Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laddström  (läst 2681 gånger)

kljons

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Laddström
« skrivet: 07 maj-15 kl 00:37 »
Hej.
Har köpt en båt med 3 batterier. 2 (förbrukningsbatterier) hade spänningen 8,6 V och 6,4 V.
Startbatteriet hade 12,7 V. Var beredd på att byta de två förbrukningsbatterierna. Testade dock att ladda  8,6 V batteriet med vanlig billaddare som kan ge max 4 A. Enl laddaren laddade den med 4 A hela tiden. Efter ett dygn visade mätaren fortfarande 4 A. Batteriet hade då spänningen 12,6 V. Kan man lita på detta batteri? Jag hade för mig att laddströmmen skulle sjunka ju längre tid laddningen pågick. ( Började prova att ladda 6,4 V batteriet och då visar mätaren 3 A som laddström så laddaren laddar ju inte alltid med 4 A). Kan ett batteri få 12,6 V spänning utan att vara ok? Eller är det så att det kan visserligen få 12,6 V spänning men ändå inte ha någon "råstyrka" utan ta slut mycket fort vid belastning?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Laddström
« Svar #1 skrivet: 07 maj-15 kl 09:14 »
Hur laddströmmen ändrar sig med spänningen beror inte på batteriet utan på laddaren.

Om ett vanligt blybatteri på 12 V har djupurladdats så att polspänningen är lägre än 10,5 V, och dessutom har stått längre tid än några timmar i så urladdat tillstånd, så kan man befara att det är skadat genom sulfatering.  I så fall bör man INTE ladda batteriet med "normal" laddström i storleksordningen C/20 till C/10 (alltså 3-6 A för ett vanligt 60 Ah batteri), eftersom de små delar av plattorna som trots allt fungerar kan bli överbelastade då. Ett sådant batteri bör man ladda med mycket låg ström, kanske 0,5-1 A, och låta laddningen ta flera veckor. Ett sätt att minska laddströmmen är att koppla in ett lämpligt motstånd (t ex en eller flera bilglödlampor) i serie med laddaren. Om man vill kan man skaffa en desulfator och koppla in parallellt med batteriet.

Om batteriet har blivit så svårt sulfaterat att kortsidorna har svällt upp och känns hårda, eller om någon av polerna har tryckts upp ur locket eller lutar, så är det knappast möjligt att rädda.  Uppsvällda men mjuka kortsidor brukar tyda på att batteriet har frusit någon gång, om frysningen inträffade då batteriet var relativt nytt finns det chans att det har klarat sig men om det var mer än 2-3 år gammalt då det frös är det risk att det aldrig blir bra igen.

12,6 V är normal tomgångsspänning på ett fulladdat batteri som har stått orört och varken laddats eller laddats ur på senaste veckan. Under pågående laddning med måttlig ström kan man vänta sig 12,6 V då batteriet just så pass har kommit ur det djupurladdade stadiet och är laddat till kanske 10-20 %.

Tänk på att amperemätare på batteriladdare inte direkt är några precisionsinstrument. Laddströmmen är kraftigt pulserande på en enkel batteriladdare som bara består av transformator eller likriktare Som regel mäter amperemetern strömmens effektivvärde (alltså likström plus växelström, lite förenklat), men det är ju bara likströmskomponenten som är intressant för batteriladdningens skull. Förhållandet mellan likström och effektivvärde kan bli olika på samma batteriladdare och vid samma laddström beroende på hur batteriet uppför sig (förhållande mellan polspänning och inre resistans, eventuell kapacitans i batteriet osv).
Så man ska nog se amperemätaren bara som en grov indikering på att laddaren överhuvudtaget ger laddström och att strömmen inte är så hög att det tyder på en kortslutning någonstans.

kljons

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Laddström
« Svar #2 skrivet: 14 maj-15 kl 11:09 »
Tackar så mycket för svaret.
Efter att hållt på ett tag och testat olika och diskuterat hur båten ska användas så har vi beslutat att köpa två nya batterier för att undvika problem på sjön.

En annan fråga har dock dykt upp. Detta ang generatorn på båten. Vi fick byta generatorn för den laddade inte och har fått en annan beg som vi kan testa.(SEV MARCHAL A14/35 70229002 50 4) Den har dock inte riktigt samma kopplingar som den förra. Vi har listat ut att denna senare har en skiljediodsplatta (utrustad med två st B+ anslutningar) som ska möjliggöra att ha separata laddningskretsar för start resp förbrukningsbatterier. Vi har dock redan ett skiljerelä kopplat i båten så vi behöver inte det.

Så frågan är kan man ta bort plattan ( jag antar att det finns en B+ bara under den som man kan koppla till) Tjänar man något på det?
Eller ska man koppla ihop båda B+ anslutningarna? Tjänar man något på det?
Eller välja en av dem bara?

För övrigt kan vi se D+/61 på plattan och den är kopplad till regulatorn och dit ska väl laddningslampan kopplas in. Dessutom finns DF och jord kopplade till regulatorn.

MEN det finns också en ytterligare sladd som vi inte kan placera som kommer ut ur plasthöljet under skiljediodsplattan ungefär som om den kommer ut från kolhållaren (om det finns kol i denna generator vet jag inte men sladden kommer ut där ungefär). Vad kan den vara till för?

Tackar på förhand!

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Laddström
« Svar #3 skrivet: 14 maj-15 kl 11:48 »
På äldre SEV-generatorer behövs extradioden även om man inte utnyttjar skiljediodsfunktionen för dubbla batterier. Dels används den för att det inte ska ligga på spänning till laddningsregulatorn och generatorns fältlindning när motorn står stilla, och dels är laddningsregulatorn inställd med hänsyn till spänningsfallet i extradioden (spänningen vid regulatorn blir ungefär 0,9 V högre än spänningen vid batteriet då generatorn laddar).  På generatorer av andra märken (och modernare SEV) löser man istället det där med en s k diodtrio (magnetiseringsdioder) för att försörja laddningsregulatorn och ledningen D+/61.
Ytterligare en lösning är s k batteriavkännande system, där laddningsregulatorn matas från batteriet via tändningslåset eller ett relä som styrs från tändningslåset. Den lösningen är vanlig på franska 70-talsbilar, och förekommer även på en del äldre japanska, ryska och amerikanska bilar. Den var mycket tilltalande på den tiden kraftiga dioder var dyra och man hellre kostade på en del extra kabel och kanske ett relä än en ytterligare diod.

Du måste alltså se till att använda en laddningsregulator som är avsedd för en SEV-generator med skiljediod, den är likadan även på sådana generatorer med bara en B+ anslutning. Förutom i marinsammanhang så har sådana generatorer också använts på Volvo personbilar (framför allt Amazon och 140) och diverse Volvo BM-maskiner.

Lämpligen parallellkopplar du båda B+ anslutningarna på generatorn, så att de två dioderna får dela lika på strömmen. Det kan vara bra att dra separata kablar (lika långa och lika grova) från båda anslutningarna och koppla ihop dem först några meter från generatorn.

Vad är det för fel på den gamla generatorn, vad är den av för märke och typ, och verkar det kunna gå att reparera den?

kljons

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Laddström
« Svar #4 skrivet: 15 maj-15 kl 20:42 »
Ok, tack igen för svaret.

Vi använder alltså båda B+ anslutningarna. Ang gamla generatorn så vet jag inte vad det är för fel på den. Laddningslampan lyser inte vid start, och vi har testat att lampa och ledning är ok. Någon sa också att man kunde dutta med plus på D61/+ efter start av motorn så skulle den börja ladda om den var ok. Vi gjorde det men det verkade inte fungera heller. Sen fick vi den andra generatorn att testa och det ska vi göra framöver.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Laddström
« Svar #5 skrivet: 15 maj-15 kl 22:08 »
Beträffande den gamla generatorn kan det vara så enkelt som att det har blivit en isolerande beläggning (t ex olja eller oxid) på släpringarna om den har stått stilla länge. Eller att kolen är slut eller något liknande. Det brukar vara lätt gjort att ta bort kolhållaren för att kolla hur det står till.

Är även den gamla generatorn en SEV med yttre skiljediod på en röd kylfläns?

solvindochvatten

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Laddström
« Svar #6 skrivet: 13 jul-15 kl 18:33 »
Hejsan

Jag har ett elsystem i min segelbåt med en SEV marchal A14/35 med röd skiljediod (motor VP MD5) och funderar på att koppla in ett skiljerelä i stället. @torbjorn: Varför är det bättre att koppla ihop det båda B+ någon meter ifrån generatorn?


 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Laddström
« Svar #7 skrivet: 13 jul-15 kl 18:51 »
@torbjorn: Varför är det bättre att koppla ihop det båda B+ någon meter ifrån generatorn?

Det är om man har skiljedioderna kvar och ska koppla dem till samma batteri som det är lämpligt att göra så. Detta för att få litegrann resistans i serie med vardera dioden så att strömmen fördelar sig jämnt på bägge, även om de två dioderna skulle ha lite olika spänningsfall.

Men så länge skiljedioderna fungerar så finns det ingen anledning att plocka bort dem. Om generatorn saknar magnetiseringsdioder så måste man ju bygga om hela magnetiseringskretsen om man tar bort skiljedioderna, och i vilket fall måste man ställa om eller byta ut laddningsregulatorn för att få korrekt laddspänning utan det extra diodspänningsfallet mellan generator och batteri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 3 användare
fredrikbertilsson, sayerbýr, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser