Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ägga???  (läst 930 gånger)

Osttokig

• Jämtland
När ägga???
« skrivet: 08 nov-10 kl 09:02 »
Ja, hur gammal brukar hönorna vara när de börjar lägga ägg??
Vi köpte kycklingarna vid midsommar och det är 2 hönor och 5 tuppar...

Jag har ett djur som jag inte vet om det är en höna eller en tupp och jag fick svaret här att det var en tupp men jag har aldrig sett den gala eller bråka som de andra tupparna gör...
Jag är fortfarande osäker...

Boendes i Jämtland.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När ägga???
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 09:32 »
Den ser definitivt ut som en tupp ;) Alla tuppar bråkar och gal inte. Framförallt inte om dom är ranglåga.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 08 nov-10 kl 09:51 »
Har sagt det förut och säger det igen... Det är en tupp. :P Så honom lär ni inte få några ägg ifrån. Som Lina skriver så är det faktiskt enligt mig låååångt ifrån alla tuppar som någonsin bråkar. Och vissa galer inte eller. Hade en tupp som låg längst ned i rang, han gol inte på hela året han bodde hos mig. När han flyttade till en annan familj och fick egna hönor, då jäklar! ;D Då kunde han gala! *inte måttligt eller ::)* ;D

Angående äggläggning så kan det variera allt från runt 18 veckors ålder till över 40 veckor beroende på ras och individ. Man kan gå efter kammen och kloakens utseende, inklusive blygdbenen för att få en uppfattning om hur långt kvar det kan vara på ett ungefär innan första ägget ska komma, brukar jag göra och har aldrig haft fel hittills.... Först börjar kammen rödna, sedan växer haklapparna, större och större... Sedan brukar kammen växa ytterligare samtidigt som blygdbenen känns med "elastiska" och börjar vidgas litegranna, till sist brukar kloaken bli som svullen... Då kan man räkna med att med rätt förutsättningar så har man en höna som lär lägga sitt första ägg inom 1-2 veckor ungefär, eller mindre. Har en del bilder och text på min hemsida om detta.
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 09:55 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 08 nov-10 kl 10:06 »
Ja, hur gammal brukar hönorna vara när de börjar lägga ägg??
Det beror på flera saker: ras+när dom är kläckta+ljus/foderförhållandena i ditt hönshus.
Mellan 20v - 48v börjar dom värpa, vårkläckta kycklingar tidigare än höstkläckta, dom som har mycket ljus tidigare än dom i mörker.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Osttokig

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-10 kl 12:29 »
Jaha  :o så alla tuppar galer inte...det visste jag inte...
Men av storleken att döma har jag fått för mig att ingen bråkar med honom pga just att han är stört...???

Hönorna har nästan ingen tillstymmelse till kam...Då ska jag hålla koll på färgen...
Men jag tror jag väntar med att sätta in reden till våren...
Boendes i Jämtland.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 08 nov-10 kl 23:41 »
Jag skulle sätta in reden ganska snart för om de får för sig att värpa innan du satt in redena kan det ju hända att de blir störda om du börjar bygga/möblera om där inne... då kan de ta uppehåll i äggläggningen om du har otur :-\

Tuppen som inte galer kan vara lägst i rang även om han är störst... och att han inte blir bråkad på av de andra tupparna kan vara för att han viker undan som en icke-uppåtsträvande tupp gör för tuppar som är högre i rang än han själv är.... i det här fallet verkar det vara alla andra tuppar som är högre i rang och galer gör han nog inte för att det finns så många andra som gör det med mera 'rättighet'(högre rang alltså)...

De som bråkar med varandra brukar vara de tuppar (och hönor för den delen) som inte har löst det där med rangordningen helt och hållet, och självklart de lågrankade tuppar(och hönor) som vill stiga i rang och därmed utmanar en högre rankad tupp(eller höna)...

:-* /Anett
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-10 kl 23:49 »
Jag hade oxå satt in reden nu ...... om det inte är en extremt långsamt-växande ras gissar jag på att du kan börja kika efter ägg runt lucia ;) .... vi kan ju ha lite vadslagning vetja ;D Jag säger den 17 december  8)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 08 nov-10 kl 23:51 »
Jag säger julaftons morgon ;D ;D ;D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 2 användare
ärt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser