Till Handbokens förstasida
HANDBOK FÖR
VARDAGSEKOLOGI
Boende
Djur
Ekologi
Ekonomi
Energi
Fritid
Handel
Hantverk
Hushåll
Hälsovård
Idéer
Kultur
»Skapande naturlig
  lek

»Leksaker
»Musik
»Hemundervisning
»Skolträdgård
Livsmedel
Odling
Transporter
Återbruk
 
Om handboken
 

 
»Till alternativ.nu

LEKSAKER

Här ska inte bli platsen för någon djupare analys av lekens karaktär eller varför barn leker. Jag nöjer mig med att konstatera att barn leker - alltid, överallt och med allt. Lyckligtvis är barnens lek oftast mycket starkare än de vuxnas och leksakernas försök att styra. Även vuxna leker, även om många gör försök att dölja leken under andra namn.
 
I den här texten vill jag redogöra lite för mina funderingar kring lek och leksaker samt ge några exempel på, i mina ögon, bra material och aktiviteter.
 
Leksaksaffärer
För mig är snudd på overklighet att beträda en modern leksaksaffär. Det är en beklämmande och monstruös miljö fylld till brädden med leksaker som många gånger är av mycket dålig kvalité. Vem har inte varit med om att leksaker går sönder efter bara en liten stunds lek?
 
Många leksaker står också för värderingar som jag inte delar. Samhället visar sin "sanna spegelbild" i leksaksaffären. Det könsuppdelade och våldsfixerade samhället vi lever i kan här blomma ut i all sin prakt.
 

 
Svår avvägning
Innan jag hade barn var det mycket enkelt att ha synpunkter på hur barnuppfostran m m skulle gå till. Som pappa till tre barn är det mycket svårare. När det gäller val av leksaker är det en svår balansgång mellan omgivningens tryck, min vilja och barnets. Ibland måste omgivningen med sitt tvång och sin inspiration få komma in och påverka, ibland måste jag säga nej, ibland är det viktigt att barnets vilja får vara utslagsgivande och ibland är det jag som helt enkelt bara bestämmer hur det ska vara. Det finns inga enkla svar eller lösningar och ingen mall att gå efter.
 
Plast eller trä
Jag är ingen absolut motståndare till leksaker av plast. Jag tycker mig ha märkt att barn inte bryr sig vilket material föremålet de leker med är gjort av. Det är de vuxna som kan lägga sådana aspekter på leksakerna. Vi har några suveräna leksaker i plast. Det är det klassiska Lego, Duplo (stort Lego för små barn) och Playmobil som består av människor, djur, deras miljöer och detaljrika utrustning (indianer, eskimåer, sjörövare, riddare och olika yrken som vägarbetare, sjukvårdspersonal, cirkus osv). Med Playmobil kan alla åldrar leka, tillsammans eller bredvid varann. Olika tidsepoker, folkslag, yrken och föremål kan kombineras på de mest nyskapande och häpnadsväckande sätt.
 

 
Några principer
Jag tycker leksaker och annat material ska vara rejält, hållbart och fungerande. Det är ledsamt att ibland se barn som bara har leksaker som är mer eller mindre trasiga. Det ska vara lagom mängd, inte för lite leksaker, men inte heller för mycket av allt. Vi rensar med jämna mellanrum bort sånt som inte används för tillfället, är trasigt eller färdiglekt. Det trasiga lagas om möjligt är, en del skänks bort och annat ställs undan ett tag för att tas fram vid senare tillfälle.
 
Ordning och reda tycker jag är bra. Det ska finnas hyllor och rejäla lådor att förvara leksakerna på och i. Jag har noterat att leken blir mer positiv och konstruktiv om det är städat och ordning på barnens rum än om det är stökigt.
 
Leksaker och aktiviteter
Här följer en uppställning över sådant som jag tycker har fungerat bra med mina barn Det finns mycket mer såklart. Jag har koncentrerar mig på leksaker och aktiviteter som är enkla, aktiverande och lågkonsumerande.
 
Naturen
I naturen finns rika källor för upplevelse och lekmaterial. Skaffa en särskild plats i något naturområde dit du under årets lopp återvänder då och då eller regelbundet med dina barn för lek och studier. Där kan en koja och en eldstad byggas, ni kan laga mat, tälja, smyga omkring, hitta saker osv.
 
Måla, klippa och klistra
Ge ditt barn ett rikt utbud av kritor, pennor, färger, papper och annat arbetsmaterial. Jag är själv mycket fascinerad av barns ritande och målande och sparar mycket av mina barns skaparverk. Jag undviker styrning av typen "Så ser inte ett hus ut, så här ska det vara". Ritandet och målandet är för mig ett budskap från mitt barn som visar dess utveckling, bearbetning av verkligheten mm. Mina budskap till mina, skapande barn är av tre slag:
  • Rita som du själv vill.
  • Använd många olika färger och tekniker
  • Intresse och engagemang.
Det sistnämnda innebär respekt för slutresultatet men också förmågan att ge kritik när barnet skapar under sin förmåga. Det ska vara en kritik som hjälper barnet att utvecklas, att gå vidare utöver sina nuvarande gränser.
 

 
Vattenlek
Kan utföras både ute och inne. Mina barn kan tillbringa timmar i badkaret med några plastflaskor, bunkar och skum.
 
Hantverk
Med enkla verktyg och en arbetsbänk med möjlighet att spänna fast arbetsstycket, kan väldigt mycket göras. Barnen kan snickra, tova i ull, arbeta med papper och kartong, forma i lera osv. Mycket material för olika hantverk finns gratis runtomkring, i hemmen, som avfall från affärer och arbetsplatser och i naturen.
 
Böcker
Att läsa är kul, lärorikt, underbart samt utvecklande för språk och tanke. Därför har vi ett rikt utbud av bilderböcker och textböcker för våra barn. Vi läser högt för våra barn varje kväll och uppmuntrar läsande och tittande på egen hand.
 
Pappkartonger
När vi har beställt varor får vi ofta några pappkartonger över som lockar till sig barnen. De blir till hus, bilar och båtar. De kombineras med filtar, kuddar, målas och binds samman med snören. De omformas med sax och tejp. Efter några timmars intensiv lek hamnar våra kartonger i pappersåtervinningen, förhoppningsvis lyckliga och fulla av lek.
 
Diverse
Klossar av trä i olika former och färger, spelkulor, drakar, utklädningslåda, frimärken, dockskåp, lagård, lådbil, olika geggor och pappersmassor, liten odling samt personlig docka med kläder, vagn och säng.
 
Jan Gustafson-Berge
 
Kommentera gärna artikeln

Copyright © Tidningen Åter / Petter Bergström samt respektive författare