Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan man göra med ett spacklat golv?  (läst 6693 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Hur kan man göra med ett spacklat golv?
« skrivet: 07 nov-10 kl 13:11 »
Har tagit bort plastmattan i köket och fann ett gammalt trägolv, igenspacklat.  :P
Kan man slipa bort eller blir det för mycket som går bort tro? Kan man lägga ett nytt golv direkt ovanpå? Eller behöver jag ta bort detta golv och lägga nytt? Att lägga in en ny plastmatta är förstås inte aktuellt. Jag vill gärna ta hänsyn till kulturvärdet och miljön också. Tacksam för all hjälp!

Peter

Joah

• Gäst
SV: Hur kan man göra med ett spacklat golv?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-10 kl 21:54 »
Jag skulle föreslå att du hyr en golvslipmaskin, spänner plast för dörrar och andra öppningar där damm kan blåsa in (förutom fönster, de borde kanske vara öppna), sen skulle jag bara slipat golvet, då blir det jämnt och fint också (förutsatt att det inte redan är det). Men om du slipar golvet så blir du av med spacklet och eventuella ytskador eller ojämnheter, sen ahr du ett obehandlat som du till exempel kan olja eller vad du nu känner för. Glöm inte ansiktsskydd!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 nov-10 kl 22:00 »
Verkar trägolvet vara lagt med tanke på att vara synligt (skråspikat i sponten osv) eller var det redan från början meningen att det skulle ligga ett annat ytskikt ovanpå?

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 08 nov-10 kl 16:35 »
Tack för svaren.

Jag vet inte om golvet var tänkt som golv från början, men det borde det väl vara med tanke på att huset är byggt 1900? Inte la man väl dubbla golv eller? Det verkar dock vara spikat rakt uppifrån med vanliga spik som drivits ner en bit i träet.

Är det säkert att resultatet blir bra när man slipar? Har för mig att träet är mjukare och lätt flisar sig om man slipar för djupt.

Lasse46

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-10 kl 17:31 »
Eftersom golvbräderna enligt fotot är i varierande bredd så är det nog inte spontat, möjligen med en lös fjäder, om så inte är fallet kan det innebära att det blir golvdrag när det inte täcks med annan beklädnad. Dessutom verkar det som det i det breda spackelfältet mot fönsterväggen som om det har varit en vägg som tagits bort tidigare eftersom bräderna inte går hela vägen över rummet. Kan man leva med att detta syns kan jag inte se något som hindrar att man slipar tills golvet blir trärent. Är huset så gammalt och golvet funnits från början och det använts utan annan beläggning borde man se ett tydligt slitage direkt innanför dörren där man kommer in i rummet, annars har golvet varit avsett att ha någon form av beläggning tex linoleummatta som blev allmän i Sverige i början av 1900-talet.

Lasse

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser