Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Volvo 850 ABS-lampa  (läst 3248 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Volvo 850 ABS-lampa
« skrivet: 25 maj-14 kl 10:37 »
Varför lyser min ABS-lampa när det är kallt (ca 15 +grader och kallare) och lyser inte när det är varmare.

Lampan lyste jämt i vintras, men slutade lysa nu när det var varmt. Började fundera när den lyser på morgonen men inte senare på dan.

Felkod säger att höger bak sensor är fel eller kortsluten. Den är utbytt

Alexn72

• Skåne
SV: Volvo 850 ABS-lampa
« Svar #1 skrivet: 25 maj-14 kl 11:04 »
inte helt ovanligt med dåliga löddningar i styrenheten  och då kan du få sånna problem för att metallen utviddgar sig i värmen eller liknande

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 25 maj-14 kl 15:42 »
Tack för tips! Den jag kör är en 1994 kombi. Jag har ett vrak 1992 sedan som står som jag plockat grejer ifrån. Kan styrenheterna vara direkt utbytbara?

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 maj-14 kl 15:56 »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 25 maj-14 kl 19:08 »
Tittar efter och byter om nr etc stämmer. Återkommer senare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 25 maj-14 kl 22:05 »
Jag skulle nog i första hand misstänka kabelfel i ett sådant här fall. Prova att koppla bort både den misstänkta givaren och styrenheten, och ohmmät sedan mellan vardera ledaren i givarkabeln och jord. Eventuellt kan det löna sig att isolationsprova med högre spänning om man har tillgång till en sådan apparat "megger".

ABS-styrdon brukar vara mycket välbyggda och av betydligt bättre klass än annan bilelektronik, det är ytterst sällan sådana får problem pga dåliga lödningar eller liknande. Vad jag däremot har varit med om är fuktskador på styrdon som sitter utsatt till, t ex i motorrummet. Vanligaste orsaken är att det har kommit in fukt i kontakten så att stift och hylsor har ärgat. Har det inte gått alltför långt kan man rädda styrdonet genom att skrapa ren stiften och förtenna om dem.  Kabelkontakten eller dess hylsor får man förstås byta, vilket kan innebära en hel del kabelskarvning.

En del ABS-styrdon (i synnerhet äldre Bosch-system från 80-talet) är känsliga för överspänningar i bilens elsystem och går lätt sönder t ex om man använder en snabbladdare som hjälpstart. Men då brukar ABS-systemet vara helt dött efteråt och det går inte ens att läsa ut felkoder.

Alexn72

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 maj-14 kl 23:12 »
Jag skulle nog i första hand misstänka kabelfel i ett sådant här fall. Prova att koppla bort både den misstänkta givaren och styrenheten, och ohmmät sedan mellan vardera ledaren i givarkabeln och jord. Eventuellt kan det löna sig att isolationsprova med högre spänning om man har tillgång till en sådan apparat "megger".

ABS-styrdon brukar vara mycket välbyggda och av betydligt bättre klass än annan bilelektronik, det är ytterst sällan sådana får problem pga dåliga lödningar eller liknande. Vad jag däremot har varit med om är fuktskador på styrdon som sitter utsatt till, t ex i motorrummet. Vanligaste orsaken är att det har kommit in fukt i kontakten så att stift och hylsor har ärgat. Har det inte gått alltför långt kan man rädda styrdonet genom att skrapa ren stiften och förtenna om dem.  Kabelkontakten eller dess hylsor får man förstås byta, vilket kan innebära en hel del kabelskarvning.

En del ABS-styrdon (i synnerhet äldre Bosch-system från 80-talet) är känsliga för överspänningar i bilens elsystem och går lätt sönder t ex om man använder en snabbladdare som hjälpstart. Men då brukar ABS-systemet vara helt dött efteråt och det går inte ens att läsa ut felkoder.

Håller med dig om att även kolla kabeln
Men du får nog göra en sökning på nätet om volvos abs enheter, de har haft problem med just löddningarna som släppt och jag själv har bara hunnit laga 3 st såna med just dem felen.
Med andra ord det är ett standardfel på volvo 850

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser