Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan jag minska min förbrukning.  (läst 3422 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Hur kan jag minska min förbrukning.
« skrivet: 12 sep-12 kl 13:46 »
Jag kör en VW Polo -07 diesel.
Har kört mycket långkörningar de senaste två åren (dessa långkörningar var anledningen att jag skaffade bilen).
På dessa långkörningar kör jag på 0.35l/mil, och det känns som att jag bemästrat ecodriving mer eller mindre till fullo.

Framöver tror jag det kommer bli mer kortkörningar och jag är lite mer osäker på hur man optimerar sin körteknik på den arenan, vad skiljer sig åt och finns det några fallgropar jag bör tänka på?

Saker jag kan komma på själv är att vikt borde spela större roll, då man accelererar och deaccellererar oftare. Så jag borde försöka slimma vikten på bilen.
Tyvärr finns det inte så mycket enkla saker man kan göra, annat än att slänga ut lite säten och gummimattor, reservdäck och dylikt.

Motorvärmare kanske blir viktigare?

Finns det några andra ingrepp jag kan göra på bilen, för att få ned förbrukning?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 14:48 »
Hur långt vill du gå? 
På en hel dags arbete minskar man vikten 150 kilo på en pyttebil och bortåt 300 på en stor.

Eller menade du mera bara små tips liksom ???


han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #2 skrivet: 12 sep-12 kl 15:19 »
Som sagt: motorvärmare är viktigt. Om inte elpriset barkar iväg och blir extremt högt så lönar det sig alltid att värma flera timmar innan start.

Många moderna dieslar har en dieseleldad tillsatsvärmare som används för att hålla motortemperaturen uppe när motorns spillvärme inte räcker till, det gäller att se till att den inte behöver gå mer än nödvändigt. T ex genom att se till att termostaten är i bra skick, vintertid vara snål med värme i kupén och för den delen skärma av kylare och andra luftintag till motorrummet så att motorn inte kyls i onödan av fartvinden. Ordna gärna någon slags indikering så du ser om tillsatsvärmaren är igång eller inte.

Slarva inte med oljebytena. Håll luftfiltret rent så det inte orsakar onödiga pumpförluster. Om bilen har partikelfilter, undvik att köra på tvivelaktiga bränslen som riskerar att sota igen detta.
Håll högt lufttryck i däcken men gå ALDRIG över det max tillåtna tryck som står finstilt någonstans på däcksidorna.
Kolla regelbundet, t ex vår och höst, att bromsbeläggen går fritt i bromsoken och att oken inte kärvar på glidpinnarna så att det finns risk att bromsarna ligger an. Sådana problem är mycket vanliga på VAG-bilar med skivor bak.

Existens!

  • Gäst
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #3 skrivet: 12 sep-12 kl 15:36 »
Med en motorvärmare tror jag du kommer långt. Det är ju dock en diesel, hyfsat modern. Det är inte detsamma som bensimotorer.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #4 skrivet: 12 sep-12 kl 15:39 »
Jag skulle säga att det är i "stadstrafik" som man verkligen har glädje av eco-driving. Tänk cykel, och låt bilen rulla så mycket som möjligt. Lär dig hur långt just din bil rullar (olika hur mycket de motorbromsar. Generellt tycker jag att små och lätta bilar motorbromsar mer, så även automatväxlade, vet inte om det är inbillning...), och hur långt innan en korsning du kan kliva av gasen.. Blicken långt fram, och planera körningen. Vid trafikljus försök se vilket läge det är, kommer det bilar från andra håll? Kommer det snart att slå om? Kliver du av tidigare, kanske du inte behöver stanna. Och dylikt. Undvik att stanna mer än du måste.

Accelerationer drar upp förbrukningen. Accelerera snabbt, men enligt eco-drivingläraren som föreläste på mitt förra jobb så innebär inte det att man behöver trampa plattan i mattan, utan hitta känslan för hur tungt du behöver trampa på gasen för att komma upp i önskad hastighet snabbt. Hoppa över en växel när du växlar upp. Typ, från tvåan direkt till fyran. Backningar drar mer soppa, så om du parkerar försök parkera så du kan köra ut. Måste du backa så är det bättre att backa in på parkeringen, då bilen är varm, än att backa direkt efter kallstart.

Övrigt. Håll något högre lufttryck i däcken än vad som är angivet (ja, det var också en grej som sades på kursen). Körde wv-polo diesel på mitt förra jobb, och, precis som Torbjörn sa, så drar de markant mer när det är kallt. Är det riktigt kallt så får man knappt nån värme inne i kupén heller. Då är det läge att ha nåt att minska luftintaget med. Jag tejpade för papperslappar med "iformation från hemvården" en gång när jag höll på att frysa ihjäl... ;D Håll koll på tempmätaren.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #5 skrivet: 12 sep-12 kl 16:19 »
Hur långt vill du gå? 
På en hel dags arbete minskar man vikten 150 kilo på en pyttebil och bortåt 300 på en stor.

Eller menade du mera bara små tips liksom ???

Då bilen fortfarande har ett rätt bra andrahandsvärde, och jag inte är helt hundra på att jag vill ha bilen tills den rasar sönder, så vill jag inte göra några ingrepp som man inte lätt kan återställa.
Men förutom det så är jag öppen för det mesta! :)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #6 skrivet: 12 sep-12 kl 16:26 »
Att skärma av luftintaget är ett jättebra tips, det ska jag definitivt göra när minusgraderna börjar smyga sig på.

Att det drar mer att backa visste jag inte heller, känns lite som finlir delux, men tack för det tipset ändå! =)

Bromsbelägg och bromsok låter svårt. Jag har inte speciellt mycket mekarvana.
Har lärt mig såpass mycket att jag utan problem byter olja och olje/diesel/luft-filter enkelt, men mer än så har jag inte erfarenhet av.

Jag skulle verkligen uppskatta en indikator för att se när tilläggsvärmaren slår igång. Hur går man tillväga för sånt?

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #7 skrivet: 12 sep-12 kl 16:35 »
Att det drar mer att backa visste jag inte heller, känns lite som finlir delux, men tack för det tipset ändå! =)

Tja. Han som snackade på jobbet visade lite statistik. Generellt sett så minskar förbrukningen med 13% för de som lär sig eco-driving. När det gäller bil och lastbil. När det gäller hjullastare är det det dubbla. Just för att hjullastare backar så pass mycket. Så tydligen är det ändå en betydande del... Han lärde ut eco-driving för alla dessa kategorier..

Dock gissar jag att, sitter motorvärmarurtaget så till att man måste in med nosen först för att kunna använda motorvärmare så är det att föredra. Modärna dieselmotorer är tydligen så pass energieffektiva att det blir så lite spillvärme att det tar lång tid för dem att komma upp i vettig arbetstemp...

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #8 skrivet: 12 sep-12 kl 16:46 »
Att kolla så inte bromsklossarna ligger på är ett mycket bra tips. Jag har varit med om flera gånger att det gjort flera deciliter per mil. Man byter ju ändå däck vår och höst, då kan man lika gärna kolla bromsarna också. Det är inte svårt.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #9 skrivet: 12 sep-12 kl 17:46 »
Att skärma av luftintaget är ett jättebra tips, det ska jag definitivt göra när minusgraderna börjar smyga sig på.

Att det drar mer att backa visste jag inte heller, känns lite som finlir delux, men tack för det tipset ändå! =)

Bromsbelägg och bromsok låter svårt. Jag har inte speciellt mycket mekarvana.
Bara att snurra ett hjul när det är upphissat.  Får du ta i för att få runt det så ligger det på.
Om du backar, backa gärna utan att röra gasen om du liksom bara backar ut ur en p-ficka, då slirar man inte bort energi i onödan  o:)


han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #10 skrivet: 12 sep-12 kl 19:57 »
Ett annat sätt att kolla om någon broms ligger på är att köra en längre sträcka på landsväg och sedan stanna så gott som utan att röra bromsen (motorbromsa, utnyttja uppförsbacke osv), därefter går man runt bilen och känner om något hjulnav/fälg är varmare än de andra. Har man lättmetallfälgar med stora öppningar är det lätt gjort att känna på bromsskivorna/trummorna också.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #11 skrivet: 13 sep-12 kl 20:05 »
En metod som redan beskrivits kallas DWB på engelska, Drive Without Brakes. Kör alltså SOM OM bromsarna vore trasiga, men utan att skrubba gummi av däcken i gathörnen. Sedan jag på allvar gått in för DWB har jag ofta tänkt att körningen också blir säkrare eftersom man får en förbaskat effektiv motivation att läsa av trafiken även bortanför närmaste bilarna. Man blir mycket mer förberedd på alla de situationer som plötsligt kan uppstå. I slutänden handlar det om att spara pengar, antingen genom att snåla på bensinen eller på att man inte krockar lika ofta...  ;D

Den andra metoden, eller kanske snarare komplementet till DWB, är P&G, Pulse and Glide. Metoden går ut på att optimera användandet av motorn och dra nytta av att verkningsgraden stiger när motorn belastas hårdare. Jag antar detta är ungefär lika för diesel som för bensin, kanske rent av ännu mer givande på en liten turbodiesel. Fullgas på bensinare kan vara mindre lyckat till följd av den s.k. fullgasanrikningen. Sedan ska man så klart också hålla sig borta från onödigt höga varvtal. Vill man sedan förbrukningsmässigt verkligen optimera P&G ska man stänga av motorn efter varje accelerationscykel men i praktiken minskar vinsten en för mig okänd procentsats genom ökat slitage på koppling eller startmotor.

Jag tycker det är en mycket trevlig utmaning att försöka avväga pådraget precis så mycket som behövs för att kunna rulla fram till nästa avfart, gathörn eller stoppljus. Det är en skön kick att se hur mycket vassare man blir på detta efter ett år!

Relativt sätt jämfört med övriga trafikanter minskar man sin förbrukning ännu mer eftersom metoderna gör folk så irriterade att de gasar extra hårt för att komma förbi sölkorven. Och ännu värre blir det när man ändå gång på gång kommer ikapp de stressade blyfötterna i nästa korsning. Extra kul blir det när den ökade trafikmedvetenheten och planeringsförmågan leder till att man t.o.m. passerar surpupporna så småningom! Vill man vara riktigt fullifan skriver man på bilens baklucka något om ECO-driving, experiment, ojämn hastighet och en riktigt skrytig förbrukningssiffra, gärna lite extra frisserad nedåt.  >:D En skriftlig förklaring till det ibland irriterande körsättet kan förstås också minska omgivningens irritation när de fattar varför man kör som man gör.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #12 skrivet: 13 sep-12 kl 20:11 »
Beträffande höjd förbrukning och otillräcklig värme vintertid föreslår jag att man som ensamåkare sätter upp en provisorisk mellanvägg bakom framstolarna för att minska värmeförlusterna. Vill man inte borra och skruva i karossen eller snickra konstiga konstruktioner kan man kanske fälla ner baksätet (om sådant låter sig göras) och montera ett universal lastförskjutningsskydd på vilket man sedan kan fästa avgränsningsmaterialet. Med transparent plast i huvudhöjd får man bättre runtomsikt men man får nog ändå räkna med att köra på ytterspeglar eftersom bakfönstren torde frosta igen. Att då dra igång bakrutedefrostern är troligen ganska kontraproduktivt...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #13 skrivet: 14 sep-12 kl 16:22 »
Sedan jag på allvar gått in för DWB har jag ofta tänkt att körningen också blir säkrare eftersom man får en förbaskat effektiv motivation att läsa av trafiken även bortanför närmaste bilarna. Man blir mycket mer förberedd på alla de situationer som plötsligt kan uppstå.

Jag kör med DWB metoden, till vissa gränser, man vill ju inte utsätta sig för livsfara. :)
Jag håller helt klart med dig om det du säger om ökat medvetenhet.

Helt plötsligt är det kul och intressant att köra bil! :)

Man borde nog sätta upp en sticker på bilen dock.. Jag tror att rätt många som kör om oss sölkorvar blir rejält irriterade.

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hur kan jag minska min förbrukning.
« Svar #14 skrivet: 15 sep-12 kl 22:58 »
Jag tror att rätt många som kör om oss sölkorvar blir rejält irriterade.
Jo, och ännu mer irriterande blir vi när vi sedan i nästa ögonblick fräser förbi dem i en nedförsbacke eller i filen bredvid. Säkert tycker många också det är märkligt med någon som inför en vänstersväng i korsning först "tantkör" 100-tals meter innan, slår på blinkersen tidigt och därefter håller ut TILL HÖGER för att kunna ta svängen i ovanligt hög hastighet utan däckskrik eller bromsning. Jag brukar lämna rumpslickarna LÅNGT bakom mig efter en sådan sväng.  ;D

Å andra sidan har jag sedan långt innan jag började "eco-drajva" retat mig rejält på de som åker upp i rumpan så fort jag släpper av och kör försiktigt på vägavsnitt där jag ser en större olycksrisk p.g.a. skymd sikt, fotgängarstråk och liknande. Många bilförare tycks ha väldigt dålig fantasi och helt ha missat att man ska anpassa hastigheten så att man alltid hinner bromsa om något plötsligt dyker upp... Å andra sidan kan det ibland gå väl fort också när man eco-kör... ::)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
Aika, Niklas Forsberg, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser