81
Fordonsdrift / SV: Kombination tryckluft sterlingmotor i bil
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet 13 aug-25 kl 18:32 »Om du tänker på sällsynta jordartsmetaller så behövs ju de inte heller oundgängligen i elbilar. Många elbilar har ju synkronmotorer med permanentmagneter, och i de magneterna ingår oftast jordartsmetaller. Men det är inte den enda möjliga tekniken. Renault använder t ex synkronmotorer med fältlindning istället för permanentmagneter, så för deras motorer går inga sådana metaller åt. Det är också fullt möjligt att använda asynkronmotorer, men jag vet inte om det förekommer i någon av dagens elbilar. Asynkronmotorn ställer större krav på små luftgap, noggranna mekaniska toleranser mm, och det blir väl för dyrt för biltillverkarna när man kan köpa billiga permanentmagneter.
Jag vet inte om det överhuvudtaget har tillverkats några tryckluftdrivna bilar i historisk tid. På 90- och 00-talet förekom en massa försök till investeringsbedrägerier kring tryckluftbilar, det rörde sig om att försöka lura av kommuner, myndigheter och ibland godtrogna privatpersoner pengar som påstods gå till att bygga upp en fabrik och skapa arbetstillfällen. Ibland hette det att uppfinningen kom från Indien, ibland någonstans i sydamerika.
Stirlingmotorer har en allvarlig nackdel som gör dem opraktiska för bildrift om man inte kombinerar dem med hybridteknik och ändå får en elektrisk drivlina. De har nämligen svårt för plötsliga ändringar av gaspådrag och varvtal. Gasar man på, tar det någon minut innan den ger full effekt och släpper man gasen tar det tid innan motorn slutar ge effekt också.
Jag vet inte om det överhuvudtaget har tillverkats några tryckluftdrivna bilar i historisk tid. På 90- och 00-talet förekom en massa försök till investeringsbedrägerier kring tryckluftbilar, det rörde sig om att försöka lura av kommuner, myndigheter och ibland godtrogna privatpersoner pengar som påstods gå till att bygga upp en fabrik och skapa arbetstillfällen. Ibland hette det att uppfinningen kom från Indien, ibland någonstans i sydamerika.
Stirlingmotorer har en allvarlig nackdel som gör dem opraktiska för bildrift om man inte kombinerar dem med hybridteknik och ändå får en elektrisk drivlina. De har nämligen svårt för plötsliga ändringar av gaspådrag och varvtal. Gasar man på, tar det någon minut innan den ger full effekt och släpper man gasen tar det tid innan motorn slutar ge effekt också.