Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ford Ranger, bra köp?  (läst 3975 gånger)

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
Ford Ranger, bra köp?
« skrivet: 08 mar-17 kl 13:53 »
Håller på o kollar efter pickis som får dra tunga släp. Nån som har tips på bra bil? King Cab har jag läst mig till att den pajar motorn på....hade väl tänkt mig i prisklassen 30 tusen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14960
    • Östergötland
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-17 kl 16:33 »
Det är några årsmodeller av kingcaben som har lite för tät motor, 2004 sisådär. Den som var innan har en bra motor på 104 hp. Kamkedja, vilket är bra för den glömske. Kopplingen är lite klen så man får inte rycka och slita med den. Fick dra 2 ton med min.

Har en -07a eller möjligen -08a Ford Ranger nu och den är bättre på flera sätt. 140 hp drygt så 2 ton stör inte bakom så mycket. Får dra 3 ton och lasta 1 ton. KingCaben var ok att dra 2 ton med men den här känns riktigt bra, hästkrafterna är fullt tillräckliga. Och att åka långt är stor skillnad. KingCaben som var en -99a hade en bekvämlighetsgräns på ca 40 mil medan man lätt klarar 100 mil utan uppehåll i Rangern. Det är nog främst ljudnivån som är skillnaden där. Om man läser på nätet så vandrar Rangern, men det har jag aldrig märkt av.

Båda bilarna är lättservade hemma men lättrostade så man bör spruta dem under. Båda har lyktor bak som knappast är passande på en arbetsbil och båda har värdelösa ytor för kaffekopp och anteckningsblock, men de är väldigt prisvärda om man vill ha en billig fyrhjulsdriven dragare. Den största nackdelen jag retat mig på är att det är stumt mellan fram och bak när man lägger i fyrhjulsdriften, så det gäller att åka rakt om man behöver lågväxeln på asfalt eller om man kör på en gräsmatta.


torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #2 skrivet: 08 mar-17 kl 20:41 »
Köper man en begagnad pickup i en viss prisklass kan man nog räkna med att den är ungefär lika bra eller dålig oavsett märke. En bilmodell som har gott rykte för hållbar mekanik måste bli mer sunkig och rostig innan den är nere i den tilltänkta prisklassen och vice versa.

Generellt har jag fått ett intryck av Nissan (åtminstone gällde det på 80-talet) att de hade mer problem med kul- och rullager i transmissionen än de flesta andra bilmärken på den tiden. Jag hade en del bekanta som körde King Cab och Terrano, och de hade alltid något missljud någonstans, rena haverier förekom väl också emellanåt.  Ett fastighetsbolag här i stan hade försett sina fastighetsskötare med Nissan Micra som tjänstebilar, där var växellådshaverierna så vanliga att deras egen verkstad med tiden fick bra rutin på att renovera sådana växellådor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14960
    • Östergötland
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #3 skrivet: 08 mar-17 kl 20:59 »
Skall man ha en tidigare utgåva av KingCaben än 104 hästars dieseln så är det kanske bäst att välja bensinmotorn, för den tidigare dieseln var riktigt trött. Visst går det att dra med, men det blir lite som att bogsera en val. Växellådorna var inte de starkaste heller så det rekommenderades inte att använda 5:an när man hade släp. Har för mig att det var detsamma med Toyotan.

Valet av motor beror ju också hur mycket man skall köra. Bensinmotorer blir ju lätt törstiga när man drar tungt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #4 skrivet: 08 mar-17 kl 21:07 »
Om jag inte missförstått är ford ranger en dekaltrimmad mazda, på gott och ont. Kanske är billigare att köpa dom under eget namn?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14960
    • Östergötland
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #5 skrivet: 08 mar-17 kl 23:40 »
Inte när jag handlade min, då var Mazdan både dyrare och svårare att hitta. Har även tänkt att reservdelar borde vara billigare till originalbilen, men Ford-delarna ligger lite lägre.

Men det är svindyrt att handla delar på märkesverkstan! Tror baklyktan skulle kostat 7-8 gånger mer på Ford än vad den gjorde över ebay, och det datorstyrda blinkreläet bak som jag lyckades kortsluta med en dålig släpkärra skulle de ha flera tusenlappar för. Men där blev det en snabblösning med ett par Biltemareläer för en femtilapp ;D Polisen gnäller så dant om man åker omkring utan att blinka för att man väntar post från Kina...

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #6 skrivet: 09 mar-17 kl 08:23 »
Det är märkligt det där. Europeiska biltillverkare har sedan många år (åtminstone sedan mitten av 70-talet) sett till att blinkreläer är osvikligt kortslutningssäkra, men jänkare och japaner verkar inte bry sig alls om den saken.

Den vanligaste orsaken till att en felkopplad släpvagn bränner upp saker i dragbilen är dock att någon klåpare har kopplat in släpvagnskontakten direkt till baklyktorna istället för att läsa på i verkstadshandbok och koppla in som biltillverkaren har tänkt sig. Klåparinstallationer slutar lätt med t ex uppbrända glödtrådsvakter eller halvljusautomatiker.

