Ja, under skall det stå. Ibland kopplar det konstigt mellan hjärna och fingrar
Hur hårt likstelheten sitter beror på bland annat hur aktivt djuret var precis innan avlivningen. Sedan underlättar värme den kemiska processen.
De där 40 dygnsgraderna är inget heligt, och olika djur mognar olika. Och 4 dagar x 10 grader ger inte samma smak som 10 dagar x 4 grader. När det gäller själva mörningen så behöver unga djur inte hänga lika länge som gamla djur, och som nämnts är halvåriga tamgrisar inte i behov av mörning för att bli bra i köttet. Jag har inte slaktat så många svin, men när jag testat på får så kan lamm bli för möra i min smak, vet ej om det händer om man hänger unggris för länge.
Se upp med jordkällaren! Den är jättebra, men du måste sätta in en avfuktare om du skall hänga kött där. En billig kompressoravfuktare fungerar fint, men ta en med automatisk fuktstyrning. Och starta den en vecka innan du skall hänga kött, för källaren tar ett bra tag att torka ur när den stått utan avfuktare. Första lammet jag hängde i min jordkällare surnade fort. Sedan satte jag in en avfuktare och har den står på 45-50% relativ luftfuktighet och har nu en jättebra lokal. Lite lågt i tak, 190cm, men det fungerar. 80-90 dygnsgrader på gamla tackor och köttet blir kanon.