Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta eller inte??  (läst 8227 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: flytta eller inte??
« Svar #20 skrivet: 08 nov-10 kl 13:08 »
Hej hopp, monsieur och mademoiselle polarbjörn!

Vilket guldläge, en blir ju nästan lite avundsjuk :) ! Ni har ju hur mycket möjligheter som helst, be en rörkrökare titta på värmesystemet så får ni det varmt och gött i vinter oxå.
Hade jag varit ni så hade jag tagit av arvepengarna och köpt en traktor (om ni nu inte är mer intresserade av en arbetshäst för att jobba i skogen och med odlingarna), en äldre traktor går att få för mycket humana summor (och billigare ändå blir det om en inte köper Volvo BM, även om det iofs är bra traktorer så får en betala några tusenlappar extra bara för märket), och äldre redskap till traktorn brukar vara rätt lätta att få tag på, eftersom de i regel är för små att använda till dagens fetingtraktorer. Och att du inte är någon mekare (sambon då, mekar hon?), gör inget, eftersom samma svartmekare som kommer att laga er bil oxå kommer att kunna ge ett handtag om traktorn strular.
Vad gäller bil har jag aldrig märkt att det skulle vara dyrt att försäkra Mercedesar av modell äldre? Mersa och Volvo är ungefär lika kvalitetsmässigt om en håller sig till bilar som är jämngamla med dig och sambon, eller äldre. Problemet med båda bilmärkena är rosten, men det borde gå att komma lindrigare undan, eftersom jag misstänker att de inte saltar vägarna uppåt Lycksele? Jag har haft både Volvo och MB som gått över 40 000 mil och bara tuffat på, så nog är det bra bilar. Nyare modeller kan en akta sig för.
Några djur kan hjälpa ert matkonto, en flock höns och kanske några lappgetter när ni vant er vid hönsen (eller några fjällkor). Då kan ni få lite överskott att sälja till grannarna oxå, rediga ägg brukar vara lättsålda och getost är en delikatess (getglass är oxå gott).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Cederqvist

• Gotland
« Svar #21 skrivet: 08 nov-10 kl 13:19 »
 om du inte jagar så inihåken så kanske nån är intresserad att pröjsa en slant för att få jaga på er mark.
om du köper en 240 el. liknande så kanske du kan sälja ved med hemleverans genom lokaltidningen.
om ni har björn som stryker längs knuten så kanske en ovtjarka el. karelsk björnhund kan vara nåt om ni ska ha djur.
klart ni ska flytta dit, det är sällan man får såna möjligheter i knät.

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #22 skrivet: 08 nov-10 kl 13:43 »
Efter vad jag numera vet om livet skulle jag om jag vore i era kläder ta chansen. KÖR! Ni är två, ni är unga, ni har en lagom fastighet i Västerbotten. Bygg upp en nätverk, testa, pröva, misslyckas, ta om. Odla, renovera, bygg...
Det är mycket svårare att ta ett sådant här steg om ni vore medelålders.
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 08 nov-10 kl 13:46 »
monsieur och mademoiselle polarbjörn!  hahaha!!!  ;D

traktor finns det redan, en volvo frontlastare. inte särskilt gammal, vet dock inte vilken modell. Det finns även en fin snöslunga till den.
mademoiselle polarbjörn är intresserad av att lära sig meka, men än så länge kan jag mycket mer.
cederqvist: det var ju en smart idé, att hyra ut jakträtten.
jag tror jag vill ha ett par norrbottenspetsar med tiden faktiskt. dels för att man kan jag både fågel och älg med dom, och dels för att dom är bland dom friskaste raser som finns.
det skulle vara himmla kul med en häst men än så kan jag inget om dom, men med tiden så.
Brorsan kanske ska sälja sin volvo 244 -87, den har haft en ägare förutom syskonet och har varit gubbkörd och ompysslad i hela sitt liv. Den har faktiskt blivit inlämnad på service varje år sen den var ny. Jag kanske skulle sattsa på den.

34 mil är väl inget! det cyklar man ju....
Sugen på te? www.tealovers.se

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 08 nov-10 kl 13:48 »
Efter vad jag numera vet om livet skulle jag om jag vore i era kläder ta chansen. KÖR! Ni är två, ni är unga, ni har en lagom fastighet i Västerbotten. Bygg upp en nätverk, testa, pröva, misslyckas, ta om. Odla, renovera, bygg...
Det är mycket svårare att ta ett sådant här steg om ni vore medelålders.

hmm, du är nog den första som menar att man ska flytta till hus när man fortfarande är ung.
dom flesta tycker att man ska vänta pga att yngre ofta vill flytta runt. men som tur är så vill inte vi det, eller vi vill flytta till gården, men sen vill vi inte flytta mer ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #25 skrivet: 08 nov-10 kl 13:50 »
34 mil är väl inget! det cyklar man ju....

Ja då är ni välkomna ner till oss när ni vill =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

wildaa

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 08 nov-10 kl 13:59 »
Jag säger bara GO, GO, GO, GO for it!!!!
Självklart ska ni satsa!! Ni verkar sitta i en drömsits, gård utan lån och slant på banken.
Arbetslösheten är iof ganska hög dit ni flyttar men ni är ju unga och kreativa.
Kanske ni kan satsa på turism? Jakt turister från tyskland?
Behåll motorsågen, du är ung och din rygg sak orka MÅNGA års vedarbete! Det är bra att vara entusiastisk och vilja värna om miljön men tänk också på att du måste värna dig själv för att orka. Om du skadar ryggen kostar det dig och miljön mer än om du tänker efter före.
Tänk också på att det sparar tid, när ni ska odla, ha djur och fixa allt annat + en massa små polarbjörnar  o:) så är varje minut dyrbar.
Vill ni ha höns och inte hittar på närmare avstånd så har jag till våren både hedemora och dv kochin och jag bor bara en bit från er  ;D lite norr om luleå.
Lycka till och behöver ni råd så fråga hellre än att göra galet, speciellt de äldre brukar vara mer än glada över att dela med sig av kunskaper....
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Nena

• Dalsland
« Svar #27 skrivet: 08 nov-10 kl 14:30 »
Flytta! Och lycka lycka till!
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #28 skrivet: 08 nov-10 kl 14:35 »
Flytta!

De där 2000 kr i bensin som inte är till bilen låter galet mycket. Jag kör en del motorsåg, gräsklippare och andra maskiner som går på soppa. Gör nog ändå inte av med så mycket mer än en 20-litersdunk om året. :\

Men det är bra, bättre att räkna högt än lågt. Många gör det omvända misstaget.

Kör så det ryyyyker!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 08 nov-10 kl 14:41 »
Och en konkret tips ang ekonomi.

Sätt undan 150.000 kr av arvet i tre lika stora delar på tre konton med "bra" ränta. Får ni dåligt med likvida medel en månad så får ni låna från det ena kontot, men betala tillbaka när det kommer in mer pengar. Om det första kontot på 50 lakan tar slut så får ni hugga in på det andra kontot. Men med skillnaden att det har tänts en gul varningslampa ang er ekonomi. Ni får börja se hur ni kan minska utgifterna och/eller höja inkomsterna. Men ni har hela det kontot på er innan det är akut. När ni i värsta fall är inne på det tredje kontot och nallar så är det röd varningslampa som gäller. Akuta åtgärder eller flytt. Men ni har hela tiden en buffert, så någon panik i egentlig mening behöver det ju inte vara. Sälj gården eller delar av skogen.

Jag avundas er situation. De flesta lever med mindre marginaler och med skyhöga lån på både hus och bilar.

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 nov-10 kl 14:43 »
 Har du inte prova så vet ni inte  det gäller bara att våga så lycka till.
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 14:45 av pålle »

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 08 nov-10 kl 15:02 »
Jag säger bara GO, GO, GO, GO for it!!!!
Självklart ska ni satsa!! Ni verkar sitta i en drömsits, gård utan lån och slant på banken.
Arbetslösheten är iof ganska hög dit ni flyttar men ni är ju unga och kreativa.
Kanske ni kan satsa på turism? Jakt turister från tyskland?
Behåll motorsågen, du är ung och din rygg sak orka MÅNGA års vedarbete! Det är bra att vara entusiastisk och vilja värna om miljön men tänk också på att du måste värna dig själv för att orka. Om du skadar ryggen kostar det dig och miljön mer än om du tänker efter före.
Tänk också på att det sparar tid, när ni ska odla, ha djur och fixa allt annat + en massa små polarbjörnar  o:) så är varje minut dyrbar.
Vill ni ha höns och inte hittar på närmare avstånd så har jag till våren både hedemora och dv kochin och jag bor bara en bit från er  ;D lite norr om luleå.
Lycka till och behöver ni råd så fråga hellre än att göra galet, speciellt de äldre brukar vara mer än glada över att dela med sig av kunskaper....

många kloka ord där, och från alla ni andra med, tack så vansinnigt mycket.
hedmora höns säger du. isåfall lär vi ses, kanske inte i sommar, men nästa sommar för då kommer jag och tar några! mot en lämplig ersättning förstås :D
Troy McClure: ett mycket bra tipps angående sparande. Men en fundering bara, får jag inte en större avkastning på räntan om jag sätter in alla pengarna på ett sparkonto?

andtol

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 nov-10 kl 15:15 »
Sätt undan 150.000 kr av arvet i tre lika stora delar på tre konton med "bra" ränta.

Det var ett mycket bra råd! En buffert är guld värt.

Att inte göra av med pengar fast man har mycket, är också en konst.
- Ska vi inte ta en resa ändå? Vi har ju råd!

Jag säger som flera andra:
- gör inte av med mer pengar än ni behöver. Ta det lugnt med investeringar tills ni bott in er något år. Traktor kanske inte behövs?
- fixa värmesystemet och lär er hugga ved.

Lycka till!

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 08 nov-10 kl 18:42 »
nu har vi fåt klartecken om att flytta till huset. vi kommer att hyra det med självkostnadspris tills bodelningen är färdig.
så vi flyttar till våren. det kommer många bilder med tiden, var så säker ;)

betsla

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 08 nov-10 kl 18:49 »
nu har vi fåt klartecken om att flytta till huset. vi kommer att hyra det med självkostnadspris tills bodelningen är färdig.

Men åh, va kul!!! Å va spännande!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 08 nov-10 kl 18:50 »

Grattis!

Men var... Var?? Jag är såååå nyfiken!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 08 nov-10 kl 18:52 »
Grattis!

Men var... Var?? Jag är såååå nyfiken!  ;)

/Sara

Kolla inlägg #18 Sara!

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 08 nov-10 kl 18:59 »
Men åh, va kul!!! Å va spännande!

jo det känns lite pirrigt. det kommer att bli mycket jobb i början, bl.a att fixa ved för kommande vinter. sen ska huset målas om och efter det så ska det byggas ett nytt vedhus då dom två förra rasade pga snön förra vintern.
sen vill vi gärna hinna plöja att potatis land också..

betsla

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 08 nov-10 kl 19:02 »
jo det känns lite pirrigt. det kommer att bli mycket jobb i början, bl.a att fixa ved för kommande vinter. sen ska huset målas om och efter det så ska det byggas ett nytt vedhus då dom två förra rasade pga snön förra vintern.
sen vill vi gärna hinna plöja att potatis land också..

Det är alltid mycket jobb, oavsett om man är i början eller i mitten eller slutet  ;D När man tycker att man är klar är det dags att börja om igen... Men det är kul att jobba åt sig själv så det tar man gärna!

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 08 nov-10 kl 19:08 »
Det är alltid mycket jobb, oavsett om man är i början eller i mitten eller slutet  ;D När man tycker att man är klar är det dags att börja om igen... Men det är kul att jobba åt sig själv så det tar man gärna!

jo det har du så klart rätt i, men så här när man kommer från stan efter ett par år av latande så blir det till att komma igång själv också. men det är ju faktiskt kul att jobba med gården för då händer det saker och du gör det för din egen skull.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
KJE, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser