Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa skogsfastighet  (läst 6859 gånger)

cap2k

  • Gäst
Köpa skogsfastighet
« skrivet: 15 jun-06 kl 13:34 »
Hejsan.
Jag har tillsammans med vänner diskuterat om att köpa en skogsfastighet för att få bo i en naturmiljö. Vi vill inte avverka mer skog än vi behöver för vårt hushåll som ved, timmer etc.
Det jag undrar över är hur reglerat skogsbruk är genom lagar.
Måste vi i detta fall avverka skogen när den uppnått en viss ålder?
Vilka övriga skyldigheter har vi som skogsägare?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Köpa skogsfastighet
« Svar #1 skrivet: 15 jun-06 kl 21:35 »
Man är skyldig att sköta sin skog. Det finns väl reglerat i lagten. http://www.svo.se/
Det är inte precis arbetsfritt att äga en skog - speciellt när det just har avverkats. Då ska det planteras och sedan ska det buskröjas och gallras. Men det är en meningsfull motion.

cap2k

  • Gäst
Re:Köpa skogsfastighet
« Svar #2 skrivet: 15 jun-06 kl 21:52 »
Tack för svaret, jag läste vidare på sidan som du gav.
På sidan http://www.svo.se/minskog/templates/Page.asp?id=11190 finns det en enkel förklaring över vad som gäller.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Köpa skogsfastighet
« Svar #3 skrivet: 15 jun-06 kl 22:08 »
Kan inte termerna riktigt men man kan "göra" om sin skogsfastighet till en icke skogsproducerade fastighet. Vilket skulle göra den till sådan mark du vill ha, ta lite hur man vill. Eller om man vill göra den till ängs- eller hagmark.

Skogsstyrelsen kan nog tala om hur man går till väga och hur det fungerar.
/Attis

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
Re:Köpa skogsfastighet
« Svar #4 skrivet: 11 okt-07 kl 15:54 »
Ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd, men jag skulle gärna vilja veta hur det gått!
Har ni hittat någon skogsfastighet och fått svar på hur ni kan "göra om" den?

cap2k

  • Gäst
Re:Köpa skogsfastighet
« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 16:11 »
Vi har ännu inte köpt någon större skogsfastighet utan nöjer oss med vår lilla stuga vid Ångermanälven tills jag studerat färdigt.
Och tyvärr vet jag inte mer i ämnet än tidigare.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 3 användare
William, ärt, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser