Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getalmanacka 2011  (läst 21457 gånger)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Getalmanacka 2011
« Svar #100 skrivet: 11 dec-10 kl 14:17 »
Jag har gjort hela almanackan själv och sedan lämnat den till ett tryckeri.

eremit

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 11 dec-10 kl 15:40 »

Kan Du fortsätta med detta gedigna stämningsskapande uttryckfula,värmande,vackra arbete?

Sussilo

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 11 dec-10 kl 16:31 »
Ingen som märkt något särskilt med april?  ;D :o

Tog mig friheten  (:) att införa en alldeles speciell dag!

;D ;D ;D Jodå, den 10 april ska firas på alla upptänkliga sätt! ;D Bra jobbat!

edithsdotter

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 11 dec-10 kl 17:34 »
Från att ha följt det hela på håll här på alternativ.nu så kan bara konstateras att getalmanackan blev vacker och snabbt sammanställd  med en person som tog tag i och drev det hela. Almanackan för hönsen tycks ännu inte gått till tryck trots att första tredjedelen av december är passerad... många viljor är det!  :P

Sussilo

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 11 dec-10 kl 19:01 »
Välkommen in i getstallet, Edithsdotter! Här har vi väl av tradition kommit bra överens. Det ger resultat vilket den härliga getalmanackan är ett bevis på. Gruff har diskret hållit ett "getöga" på oss - utan pekpinnar men med frihet under ansvar. Det har skapat en god stämning som jag är säker på att vi alla vill behålla.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #105 skrivet: 11 dec-10 kl 20:38 »
Ja, Bergsblomman, Du förtjänar en massa tack för Ditt fina arbete!  Och, ja, Sussilo, här på gettavlan har vi en god stämning, och vi försöker göra så att alla ska känna sig välkomna och våga ställa frågor.

Vad gäller den 10 april - Alla Getters Dag - ber jag att få återkomma med förslag till firande.     :-* :-* :-*      Jag har en del tankar ...     :-[ :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #106 skrivet: 11 dec-10 kl 20:48 »
Jag hoppas också på fortsatt trevlig stämning, och tänker moderera så lite som möjligt. Många trevliga och kunniga människor finns det här, och frågor besvaras på ett snabbt och ganska fördomsfritt sätt.

Och getalmanackan är ett trevligt initiativ, önskar att jag kommit mig för att beställa en i tid. Getter är intressanta och individuella och dessutom vackra och användbara.

Själv hoppas jag kunna skaffa getter om några år. Jag tror på getter för landskapsvård, sällskap, mjölk och kött. Det är en växande marknad, efterhand som vi lär oss uppskatta mat från Sydeuropa och Nordafrika.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #107 skrivet: 11 dec-10 kl 21:20 »
Ingen som märkt något särskilt med april?  ;D :o

Tog mig friheten  (:) att införa en alldeles speciell dag!

Jo jag såg det och tycker det var ett jätte roligt påhitt  ;D

Tycker för övrigt att det var härligt att det var flera bilder med på Vera, följde tråden hela tiden fast jag deltog nog aldrig i skrivandet. 
Men när jag ser bilderna på henne så är första tanken Vackra Vera och en liten tår vill rinna ner för kinden, tror det är fler än jag som minns Vera.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #108 skrivet: 11 dec-10 kl 23:26 »
Tycker för övrigt att det var härligt att det var flera bilder med på Vera, följde tråden hela tiden fast jag deltog nog aldrig i skrivandet. 
Men när jag ser bilderna på henne så är första tanken Vackra Vera och en liten tår vill rinna ner för kinden, tror det är fler än jag som minns Vera.
Min lilla Vera...  :'(
Tog det datumet för det var enda dagen då mina getter levde samtidigt, Iris födelsedag och Vera levde, dagen efter var hon död. Ville hedra dem på något sätt (jag vet att jag är lite knäpp  :-[ ::)). En dag för alla getter som levat, lever och för kommande generationer att fira med pompa och ståt och extra godsaker. ;D ♥ ♥ ♥

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #109 skrivet: 11 dec-10 kl 23:39 »

Kan Du fortsätta med detta gedigna stämningsskapande uttryckfula,värmande,vackra arbete?
Tack, det ska jag absolut göra! ;D

Lina W

• Ångermanland
« Svar #110 skrivet: 11 dec-10 kl 23:50 »
Min lilla Vera...  :'(
Tog det datumet för det var enda dagen då mina getter levde samtidigt, Iris födelsedag och Vera levde, dagen efter var hon död. Ville hedra dem på något sätt (jag vet att jag är lite knäpp  :-[ ::)). En dag för alla getter som levat, lever och för kommande generationer att fira med pompa och ståt och extra godsaker. ;D ♥ ♥ ♥

Du är inte alls knäpp, vi har väl våra älskade getter för att vi tycker om de eller hur.  :-*
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Dagg

« Svar #111 skrivet: 12 dec-10 kl 08:57 »
Hej! Ja, jag halkade ju in i "get-landet" av misstag. Och trivdes liksom här ;D...trots att jag ännu är "getlös". Men tre finfina almanackor med bilder på getter har jag ju nu! Kanske, kanske kan jag skaffa ett par till sommaren! Tack än en gång för de fina almanackorna. Jag bläddrar i mitt eget ex (två ska bli julklappar) så gott som varje dag. Blir liksom varm om hjärtat när jag tittar på getter - förmodligen knäppt det också!
//Dag

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #112 skrivet: 12 dec-10 kl 16:23 »
Från att ha följt det hela på håll här på alternativ.nu så kan bara konstateras att getalmanackan blev vacker och snabbt sammanställd  med en person som tog tag i och drev det hela. Almanackan för hönsen tycks ännu inte gått till tryck trots att första tredjedelen av december är passerad... många viljor är det!  :P
En av anledningarna att det gått så smidigt här är kanske att vi inte haft någon omröstning samt att det inte inkom så många bilder, så jag har varit enväldig härskare på almanackstronen! (:) (:) ;D (samt att getingsmänniskorna är förstås väldigt väna av naturen  :-[  :) )

(Kanske mamma  (:) ska komma och styra upp för hönsen?  ;D )

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #113 skrivet: 12 dec-10 kl 16:27 »
Blir liksom varm om hjärtat när jag tittar på getter - förmodligen knäppt det också!
//Dag
Du har helt klart detta väna getingshjärta jag talar om - ett klart getägarämne! ;D

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #114 skrivet: 15 dec-10 kl 21:59 »
Jag har ett litet dilemma. Jag har fått fler beställningar samtidigt som det är några almanackor (4 st) som är beställda men som jag inte hört något ifrån beställarna. Det kan ju tänkas att alla inte är inne här och kollar sina PM, men jag vet inte hur länge jag ska vänta.  ???

edithsdotter

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 16 dec-10 kl 09:28 »
Jag har ett litet dilemma. Jag har fått fler beställningar samtidigt som det är några almanackor (4 st) som är beställda men som jag inte hört något ifrån beställarna. Det kan ju tänkas att alla inte är inne här och kollar sina PM, men jag vet inte hur länge jag ska vänta.  ???

Ett dilemma, javisst men se det som en lärdom och erfarenhet... nästa år/gång blir det dead line även på utskick och när reserverna ska få träda in.  ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 16 dec-10 kl 10:28 »
Bergsblomman, jag skulle skicka PM med en kort deadline till beställarna som inte hört av sig. Därefter låta almanackorna gå till de nya beställarna.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #117 skrivet: 16 dec-10 kl 11:58 »
Nu har jag löst mitt lilla problem ...jag har gjort en ny beställning från tryckeriet och hoppas på att de som beställt faktiskt vill ha sina almanackor! :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #118 skrivet: 16 dec-10 kl 12:23 »
Nu har jag löst mitt lilla problem ...jag har gjort en ny beställning från tryckeriet och hoppas på att de som beställt faktiskt vill ha sina almanackor! :D
Attans, hade jag vetat att du skulle göra en ny beställning skulle jag också vilja ha en. Går det att göra halt på beställningen, och lägga ut i tråden att man kan beställa t ex tom måndag morgon? Eller är det för besvärligt? Flera har skrivit i tråden att de velat beställa, men de kanske redan gjort det via pm?

Det var ett jättebra initiativ med almanackan, och du har gjort ett bra arbete med almanackan, Bergsblomman.

Och är det bara jag som vill ha en almanacka till, och som är för sent ute, så får jag väl leva utan den fina almanackan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #119 skrivet: 16 dec-10 kl 12:25 »
Skulle det vara helt kört så kan jag avvara & skicka en till dig mot samma kostnad.
/Jordbron

Attans, hade jag vetat att du skulle göra en ny beställning skulle jag också vilja ha en. Går det att göra halt på beställningen, och lägga ut i tråden att man kan beställa t ex tom måndag morgon? Eller är det för besvärligt? Flera har skrivit i tråden att de velat beställa, men de kanske redan gjort det via pm?

Det var ett jättebra initiativ med almanackan, och du har gjort ett bra arbete med almanackan, Bergsblomman.

Och är det bara jag som vill ha en almanacka till, och som är för sent ute, så får jag väl leva utan den fina almanackan.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser