Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken hönsras är hon?  (läst 5463 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: vilken hönsras är hon?
« Svar #20 skrivet: 01 nov-10 kl 11:10 »
Hedemora kan ju också ha benbefjädring, vet dock inte om det är dominant eller inte.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 01 nov-10 kl 12:25 »
Emils Kindahöna. Trodde jag hade en bättre bild på hela kroppen för att visa likheten. Tyvärr inte, men syns väll rätt bra ändå.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 01 nov-10 kl 12:26 »
När jag tittar noga på TS bild så ser det ut som hönan har liiite benbefjädring faktiskt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 01 nov-10 kl 13:20 »
Hos hedemoran följer inte benfjädrarna anlaget för ullighet eller har jag fel ?
Om hönan bär på genen för ullighet inte sagt att hon har kan hon ha fjädrar på benen . Är det inte så ?
Hoppas ni fattar , jag gör det knappt själv .

Men hedemoran kan ha fem tår det är säkert .

Titta bakom vingarna , vad ullig hon ser ut att vara där .

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #24 skrivet: 01 nov-10 kl 13:27 »
Hos hedemoran följer inte benfjädrarna anlaget för ullighet eller har jag fel ?
Om hönan bär på genen för ullighet inte sagt att hon har kan hon ha fjädrar på benen . Är det inte så ?
Hoppas ni fattar , jag gör det knappt själv .

Nä, sorry jag fattar inte riktigt vad du skriver nu... "inte sagt att hon har kan hon ha"  ???  ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

esten

• -
« Svar #25 skrivet: 01 nov-10 kl 13:35 »
Hedemoror kan ha fjädrar på benen . Ja .
Hedemoror finns som ullhöns . Ja .

Följer då benfjädrarna med anlaget för ullighet eller ligger det separat ?
Måste hönan ha anlaget för ullighet för att få håriga fötter ?
Eller kan hon ha håriga fötter utan det anlaget .?
Hedemoran alltså .

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #26 skrivet: 01 nov-10 kl 15:21 »
Då försöker jag lägga in ett kort jag också, detta är Bella kläckt 14/4 och Kindahöna ;D
(hoppas det går i alla fall)

Ronny

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 02 nov-10 kl 04:28 »
Hedemoror kan ha fjädrar på benen . Ja .
Hedemoror finns som ullhöns . Ja .
Följer då benfjädrarna med anlaget för ullighet eller ligger det separat ?
Måste hönan ha anlaget för ullighet för att få håriga fötter ?
Eller kan hon ha håriga fötter utan det anlaget .?
Hedemoran alltså .

Nedärvningen av benbefjädring är komplicerad. Någon genetisk koppling mellan ullighet och benbefjädring är mig veterligen inte påvisad. Höns behöver med andra ord inte ha anlag för ullighet för att få benbefjädring. Det gäller inte bara hedemorahöns.

En del kindahöns har benbefjädring, andra har vanliga glatta ben, om dom inte har kalkben förståss  ;)

« Senast ändrad: 02 nov-10 kl 04:40 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser