en riktigt arbetshäst..
Hittade nån entuasiastsida med sprängskisser och donigar på vid en enkel sökning, men just det där med vad man kan hänga dit på maskinen var det värre med :D
En 47:a eller nyare är det man ska leta efter då antar jag..
Hur törstiga är dom motorerna ?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Traktorfrågor..
« Svar #4 skrivet: 29 nov-06 kl 02:57 »
zoodiak - Tack för tipset om Åter, tänkte göra en liten beställning framgent och måste se till att få med det numret då :)


Fred - Ja, då var mina farhågor mer eller mindre ur världen då, grunden i mina frågor var helt enkelt om man kunde använda "modern" utrustning på dom utan större problem och det kan man ju då :)
Hittat grållar från 5000 och uppåt beroende på skick, och det är ju inte alls farligt för en riktigt arbetshäst..
Hittade nån entuasiastsida med sprängskisser och donigar på vid en enkel sökning, men just det där med vad man kan hänga dit på maskinen var det värre med :D
En 47:a eller nyare är det man ska leta efter då antar jag..
Hur törstiga är dom motorerna ?
Dom är inte direkt bränslesnåla....och dom äldre går på bensin och inte diesel. Dom vill gärna också ha lite blytillsatts för att må bra. Men det är inget extremt. Arbetet man får ut av dem behöver inte kosta mycket. Om jag plogar min uppfart på 10 minuter med min grålle tror jag inte att skräpar ner mer i naturen än om jag släpar runt min modernare snöslunga i en timme.

Och när det kommer till att dra upp rotvältor och stormfällda träd så rinner kärleken till. Dessutom är den liten och smidig nog att köra genom växthus och manövrera kärror mellan fruktträden.
Jag har en god vän som jobbar som grönsaksbonde ute på svartsjölandet utanför stockholm. Han har en ganska stor traktorpark men det är nog hans gamla "grållar" (han har två stycken) som står för 90% av gårdens traktorbehov.

Och vad gäller de nostalgiska skälen så finns det inget bättre än att puttra fram på en N8 en tidig morgon med stråhatten på skallen och tummen bakom hängslet  ;D.




Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

PontusT

  • Gäst
Re:Traktorfrågor..
« Svar #5 skrivet: 17 feb-07 kl 18:03 »
Det finns ju dieselgrållar också, dieselmotorer i allmänhet har en verkningsgrad på runt 35% eller något därunder medan fotogenare ligger på 20% och bensinare däremellan. Försök hitta en diesel, modellen heter TEF-20 och kom 1951. Den har dessutom till skillnad mot bensin/fotorgenarna 12 volts elsystem.

En annan Fergusonmodell heter 35, den är lite senare än grållen, lite större och är nästan lika söt.

När vi pratar om en grålle i femtusenkronorsklassen är det t.ex. intressant i hur bra skick däcken är. Är dom utslitna kostar en uppsättning nya mer än vad traktorn kostade... Jag rekommenderar att lägga lite mer än 5000 och få en traktor i bättre skick. En traktor på åkern är bättre än tiopå verkstan.

Du skall nog satsa på en traktor med kraftuttag. Men det kan en liten snöslunga, jordfräs, slåtterbalk o.s.v. drivas. 26 hästar räcker dock inte till några större muskedunder (35:an har ungefär 10 hästar till). Motorvärmare rekommenderas också. Störtbågen, om sådan finns, fyller absolut sin funktion. Visserligen är grållen varken särskilt vältningsbenägen eller tung, men det gör ont att få den över sig.

Grållen är inte så lämplig för montering av frontlastare även om det förekommer, vingligt och trögstyrt blir det. Betydligt bättre är en skopa bakpå i trepunktslyften om du skall flytta grus, jord eller liknande, men då får du inte så mycket lyfthöjd.

Vagnar orkar den dra, men naturligtvis inte hur stora som helst. Det är inte bara intressant hur mycket en traktor orkar dra framåt, den skall helst orka bromsa ekipaget också och gärna ha framhjulen i backen så att man kan styra. För att kunna tippa en vagn måste du ha ett separat hydrauluttag på traktorn. Det går att eftermontera om det inte finns, men det är förstås bekvämare om det finns på plats vid köpet.

Själv brinner jag mest för Bolinder-Munktell och Fordson (har en av varje, en BM Victor från -59 ocn en Major från -55).

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Traktorfrågor..
« Svar #6 skrivet: 17 feb-07 kl 19:06 »
Hej!

Min bensin/fotogengrålle hade 12 V elsystem, tror det var en TE 20. Förmodligen årsmodellbestämt.

Edgar, som idag äger en Zetor 3511.

Lingon

  • Inlägg: 45
Re:Traktorfrågor..
« Svar #7 skrivet: 09 apr-07 kl 19:18 »
Rekomenderar varmt att du skaffar en Volvo/BM 230 Victor en 2 cylindrig diesel med ett underbart sound och hög markfrigång och otrolig bränslesnål dess utom finns det ganska gott om reservdelar dock inte i klass med grållen,till den går det i princip köpa en ny traktor i reserv delar.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Traktorfrågor..
« Svar #8 skrivet: 09 apr-07 kl 20:28 »
Apropå reservdelar. Jag bor ca 15 min bilresa från Olsson i Ellös, som har mycket grejer till gamla traktorer. http://www.olssonsiellos.se/

Edgar

 

Monder

  • Inlägg: 25
    • Uppland
Re:Traktorfrågor..
« Svar #9 skrivet: 15 okt-07 kl 14:18 »
Den som funderar på att skaffa en Grålle kan kolla grålleklubbens hemsida med femtusen medlemmar, tekniska frågor o svar, köp o sälj, träffar, medlemmar i närheten av dig, "grålledoktorerna", mm.
www.fergusonklubben.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare (1 dolda)
-kaja-, Audrey Jasmine, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser