Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snacka om att leva i förnekelse...  (läst 14875 gånger)

flax

• Halland
SV: snacka om att leva i förnekelse...
« Svar #60 skrivet: 04 nov-10 kl 20:42 »
Min erfarenhet säger mig att om man har både höna och tupp av Dv.kochin  så har man snart typ jättemånga... så visst...räkna dom nu... ;D

Tänkte i våras att min blandrasflock började bli lite till åren och tänkte skaffa några storwyandotter. Beställde tre hönor och en tupp, råkade få tag på en bra kläckare, köpte lite avelsägg av faverolle, new hampshire och dk.
Råkade lägga i en bunt ägg från wyandotterna med mycket bra kläckresultat så nu har jag:
Wyandotter 3 hönor+ 4 tuppar+ 22kycklingar
Faverolle: 6 hönor + 3 tuppar
New Hampshire: 7 hönor + 2 tuppar
Dvärg kochin: 2 hönor + 1 tupp
Och blandraserna: 7 hönor + 1 tupp

Eahh, det blev väl 58st men jag måste väl ha räknat fel???

Några tuppar skall bort och gärna blandraserna men men...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

• Halland
« Svar #61 skrivet: 04 nov-10 kl 20:44 »
...och så fattar jag inte varför jag ALDRIG lyckas citera på rätt sätt...! ??? :-[

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #62 skrivet: 04 nov-10 kl 20:49 »
...och så fattar jag inte varför jag ALDRIG lyckas citera på rätt sätt...! ??? :-[
Klicka på Citera, och ställ Dig sen längst ner i skrivfönstret.  Gör en radmatning.  Sen skriva!

Detta funkar i alla fall i min uppkoppling, men tydligen kan alternativ.nu se olika ut på olika skärmar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

flax

• Halland
« Svar #63 skrivet: 04 nov-10 kl 21:08 »
Klicka på Citera, och ställ Dig sen längst ner i skrivfönstret.  Gör en radmatning.  Sen skriva!

Detta funkar i alla fall i min uppkoppling, men tydligen kan alternativ.nu se olika ut på olika skärmar.

Okej, jag provar väl det! ;D

flax

• Halland
« Svar #64 skrivet: 04 nov-10 kl 21:08 »
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! ;D ;D ;D

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #65 skrivet: 04 nov-10 kl 21:37 »
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! ;D ;D ;D

:D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Markim

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 05 nov-10 kl 07:24 »
hmm jag måste nog räkna hur många jag har..
Få se
Alfred,Frida,Lisbeth,Margit,Suzz,Älva,Linda,Lill-Babs,Gittan,Mojje,Maggan,Rut,Karin,Råsmarie,
Steve,Alice,Fredde,Märsta,A-G,Britta.
Sen ankorna
Barbro,Arne,Vera,Alexander "den lille" och Paul..
Det var  inte så många ju..heh
Sen kommer det några vaktlar när jag byggt klart.
=D

Dagg

« Svar #67 skrivet: 05 nov-10 kl 09:41 »
Jag måste säga att det känns fantastiskt att vara i så gott sällskap ;D! Man känner sig lite udda, minst sagt, bland oförstående icke-hönsägande släkt och vänner (jo, det FINNS sådana ;)).
//Dagg

Intricate

« Svar #68 skrivet: 10 nov-10 kl 16:09 »
Hade (för) många ett tag också sådär i början när man ville ha alla raser. Men nu har jag bara mina 12 holländare. Men det är ju i och för sig Holländare så de blir ju 100 stycken varje sommar men jag är väl bra på att sälja av.

Så jag passar väl inte in i denna tråd =)

Tycker att allting funkar så mycket bättre nu än förr. Man tar inte in några nya höns och slipper alla sjukdomar och ohyra. Hönsen håller sams i sin stabila flock och de lägger otroligt bra med ägg. Fler ägg än vad mina gamla lohman och leghorn lade. Och så blir alla pycklisar renrasiga. Men det är förstås fortfarande väldig skoj att se bilder på andra raser.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #69 skrivet: 10 nov-10 kl 20:22 »
Hade (för) många ett tag också sådär i början när man ville ha alla raser.

Sådär i början. ::) Jag har nog haft för många i mer än halva tiden av de 19 åren jag levt egentligen.  o:) Kommer ihåg hur man grinade när någon ville köpa höns som hade kläcks när man var liten... Så stannade de också...  :-[ Tur att man blivit av med det och kan släppa en del djur nu, annars så vet jag inte hur det hade sett ut.  :-[  o:)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

hustigern

• Östergötland
« Svar #70 skrivet: 10 nov-10 kl 21:16 »
Jag är tacksam över att jag har genbank för blomme och inte utrymme att ha ytterligare raser :) och ingen kläckare  :) och litet hönshus :)
10 st bor det här och en tupp ska inte övervintra. Fast det finns nog plats för nååååågra höns till i hönshuset  o:)
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Whippet

• Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 10 nov-10 kl 21:20 »
Jag är tacksam över att jag har genbank för blomme och inte utrymme att ha ytterligare raser :) och ingen kläckare  :) och litet hönshus :)
10 st bor det här och en tupp ska inte övervintra. Fast det finns nog plats för nååååågra höns till i hönshuset  o:)

Det gör det alltid ;D

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Misse

• nr 9424
« Svar #72 skrivet: 10 nov-10 kl 22:02 »
Det gör det alltid ;D

Preciiiiiiiiiis som jag brukar resonera när det gäller bilar och bildelar, finns aaaaaaalltid plats för några till :D

Jag har en ''genbank'' för ovanliga fordon som måste bevaras för framtiden ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

eremit

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 10 nov-10 kl 22:10 »

Då kanske det kan en bilkyrkogård som är anskrämlig men som till slut blir K-märkt å sen blir det en bok å så får bygden en ny turistmagnet-men det händer först när Du kan sitta på ett moln och titta ner på verksamheten.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #74 skrivet: 10 nov-10 kl 22:15 »
Jag har en ''genbank'' för ovanliga fordon som måste bevaras för framtiden ;D

OT: Ok. Äntligen ett sjysst ord för samlande av saker som kan var bra att ha. Jag har genbanker för gamla sybehör och blomkrukor. Bland annat.  :D
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Dagg

« Svar #75 skrivet: 10 nov-10 kl 22:20 »
Jag har genbank för gamla rostiga verktyg som jag inte vet vad de ska användas till. Jag kan ju inte kasta dem förrän jag vet, eller hur!!!
/Dagg

Misse

• nr 9424
« Svar #76 skrivet: 10 nov-10 kl 22:21 »

Då kanske det kan en bilkyrkogård som är anskrämlig men som till slut blir K-märkt å sen blir det en bok å så får bygden en ny turistmagnet-men det händer först när Du kan sitta på ett moln och titta ner på verksamheten.
Miljö å ohälsa har redan varit här på ovälkommet besök 3 ggr så det lär inte funka med en vacker kyrkogård...
Dessutom är dessa ännu alldeles för hela än för att ha sådan vacker potential :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

Misse

• nr 9424
« Svar #77 skrivet: 10 nov-10 kl 22:23 »
Jag har genbank för gamla rostiga verktyg som jag inte vet vad de ska användas till. Jag kan ju inte kasta dem förrän jag vet, eller hur!!!
/Dagg
Fiiiiiint!!!!! :-*

kasta..... Ryyyyys.... Vilket vidrigt ord :P   ;D

Misse

• nr 9424
« Svar #78 skrivet: 10 nov-10 kl 22:24 »
OT: Ok. Äntligen ett sjysst ord för samlande av saker som kan var bra att ha.

Jag har genbanker för gamla sybehör och blomkrukor. Bland annat.  :D
En klok kvinna :-[ :-*

Whippet

• Norrbotten
« Svar #79 skrivet: 10 nov-10 kl 22:30 »
kasta..... Ryyyyys.... Vilket vidrigt ord :P   ;D

Stryk kasta och skriv sälja/slakta istället, så vet ni varför man till slut har över 100 höns :P eller får, eller getter...

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser