Varje år ser man så här i början av vintern tidningsnotiser om bilbränder som skylls på elektriska motorvärmare.
Det är lätt att förebygga ett antal av brandriskerna och här kommer några tips om den saken:
1) Kolla att fordonets motorvärmarintag och anslutningskabeln ser hela och fräscha ut. Koppla in motorvärmaren en stund (minst 15 minuter) och kolla sedan att det inte finns några tecken på varmgång i intaget. Om det går varmt men intag och kabel är i någotsånär bra skick ändå, så prova att rengöra stift och hylsor noga - tvätta med t ex tops och K-sprit, blås torrt med tryckluft efteråt. Kolla att stiften i intaget sitter fast och inte glappar eller är krokiga. Kolla - utan spänning på såklart - med t ex bakänden av en borr med samma diameter som stiften, att alla hylsor i kabelkontakten ger bra kontakttryck.
2) Kolla alla snabbkopplingar, avgreningar mm i motorvärmarinstallationen i bilen. Att de är ordentligt hoptryckta, att gummitätningen (O-ring på DEFA, en formgjuten tätning på t ex Calix) är hel och på plats, att det är rent och torrt vid stiften. Kolla gärna att det inte finns tecken på varmgång där heller. Se till att inga snabbkopplingar sitter på ställen där de är svårt utsatta för t ex vägsalt, läckande olja eller värme från avgasröret. Kolla också att inga kablar är så sträckta eller tvärt böjda att de kan rycka isär eller bryta sönder snabbkopplingarna.
3) Var mycket misstänksam mot kupévärmaruttaget, en del sådana har mycket spröda inre delar som lätt spricker om t ex någon sparkar till en stickpropp som sitter i uttaget. Ta gärna loss och skruva isär det för att kolla att allt är helt invändigt.
4) Helst bör man alltid ansluta motorvärmaren till ett eluttag som skyddas av jordfelsbrytare. Då är chansen stor att t ex en svår varmgång orsakar ett jordfel som får brytaren att lösa ut, långt innan det börjar brinna med öppen låga. Har man inte möjlighet till detta bör man åtminstone då och då prova att koppla in bilens motorvärmare till ett uttag med jordfelsbrytare och kolla att den inte löser ut. Gör om provet två gånger och vänd stickproppen emellan.
5) Var misstänksam mot kupévärmare som krånglar - t ex om fläktmotorn låter illa eller om den går onormalt sakta när det är extremt kallt. Se också till att inte kupévärmaren t ex kan välta eller att saker kan ramla ner över den. Riskerna är större med kupevärmare som har plasthölje och/eller små yttermått, en gammal, stor, kantig, plåtkapslad värmare är säkrare. Riktigt gamla värmare (70-tal) har sämre överhettningsskydd än modernare typer och kan möjligen innebära en risk ur den synpunkten. Man bör också tänka på risken att någon klåpare har kopplat bort krånglande överhettningsskydd eller termostater under årens lopp.
Använd inte kupévärmare med högre effekt än nödvändigt, det minskar risken för varmgång i snabbkopplingar och intag.