Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ägg?  (läst 837 gånger)

chara

• Uppland
ägg?
« skrivet: 09 nov-10 kl 08:56 »
Hej,

vi är vegan och vegetarian i hushållet av etiska skäl.
Vegan mest för att mjölk/ägg produceras under helt oacceptabla förhållanden. Det går inte att svälja.
Vi skulle gärna äta ägg! Tidigare bodde vi nära en vän med lika många tuppar som höns hemma, som han själv avlade, dessa ägg åt vi.

Finns det kanske någon i närheten av Uppsala (vi bor nära Rasbo) med "hönsgård" där den manliga delen får leva?
Där kycklingar inte köptes av ett stort kläckeri utan avlades själv?

Tyvärr har vi ingen möjlighet till höns och tuppar hemma, en del av vår livsförsörjning hänger på konserter - alldeles för många resor som tar ju lite tid.

Behovet varierar, kanske 4 ägg per vecka, ibland mer ibland mindre.

Tack för svar!

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: ägg?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-10 kl 09:05 »
Tror att det ska finnas en tråd under säljes, Kolla där, det borde finnas tycker jag. Om ni reser en del så kan ni ju köpa på resorna. Passerarni Eslöv/Höör kan ni få köpa ägg av mig när väl äggen börjat komma igen. Våra höns går så fritt det bara är möjligt. Tupparna försöker jag sälja och de som inte säljs blir mat hos oss. Just nu så ska jag ta bort fyra tuppar inte för att jag itne vill ha de utan för att det inte går att ha de kvar då de hackar på kycklingarna och alla som är mindre än de själv. Hade de inte gjrt så så hade jag gärna haft de kvar men... hellre en tupp mindre än tio skadade/dödade kycklingar.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

chara

• Uppland
SV: ägg?
« Svar #2 skrivet: 10 nov-10 kl 08:32 »
Tack för svaret!
Nån i upplandsgruppen hänvisade även till en tråd: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=97207.0
om en annan är intresserad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser