Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme i dieselbil?  (läst 9959 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värme i dieselbil?
« Svar #40 skrivet: 01 jan-15 kl 13:55 »
Jag föredrar självcirkulation, utan pump.
Då får jag igång hjullastaren utan problem, om det är kallt och strömavbrott.
För några år sen vräkte snön ner i några dar och det blev strömavbrott. Det  kom en halv meter och på vissa ställen drevade det över en meter.
Det slog om och blev runt 30 minus och strömmen var borta en vecka.
Tur man har självcirkulation då.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Värme i dieselbil?
« Svar #41 skrivet: 15 mar-16 kl 21:46 »
Ingen som provat med en portabel hetvattentank som går att snabbkoppla till traktor eller bil.. ca:30 lit. tex.  borde fungera med självcirkulation till motorn särskilt till traktor.  Har upptäckt att om jag lättar på kylarlocket så att inget tryck bildas i kylsystemet så blir det sämre värme i motor och värmepaket. Konstigt eller hur?

Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Värme i dieselbil?
« Svar #42 skrivet: 03 apr-16 kl 21:42 »
Ja nu är inte värmen så viktig.  Men en dieselvärmare till hösten vore härligt.  Kan någon förklara varför värmen fungerar bättre när man trycksätter kylsystemet? Lättar man på kylarlocket så blir det sämre värme i bilen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17500
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värme i dieselbil?
« Svar #43 skrivet: 03 apr-16 kl 23:22 »
För att ditt system är avsett att jobba med ett litet övertryck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14066
    • Medelpad
SV: Värme i dieselbil?
« Svar #44 skrivet: 04 apr-16 kl 10:08 »
Om man inte har övertryck i systemet så kan det lätt bli kavitation och ångblåsor i vattenpumpen, så det blir dålig cirkulation. Även om det är atmosfärstryck i expansionskärlet så kan det ju vara någon tiondels bar undertryck mitt i pumphjulet.
Ju lägre vattenpumpen sitter i förhållande till den högsta fria vattenytan i systemet, desto bättre fungerar det utan övertryck.
Gamla VW Golf är föredömliga på det sättet, där sitter ju vattenpumpen så långt ner man kan komma på motorblocket,  i jämnhöjd med vevaxeln.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser