Jag skulle nog i första hand misstänka kabelfel i ett sådant här fall. Prova att koppla bort både den misstänkta givaren och styrenheten, och ohmmät sedan mellan vardera ledaren i givarkabeln och jord. Eventuellt kan det löna sig att isolationsprova med högre spänning om man har tillgång till en sådan apparat "megger".
ABS-styrdon brukar vara mycket välbyggda och av betydligt bättre klass än annan bilelektronik, det är ytterst sällan sådana får problem pga dåliga lödningar eller liknande. Vad jag däremot har varit med om är fuktskador på styrdon som sitter utsatt till, t ex i motorrummet. Vanligaste orsaken är att det har kommit in fukt i kontakten så att stift och hylsor har ärgat. Har det inte gått alltför långt kan man rädda styrdonet genom att skrapa ren stiften och förtenna om dem. Kabelkontakten eller dess hylsor får man förstås byta, vilket kan innebära en hel del kabelskarvning.
En del ABS-styrdon (i synnerhet äldre Bosch-system från 80-talet) är känsliga för överspänningar i bilens elsystem och går lätt sönder t ex om man använder en snabbladdare som hjälpstart. Men då brukar ABS-systemet vara helt dött efteråt och det går inte ens att läsa ut felkoder.