Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamma får?  (läst 14101 gånger)

purex

  • Inlägg: 163
    • Östergötland
SV: Lönsamma får?
« Svar #20 skrivet: 06 nov-10 kl 14:16 »
Jag är med inne på den modellen som Tacitus skriver om. Föda upp lamm på det mest naturliga sättet, lammar på våren och slaktar till hösten.

Jag får för mig att det borde gå att få ihop den ekonomiska kalkylen lättare då, om man har rätt sorts får.
Funderar lite på Gotlandsfår om inte det skulle vara en bra sort att satsa på?

Och vårlängtan - jag beställde pärmen förra veckan ;D
Mycket intressant läsning måste jag säga, det finns ekonomiska kalkyler och en mängd olika räknesätt på olika produktionsmodeller.
Ett tips till alla som håller på med får, och har som mig en mängd frågor :D

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Lönsamma får?
« Svar #21 skrivet: 06 nov-10 kl 16:47 »
Det har bedrivits forskning på nöt, där syns det på köttets sammansätning skillnader hos djur som har betat mycket jämfört med de som har stått på stall och "intensivodlats"... de djur som hade betat mycket fick nyttigare sammansättning på köttet och jag personligen inbillar mig att det köttet även smakar bättre.

När jag själv har handlat kött så har ofta betesgående djur haft mörare och godare kött, så betesgående djur som hängmöras ger ju en helt annan kvalité på köttet jämfört med "fabriksuppfödda" som man har tryckt i massor av kraftfoder och styckat direkt efter slakt - det är ju som att jämföra ett årgångsvin med mäsk ungefär  ;D

Nu skulle väl ICA komma igång med flera olika klassningar på köttet så att det går att köpa riktigt kött, inte bara billigaste möjliga - tack för det !

Fö så har det ju tidigare tittats även på hur stress hos slaktsvin påverkar köttkvalité och även där syns det ju tydliga skillnader - kanske dags att överge skräpmaten till förmån för kött och grönsaker som faktiskt smakar bästa möjliga istället för att bara vara billigaste möjliga.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Lönsamma får?
« Svar #22 skrivet: 06 nov-10 kl 17:54 »
En redan etablerad bonde med bra marker, stallar och maskinpark kan säkert få lönsamhet i vårlammsproduktion. För andra blir ingångskostnaderna för höga.
Som jag ser det finns det bara två vägar till lönsamhet: vara stor eller muta in en kvalitetsnisch. I det här fallet tror jag att det är det senare alternativet som är huvudspåret. Då gäller det att inte bara tänka på produktion utan på marknadsföringen. Hur tänker man hitta fram till sina kunder som vill ha det särskilda, fina lammköttet man vill producera och som kommer att kosta 90-120 kr/kg:t? Den frågan, besvarad i en affärsplan, är viktigare än vilken ras eller produktionsmodell man tänker välja. Det är frågor som kommer senare.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

purex

  • Inlägg: 163
    • Östergötland
SV: Lönsamma får?
« Svar #23 skrivet: 06 nov-10 kl 23:21 »
Enligt min lilla pärm som jag läser så är dom ekonomiska kalkylerna på + sidan. Inte med mycket men ändå på +. Sedan är det väll som ulfg skriver att man måste hitta andra försäljningskanaler och profilera sig till den bästa fårbonden i staden ;D

Har lite kontakter i den "muslimska världen" inte al qaida nu utan andra som gillar lamm ;)
Sen får jag ta gumman här hemma och sätta henne på att göra fårtofflor på dom skinn som inte säljs.
Idéerna är det mycket av, det är bara gården och lite mer kunskap som fattas 8)

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Lönsamma får?
« Svar #24 skrivet: 07 nov-10 kl 07:33 »
 Citat:Inte nödvändigtvis bara kunskap... det är mycket lättare att hålla koll på 7 lamm än 50."
  Det andra fårbonden hade typ 20 lamm, det ska inte vara någon svårighet att ha koll på!
Och kan man inte ha koll på storleken på lammen för att man har många så är det ju helt bortkastat!
Visst är det inte bara kunskap, tid är en faktor. Men det måste man ju kunna lösa. Om jag har förstått det rätt så väger man ofta lamm vid viss ålder. Man behöver ju inte väga alla kanske, men så att man får ett "hum".
Den tiden man lägger på planering får man igen! Det ska jag satsa på framöver i alla fall, och det beslutet grundar sej
på erfarenheter och kunskap. Inte många företag går runt på att man gör lite grejer på gehör. . .tror jag, då.


Njuter av värme och allt det gröna!

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Lönsamma får?
« Svar #25 skrivet: 07 nov-10 kl 08:03 »
  Det andra fårbonden hade typ 20 lamm, det ska inte vara någon svårighet att ha koll på!
Och kan man inte ha koll på storleken på lammen för att man har många så är det ju helt bortkastat!
Visst är det inte bara kunskap, tid är en faktor. Men det måste man ju kunna lösa. Om jag har förstått det rätt så väger man ofta lamm vid viss ålder. Man behöver ju inte väga alla kanske, men så att man får ett "hum".
Den tiden man lägger på planering får man igen! Det ska jag satsa på framöver i alla fall, och det beslutet grundar sej
på erfarenheter och kunskap. Inte många företag går runt på att man gör lite grejer på gehör. . .tror jag, då.

Jo, som jag skriver så bygger lönsamhet på att man har koll. Annars blir det kvantitet istf kvalitet. Men ofta börjar man med att komplettera fårskötseln med annat jobb och då kan det vara svårt att kombinera, det gäller att man kan gå runt på lite pengar inledningsvis, man kan ju inte jobba så mycket med annat som jag gör om man har för avsikt att leva på det. Men jag har ju dem bara för skojs skull. Skulle gärna vilja försöka leva på det, men jag är inte beredd att ge upp mitt andra företag. Nej, man kan inte göra som jag... hoppas på tur när det närmar sig slakt. Har aldrig vägt ett enda lamm. Har haft en sabla tur... medelvikter på 21 kg på 6 mån lammen. I år vart det avsevärt sämre... men det är ju så... vissa år har man tur och andra inte.

Vill inte verka negativ i mina inlägg. Tycker det är kul att folk vill satsa, det behövs fler bönder!

Läste i förra Land ett reportage om en kvinna i jämtland som gick runt på 20 mjölkande getter... specifika, eftertraktade produkter (som tidigare skrivits i denna tråd) är vad man bör försöka inrikta sig på. Men det är inte lätt att vara företagare. Man ska vara om sig och kring sig, man ska kunna prata för sin vara och vara observant på trenderna.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lönsamma får?
« Svar #26 skrivet: 07 nov-10 kl 14:20 »
Jag väger mina lamm var fjortonde dag. Utan att väga lammen regelbundet är det en omöjlighet att sälja lammen till slakteriet. Man måste väga och känna på dom för att veta när det är dags att skicka. Om man missar tidpunkten för slakt så blir lammen en ren förlustaffär!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

purex

  • Inlägg: 163
    • Östergötland
SV: Lönsamma får?
« Svar #27 skrivet: 07 nov-10 kl 17:18 »
Vad jag har förstått så är det riktigt marigt med fodret till fåren och lammen. Det är både rätt mängd grovfoder , kraftfoder, vitaminer och saltstenar osv.
Inte det lättaste sätta sig in i MJ / ts på det foder som man ska ge dom?! Ska man behöva analysera var enda grässtrå som man ska ge lammen och fåren? :-\
Men på nästa blad som man läser så står det att dom kan ha fri tillgång till både kraft och grovfoder?! Då verkar det inte så noga vad dom petar i sig och när ???

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Lönsamma får?
« Svar #28 skrivet: 07 nov-10 kl 19:32 »
Vad jag har förstått så är det riktigt marigt med fodret till fåren och lammen. Det är både rätt mängd grovfoder , kraftfoder, vitaminer och saltstenar osv.
Inte det lättaste sätta sig in i MJ / ts på det foder som man ska ge dom?! Ska man behöva analysera var enda grässtrå som man ska ge lammen och fåren? :-\
Men på nästa blad som man läser så står det att dom kan ha fri tillgång till både kraft och grovfoder?! Då verkar det inte så noga vad dom petar i sig och när ???