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-17 kl 11:33 »
Jo Mazda o Ford Ranger är nog samma bil i stort sett, så det kan gå med vilken som.  Hade en Mazda -02 på gång men den fick "bara" dra 2200 kg... mitt behov är 2700kg. Vad är det som gör att dragvikten är olika mellan årsmodeller på samma bil? Kaross ser ju lika ut...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14960
    • Östergötland
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #8 skrivet: 09 mar-17 kl 12:47 »
Dragvikten för bilen bestäms efter vad den klarar med tanke på framför allt koppling. Givetvis andra grejer också, men det är start i backe som blir utslagsgivande i många fall. Så typar du ned lastvikten på bilen så kan du få mer på kroken. Sedan hänger det på vad du har för krok.

Det är säkrast att kolla noga innan man köper så man inte tror man köpt rätt och står där med en 1,5 tonnare. Amerikanska pickuper varierar grymt mycket.

Tror att mazda och toyota från de där åren har två typer av lastvikt som ger olika dragvikt som ligger just på 2,2/2,7ton och 2,3/2,8ton. KingCaben gick från 2 till 3 ton någon gång vid den tiden, Forden ligger på 3 ton och Isusun tror jag får dra 3,5 ton.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #9 skrivet: 09 mar-17 kl 16:11 »
I all synnerhet kan det finnas konstigheter i tillåten släpvagnsvikt om bilen är privatimporterad.

Bilar med samma kaross och samma lastvikt kan få olika tillåten släpvagnsvikt beroende på motor- och växellådsalternativ. En del modeller kan förses med någon slags utrustningspaket ( "tow pack" på amerikanska) för att få höjd släpvagnsvikt. Det kan t ex röra sig om extra oljekylare, dubbla elkylfläktar, kraftigare motorfästen.

TL

  • Inlägg: 877
    • Östergötland
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #10 skrivet: 09 mar-17 kl 22:22 »
Landrover 3,5 ton ;) :D ;D
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #11 skrivet: 10 mar-17 kl 06:59 »
Och man har tidigare konstaterat att identiskt likadana Jeep Grand Cherokee kan ha 1500, 2000, 2500 eller 3500 kg tillåten släpvagnsvikt.
En bekant har en Volvo Amazon där det står 3500 kg tillåten släpvagnsvikt hos Transportstyrelsen, där kan man misstänka att någon knappade fel när bilregistret överfördes från kartotek till datorer i början av 70-talet.

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #12 skrivet: 10 mar-17 kl 09:10 »
Transportstyrelsens app "Mina fordon" den var användbar och ger svar direkt om tillåten högsta vikt på släp.
Lyfter på hatten över all kunskap som finns här, om både de ena o de andra. Tack för alla svar.
En annan fundering är ju värdeminskning på nyare pickis, alt reparation underhållskostnad på äldre.....
Finns det nån kalkyl på att köpa för 100 tusen alt 30 tusen. Det är alltså 70 tusen diff...... i mitt huvud så måste det billigare alternativet var mer lönsamt. Inte kan man väl reparera upp mellanskillnad kontra värdeminskning. Har fått för mig att dessa fordon når en botten i värde på ca 30-40 tusen om dom går igenom besiktning och rullar....
Den för 100 tusen är ju trots allt också begagnad, och har lika lite garantier som 30 tusen kronors bilen.....
Många hävdar ju att köpa nytt och åtnjuta garantier är den bästa lösningen för problemfritt ägande. Men det rimmar ju inte med min inställning till återbruk, reparation och eget underhåll. Dock inom rimliga gränser.
Känns som bilar är enbart en kostnad och i alla lägen en dålig investering och ett nödvändigt ont.....
De där lät ju lite gnälligt....har ju träffat en o annan person som varit väldigt nöjda med sitt ägande av olika fordon över tid. Både kostnads, drifts och underhållsmässigt.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14960
    • Östergötland
SV: Ford Ranger, bra köp?
« Svar #13 skrivet: 10 mar-17 kl 11:09 »
Är man åtminstone måttligt händig så är det tveklöst bäst att köpa en fräsch bil för 30-40 000. Man får dock ett tidseffektivt ägande om man köper en ny pickup av de fyrhjulsdrivna Japanarna. De rullar 30 000 mil med minimimal service. KingCaben köpte jag ny och fick en inköp/servicekostnad på ca 8 kronor milen. Forden hade rullat 2 000 mil när jag köpte den och det ser ut att hamna på samma milkostnad utslaget på 30 000 mil där också. Hade jag köpt en äldre (gick inte då jag köpte KingCaben för då var de äldre så klena) för låt säga 30-50 000 som hade rullat 20 000 så hade jag hamnat på ca 5 kronor milen. Men ibland är tid pengar även för en som fixar det mesta själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser