Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta tändspole och kondensator .  (läst 2060 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Byta tändspole och kondensator .
« skrivet: 27 okt-19 kl 21:26 »
Har en Honda jordfräs från 59 F 190. Behöver byta tändspole & kondensator från 6 till 12v och ha det utanpåliggande då ja inte hittar några reservdelar går det i så fall hur  ?  Typ en sådan här och en konding .  https://www.bikeparts.se/produkter/custom-chopper-delar/elektriskt-tandning/tandning-harley/tandspole-12v-dubbel-harley.html
« Senast ändrad: 27 okt-19 kl 21:32 av Håkan B »

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14059
    • Medelpad
SV: Byta tändspole och kondensator .
« Svar #1 skrivet: 27 okt-19 kl 21:48 »
Är det alltså en tvåcylindrig motor och en enda dubbeltändspole?

Jag hjälpte en bekant till bekant med en liknande konvertering för några år sedan, använde ena halvan av en så att säga 2 x dubbeltändspole som kom från någon bil (troligen Hyundai från nån gång på 90-talet, men det finns snarlika tändspolar på många 90- och 00-talsbilar). Den hade ju ganska lågohmig primärlindning eftersom den var avsedd för elektroniskt tändsystem, så det blev till att koppla in ett förkopplingsmotstånd för att begränsa strömmen så att brytarna håller, och man inte riskerar att bränna tändspolen om motorn råkar stå stilla med brytarna slutna och tändningen på.  En tumregel är att summan av primärlindningens och motståndets resistans bör vara 3-4 ohm i ett 12 V-system. Strömmen genom brytarna bör inte bli över 4 A.
Dubbeltändspolar som är direkt avsedda för brytarstyrt tändsystem och inte kräver förkopplingsmotstånd, finns på gamla tvåcylindriga Citroën (2CV, Dyane, AMI m fl), och går än idag att köpa billigt som reservdel till dem. Där förekommer både 6 och 12 V.  Observera att de tändspolarna är oljefyllda och måste monteras liggande med rätt sida uppåt.

Kondensatorns värde har inte mycket med systemspänningen att göra, utan det beror på tändspolens egenskaper. 0,2-0,3 uF brukar fungera bra för de flesta batteritändspolar, men det går att göra mätningar för att prova ut ett exakt värde om man tycker att det är roligt.  Kondensatorn bör tåla minst 630 VDC eller 250 VAC, och helst vara av polypropylentyp (MKP).

 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Byta tändspole och kondensator .
« Svar #2 skrivet: 28 okt-19 kl 10:44 »
Är det alltså en tvåcylindrig motor och en enda dubbeltändspole?

Jag hjälpte en bekant till bekant med en liknande konvertering för några år sedan, använde ena halvan av en så att säga 2 x dubbeltändspole som kom från någon bil (troligen Hyundai från nån gång på 90-talet, men det finns snarlika tändspolar på många 90- och 00-talsbilar). Den hade ju ganska lågohmig primärlindning eftersom den var avsedd för elektroniskt tändsystem, så det blev till att koppla in ett förkopplingsmotstånd för att begränsa strömmen så att brytarna håller, och man inte riskerar att bränna tändspolen om motorn råkar stå stilla med brytarna slutna och tändningen på.  En tumregel är att summan av primärlindningens och motståndets resistans bör vara 3-4 ohm i ett 12 V-system. Strömmen genom brytarna bör inte bli över 4 A.
Dubbeltändspolar som är direkt avsedda för brytarstyrt tändsystem och inte kräver förkopplingsmotstånd, finns på gamla tvåcylindriga Citroën (2CV, Dyane, AMI m fl), och går än idag att köpa billigt som reservdel till dem. Där förekommer både 6 och 12 V.  Observera att de tändspolarna är oljefyllda och måste monteras liggande med rätt sida uppåt.

Kondensatorns värde har inte mycket med systemspänningen att göra, utan det beror på tändspolens egenskaper. 0,2-0,3 uF brukar fungera bra för de flesta batteritändspolar, men det går att göra mätningar för att prova ut ett exakt värde om man tycker att det är roligt.  Kondensatorn bör tåla minst 630 VDC eller 250 VAC, och helst vara av polypropylentyp (MKP).
Ja det är det . Honda F190 tvåcylindrig . Ska tilläggas att det inte fins någon startmotor utan det är ryck och slit start .
« Senast ändrad: 28 okt-19 kl 11:01 av Håkan B »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
Stengrim, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser