Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ha höns mm om man har ett jobb?går det?  (läst 3583 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: ha höns mm om man har ett jobb?går det?
« Svar #20 skrivet: 06 nov-10 kl 17:25 »
Dom som jag personligen känner som har haft stora problem med olika inspektörer har också gjort sig förtjänt av det.
anser inte att jag har några stora problem... inspektörerna gör sitt jobb... Det ser skräpigt ut med olika rastgårdar olika färg på byggnaderna och olika stora burar..att det sen regna 40mm dagen innan besöket gjorde inte direkt att det blev ett finare intryck..geggigt överallt.. har hållt på att försöka färdigställa mina kaninburar på ben innan vintern samt mitt nya hönshus med bättre utrymme.. kaninerna får inte vara på marken vintertid.. ett nytt hönshus blir mer lättskött.. höhäck saknades hos kaniner..de äter ju absolut inte hö som ligger i ett hörn i buren...(även om mina gör det)..vattenskålar var smutsiga..(utsidan och några även inuti).. några kaniner hade jag flyttat för slakt samma dag så de gick i bur med enbart vattenskål..så där var allvarliga fel i och med att de saknade både strö och mat.. mina slakt tuppar hade sin vattenskål nertrampad i geggan som blitt av regnet och de hade fotat en skål som fanns i buren som inte var i bruk.. man kanske blitt hemmablind också men nån djurplågare är jag inte och mina djur får tillsyn flera gånger dagligen av både mig och min mor... SKIT SAMMA..i stort sett alla brister är åtgärdade..de var lättfixade småsaker.. men att de behövt ljuga för att spä på historien stör mig något..dessutom att det var min mors väninna som är delägare i morsans höns som anmält djurhållningen...hon har hjälpt till att städa morsans hönshus en gång på 2år!!! med sånna vänner behöver man inga ovänner...
Fjäderfän och kaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 nov-10 kl 17:26 »
Om det inte är något tidskrävande projekt och det inte beror på lathet och det inte beror på att Grimbart jobbar för mycket.
Varför är det då trasigt så att hönorna kan rymma ut på utsidan?

Vet du något om grimbarts hönsgård som inte framgått på forumet? Det enda jag sett är att några höns gått utanför hönsgården, vilket mina också gärna gör om jag öppnar (den alldeles hela) dörren.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #22 skrivet: 06 nov-10 kl 17:59 »
så sjuk! undra va de hade sagt om de kom till mig, nu när det regnar så mycket så ser det nästan ut som en svinstia, lera överallt!
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

rackarns

• Närke
« Svar #23 skrivet: 07 nov-10 kl 08:52 »
Men varför ska djuren ha det lerigt och geggigt? Det förstår jag faktiskt inte att det liksom är OK bara för att det naturligt regnar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 08 nov-10 kl 10:10 »
Men varför ska djuren ha det lerigt och geggigt? Det förstår jag faktiskt inte att det liksom är OK bara för att det naturligt regnar.
djuren ska inte ha det lerigt och geggigt om jag får välja... ankorna har platta fötter och täpper till varje por i marken.. vattnet tränger inte ner.. vi har grävt ur och fyllt sand i utegårdarna men det varar inte så länge när det regnar konstant... NU har jag dikat ur rejält och fyllt upp med makadam så förhoppningsvis står det sig ett bra tag...  att det är många djur i vissa hagar just nu beror på att mitt nya hönshus är under uppförande...klart om en vecka ca..och då kommer det förmodligen att bli bra i alla hagar ur lersynpunkt...
Fjäderfän och kaniner

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #25 skrivet: 08 nov-10 kl 13:55 »
Ja men det är ju klart att man inte vill ha det lerigt, Ankorna gör det ännu lerigare och sen gillar de det oxå.  Sen kan man inte hjälpa att det regnar, va ska man göra? man kan ju inte springa och hämta sand el nått och strö över varje gång ???
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

grimbart

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 08 nov-10 kl 15:02 »
Ja men det är ju klart att man inte vill ha det lerigt, Ankorna gör det ännu lerigare och sen gillar de det oxå.  Sen kan man inte hjälpa att det regnar, va ska man göra? man kan ju inte springa och hämta sand el nått och strö över varje gång ???
lösningen är väl att stänga in djuren och enbart ta ut dem i solsken...
Fjäderfän och kaniner

rackarns

• Närke
« Svar #27 skrivet: 08 nov-10 kl 19:52 »
kanske större rast gårdar, strö med tex halm, dränera som grimbart gjort, inte ha hönsen ihop med ankorna om dom nu kladdar ner så pass, ha tak på rastgårdar.
Det beror väl på hur det ser ut hos dem. Men lerigt ska de ju inte ha det såvida det inte är bara på en viss del av rastgården..

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser