Har sagt det förut och säger det igen... Det är en tupp.

Så honom lär ni inte få några ägg ifrån. Som Lina skriver så är det faktiskt enligt mig låååångt ifrån alla tuppar som någonsin bråkar. Och vissa galer inte eller. Hade en tupp som låg längst ned i rang, han gol inte på hela året han bodde hos mig. När han flyttade till en annan familj och fick egna hönor, då jäklar!

Då kunde han gala! *inte måttligt eller

*

Angående äggläggning så kan det variera allt från runt 18 veckors ålder till över 40 veckor beroende på ras och individ. Man kan gå efter kammen och kloakens utseende, inklusive blygdbenen för att få en uppfattning om hur långt kvar det kan vara på ett ungefär innan första ägget ska komma, brukar jag göra och har aldrig haft fel hittills.... Först börjar kammen rödna, sedan växer haklapparna, större och större... Sedan brukar kammen växa ytterligare samtidigt som blygdbenen känns med "elastiska" och börjar vidgas litegranna, till sist brukar kloaken bli som svullen... Då kan man räkna med att med rätt förutsättningar så har man en höna som lär lägga sitt första ägg inom 1-2 veckor ungefär, eller mindre. Har en del bilder och text på min hemsida om detta.