Jag har en sådan och det är den bästa bil jag haft. Tror inte du behöver meka så mycket med den för de bara går och går. När jag köpte den så läste jag lite på nätet och det varnades för att den vandrade över vägen, men det har inte jag märkt. Jag ligger oftast i 80-100 beroende på om om det hänger något efter eller ej, och i den farten är det en behaglig bil. 80 mil och man känner knappt av det (kingkaben, som visserligen var en 99:a, var man lomhörd i efter 40 mil).
Negativt med bilen är positionslysena, lätta att skada bak och svåra att byta lampor på fram. Sedan så har den kamrem, inte kedja. Och så att det är svårt att ställa kaffekoppen på alla dessa runda ytor. Baksätet är lätt att lasta i, men du skall nog inte stoppa in folk över 170 cm där. 2 småbarn går däremot bra.
Min går fint på 100%RME som den drar ett par procent mindre av per mil än när jag tankar vanlig diesel. Förbrukningen ligger mellan 0,9-1,2 beroende på om det går tomt eller med 2 ton bakom. Har ett takräcke på som inte är aerodynamiskt. Får dra 3 ton vilket den gör galant.
Jo, jag har bytt bakre kardanknut på den när den endast rullat 8 000 mil. Men det var mitt eget fel, för jag gick i tron att den saknade fettnipplar precis som kingkaben. Beställde över nätet, knappt 200kr tror jag (Ford var svindyra). Och så lyckades jag bränna blinkersreläerna när jag hängde på en kortsluten/felkopplad kärra. De reläerna skulle Ford ha hutlöst mycket för, närmre 3000kr styck, men det gick att lösa med Biltema för någon hundring. Det är en Mazda bt50 egentligen, men Ford har ändrat lite smågrejer.