Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenautomat PET-modellen  (läst 10092 gånger)

Anna M

• Västergötland
Vattenautomat PET-modellen
« skrivet: 28 okt-10 kl 11:32 »
Hej!

Jag letar efter en vägghängd vattenautomat, hittade denna modellen, är det någon som har provat och vet att den funkar bra? Bilden är så dålig så jag kan inte se hur stor själva "vattenkoppen" är!? http://www.hogbergaab.se/default.asp?lProductId=274

Hälsningar Anna

johe71

SV: Vattenautomat PET-modellen
« Svar #1 skrivet: 28 okt-10 kl 12:04 »
här är en bättre bild från nordpost.se (granngårderns postorderföretag , vilket innebär att den oftast finns i granngårdenbutiker (eller att de kan ta hem den) om man har en sådan butik nära och inte vill betala frakt...)

jag har sådana i mina kycklingburar (monterade genom ett hål i en planka) och jag tycker det fungerar bra för det syftet

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-10 kl 12:11 »
Ja, det är verkligen en usel bild...  ::) Men jag kan berätta att själva koppen är nog ca 6x6 cm stor... Typ...  ;) Jag har ingen själv, men jag har sett dom "live".  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 28 okt-10 kl 12:28 »
Har haft sådana och dom fungerar fint. Men domär lite pilliga att diska (mina var åtminstonne det, samt att det oftast blev lite vattenslabb när man skulle fylla på dem. Funkar därför bäst ute i rastgården.

Jag  vill slå ett slag för olika nippellösningar som är mycket lättare att hålla rent  ;) Kolla tråden automatiskt vatten
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=98759.0
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anna M

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-10 kl 13:52 »
Tack för bra bild! Hur fort fattar hönsen att det kommer vatten ur nippeln och finns det att köpa nipplar som passar på petflaska i sverige såsom på engelsmannens video?
/Anna

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 28 okt-10 kl 14:20 »
När jag köpte min första gård så fick jag med några hönseriburar med tillhörande höns  :P

Så det blev till att bygga någon form av höns hus .
Där utnyttjade jag vattningssystemet som var till burarna , ett ca 1 ca cm fyrkantrör med nipplar ,sedan gick en slang till en 5 liters behållare . Det var väl tänkt att man skulle koppla vattenledningen direkt till behållaren .
Jag tror att behållaren inte är standard men att den ofta monteras då den ger större möjligheter att ge vitaminer eller mediciner via vattnet till olika grupper av höns .
Jag hade en bit av en hängränna (takhängränna) under nipplarna som samlade upp vattnet och förde det till en hink som jag kunde tömma då och då .

När jag köpte nya höns så gick dom direkt till nipplarna och drack fast de aldrig sett sådana förut .

Så ett tips gamla hönseriburar borde gå att få gratis och ta nipplarna ifrån .
desinficeringen borde inte bli något större problem .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 28 okt-10 kl 14:33 »
Tack för bra bild! Hur fort fattar hönsen att det kommer vatten ur nippeln och finns det att köpa nipplar som passar på petflaska i sverige såsom på engelsmannens video?
/Anna
Antingen köper du nippel eller nippel och slang av "engelsmannen" eller så köper du nippeln från Högberga. sedan borrar du ett hål i den vanliga PET korken och sätter i nippeln där! Höns lär sig på nolltid. Hade dom inte gjort det så hade hönsfabrikerna inte använt nipplar till vatten. Djur som inte dricker tillräckligt växer sämre och värper sämre.

När jag har haft nipplar så har det tagit max ett par timmar tills alla testat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 28 okt-10 kl 21:46 »
När jag satte in vattenflaskor med nipplar till mina fem-veckors kycklingar så lärde dom sig på en grisblink att dricka från nipplarna. Jag petade (pickade) lite med fingret på nippeln först några gånger, och så fort en började picka så skulle ALLA dit samtidigt och picka på exakt samma sak... Så dom som lärde sig först lärde dom andra liksom. ;)
Jag kommer nog att ha både nipplar och automat inne i hönshuset sen, framförallt på vintern eftersom nipplarna är väldigt köldkänsliga. Minsta lilla att temperaturen går ner mot nollan så har dom inte en chans att få ut nåt ur nippeln eftersom den är av metall och leder in kylan fort som tusan.

Till sommaren blir det nog stora hinkar i hönsgården med nipplar under så som engelsmannen gjorde. Men jag köper dom nog från Högberga. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Anna M

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 okt-10 kl 22:48 »
Men toppen! Då skall jag sätta in nipplar till PET flaskor, det verkar ju hur smidigt och "oslabbigt" som helst. Tack skall ni ha för råden!
/Anna

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 28 okt-10 kl 23:11 »
Jag använder vanliga vattenflaskor till kaniner o det funkar utmärkt  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

vickiss

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 feb-13 kl 15:58 »
Jag använder vanliga vattenflaskor till kaniner o det funkar utmärkt  ;D

Funkar det !!? Det låter ju isf toppen  ;D Hur har du hängt upp den ?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 21 feb-13 kl 08:07 »
Jag har 2 sorters koppar som man sätter till PET
Jag har svarta koppar med blå hållare, funkar utmärkt

Sen har jag dessa  http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5
Vattnet åker nästan ändå upp til kanten och sitter dem då på en närdörr som man öppnar och stänger så åker vattnet över.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser