Köper man en ny kompressor bör man vara noga med att byta olja i vevhuset efter några timmars drift. Precis som på bilmotorer och alla andra kolvmaskiner blir det spån och metallpartiklar i oljan under de första timmarna en ny kompressor går, då alla rörliga delar ska köras in. Och om man köper en begagnad kompressor så ska man inte förvänta sig att den förra ägaren någonsin har bytt olja, utan då bör man byta olja det första man gör
Står kompressorn svalt och sällan körs varm så blir oljan grå. Det är kondens (vatten) och vatten smörjer inte så bra.
Många kompressorer levereras idag med matolja i. Den är inte så bra heller om den inte är skitdyr. Byt ALLTID olja, kolla den i vart fall. Senast idag mejlade en och ville ha grejer efter oljetorka, vilket blir dyrare än en ny liten kompressor.
En membrankompressor är faktiskt inte så dumt om man ska ha absolut oljefritt i liten mängd och intermittent, tex till airbrusch. Fanns förr en sort som gick hur länge som helst och till "riktig" färgspruta. Men det var då det.
Det är inte olja i alla 1-fas kolvkompressorer. På en del ser man rakt upp i hela härligheten underifrån. "välventilerade" typ.......
Det är nästan lögens att hitta en liten kolvkompressor av god kvalite numera. Ärvde en av farsan som han fick för över 25 år sen. Ställer den som lånekompressor ibland och den krånglar aldrig. Men då kostade en 3000-varvare på 1,5 hp 2200 spänn. En 1400-varvare kostade 3 350.
Men de gjordes inte i Kina.