Ju mer man vet, desto knivigare är det  ;)... men fri tillgång på grovfoder är optimalt. Säg att du har ett bra grovfoder, 11 MJ, så tillgodoses näringsbehovet hos en tacka med 2 lamm på fri tillgång, om jag får generalisera, genom hela dräktigheten. Dock lite knapert vid digivning. 11 MJ är dock ett väldigt bra foder och långt ifrån allt grovfoder uppnår denna nivå.

Fri tillgång på kraftfoder känns inte som någon bra lösning med tanke på alla problem med magen detta kan medföra.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Lönsamma får?
« Svar #29 skrivet: 08 nov-10 kl 07:44 »
Citat från vallhunden: "Jag väger mina lamm var fjortonde dag. Utan att väga lammen regelbundet är det en omöjlighet att sälja lammen till slakteriet. Man måste väga och känna på dom för att veta när det är dags att skicka. Om man missar tidpunkten för slakt så blir lammen en ren förlustaffär!"

Ja, det va väl det jag anade! Det gäller att hitta en smidig lösning bara. Vi började att lägga dem i en Ikea-kasse och hängde den på vågen, lite knixigt om man säger så. Det ska inköpas en sk vågbåge, det verkar som en bra billig lösning. Vågbur är ju ultimat, men kostar därefter.
Njuter av värme och allt det gröna!

regnpipan

  • Gäst
SV: Lönsamma får?
« Svar #30 skrivet: 08 nov-10 kl 08:27 »
Jag väger mina lamm var fjortonde dag. Utan att väga lammen regelbundet är det en omöjlighet att sälja lammen till slakteriet. Man måste väga och känna på dom för att veta när det är dags att skicka. Om man missar tidpunkten för slakt så blir lammen en ren förlustaffär!

Med hur lång framförhållning kontaktar du slakteriet?
Är det svårt att hitta slakteri som tar lamm och får på ett "rimligt" avstånd från din gård?
Hur mycket kan du styra när slaktbilen kommer?

Om jag förstår mina grannar som skickar sina lamm (vilket jag inte gör) så är det för det första svårt att få slakterierna att över huvud taget ta emot lamm och får som annat än biprodukter från gris/nöt producenter och för det andra är det väldigt slumpartat när slaktbilen behagar komma. Kan slå på månader hit eller dit.... Nu är detta inte mina erfarenheter utan baseras på vad jag hört mina grannar och jaktkamrater beklaga sig över. De vill sälja sin djur till slakt, inte legoslakta och sköta försäljningen själva.

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Lönsamma får?
« Svar #31 skrivet: 08 nov-10 kl 13:41 »
skriv kontrakt med slakteri, då hämtar dom så gladeligen. Det har vi och det funkar hyfsat, förutom nu när alla ska ha in sina lamm på samma gång och det
är sovjetisk kö till slakteriet. Men i vanliga fall så meddelar man några veckor innan, slakteriet hör av sig tebax ca två veckor innan dom kommer så då är det lagom att sätta in kraftfoder el. spannmål.

regnpipan

  • Gäst
SV: Lönsamma får?
« Svar #32 skrivet: 08 nov-10 kl 17:49 »
skriv kontrakt med slakteri, då hämtar dom så gladeligen. Det har vi och det funkar hyfsat, förutom nu när alla ska ha in sina lamm på samma gång och det
är sovjetisk kö till slakteriet. Men i vanliga fall så meddelar man några veckor innan, slakteriet hör av sig tebax ca två veckor innan dom kommer så då är det lagom att sätta in kraftfoder el. spannmål.

Så låter det inte på mina grannar. De samlar ihop sina djur från fyra olika gårdar för att slaktbilen inte skall behöva köra in på varenda lite småväg för att samla in totalt kanske 30 djur. I fjor togs kontakt vid midsommar, utlovad hämtning före älgjakten i oktober. Bilen kom vid jul...... I år funkade det bättre.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lönsamma får?
« Svar #33 skrivet: 08 nov-10 kl 18:16 »
Men i vanliga fall så meddelar man några veckor innan, slakteriet hör av sig tebax ca två veckor innan dom kommer så då är det lagom att sätta in kraftfoder el. spannmål.

Jag vet att jag svajar lite från ämnet här, men att sätta in kraftfoder 2 veckor innan slaktbilen kommer, är väl inte stor idé? Det tar ju 7-10 dagar innan magarna har ställt om sig till att kunna tillgodogöra sig näringen i kraftfodret...
Nej, lång framförhållning behövs i slaktplaneringen >:D

Jag planeringsanmäler lammen lååångt iförväg och korrigerar anmälan 1 vecka innan hämtning. Då har jag vägt lammen minst 3 gånger innan de första är redo att gå till slakt. Sen väger jag dom var 14:de dag som sagt. Jag behöver veta hur mycket de ökar i snitt och fånga upp de enskilda lammen som slutar att öka i vikt. Då är det något som jag har missat och får snabbt korrigera det.

(Jag har en vågbur och hanteringsränna + bra Border Collie. Väger 50 lamm på en timme första gången. Sen går det snabbare ;D)
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 18:19 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: Lönsamma får?
« Svar #34 skrivet: 08 nov-10 kl 18:49 »
Hei.
Har egentligen lite reda på lönsamheten i lantbruket, men vill endå posta ett litet innlegg på tråden:
Jag var innom en läderhandlare här om dagen för att kjöpa en fårfäll till att sitta på för min dotter i skolan. Läderhandlaren viste då frem sina finaste fäller av Gotlandsfår, pris? 6500,- !!!
Blev ingen handel för min del, men hadde en lång prat med handlaren. Han kunne förtelle att efterfrågan efter nettop gotlandsfårens spesiella finkrulliga pels betingade ett så högt pris för dom besta kvaliteterna. Min tanke är derför som så; om man har en mindre hjord på bete man kan hålla uppsyn med, och försöker sköta fåren lite extra och hålla ullen  fin, kan man möjligtvis få mycket bra betaldt för skinnen och behålla köttet själva som köttmat från egen gård där man vet att djuren har levd ett bra liv och kan ätas med bra samvete.
Mvh. Egil Alv

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Lönsamma får?
« Svar #35 skrivet: 08 nov-10 kl 20:32 »
det där med kraftfoder är bara vad jag hört, du har säkert rätt. :)
Innan man säljer fårskinn bör man nog kolla vad gårdarna runtomkring tar för sina fällar, det är vanligtvis inte 6500...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lönsamma får?
« Svar #36 skrivet: 09 nov-10 kl 09:08 »
Jag har lammskinn av hög kvalité, men har då aldrig kommit i närheten av några 6,500:- :o
Det skinnet har säkert gått genom ett antal mellanhänder och säljs i en exklusiv affär där kunderna är beredda att betala vad som helst. En del av mina kunder kommer och säger att dom ska ha ett skinn till grabbens moped och höjer på ögonbrynen när jag rekommenderar dom att åka till Ikea för att köpa det :)

Allvarligt talat, det är problem att få avsättning för dyra skinn om man har många!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: Lönsamma får?
« Svar #37 skrivet: 09 nov-10 kl 10:45 »
Rett så exklusiv affär ja. Var hos http://www.begeskinn.se/ i Simrishamn.
Ägaren sa at alla hans fårskinn var från svenska får, beredda i Tranås. Antar at afären beräknar en hög vinst på sin försäljning, men med sånna priser måste vel också bonden få ganska bra betaldt  ???

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Lönsamma får?
« Svar #38 skrivet: 09 nov-10 kl 13:17 »
det beror väl på om han köpt skinnen av fårfarmare eller från garveriet. Om det är från garveriet så har farmaren fått ett par hundralappar.
Dom dyraste, finaste skinnen jag har sett häromkring kostar ca 3500 under turistsäsongen.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Lönsamma får?
« Svar #39 skrivet: 13 nov-10 kl 07:41 »
Vad innebär det att skriva kontrakt med ett slakteri? Jag förstår att man ingår ett avtal att skicka dit, men måsta man binda upp sej på ett visst antal, tänker att det kan va lite svårt. . .

Njuter av värme och allt det gröna!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser