Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt i svt rapport  (läst 32675 gånger)

Gösta

SV: Kaninslakt i svt rapport
« Svar #160 skrivet: 25 jan-11 kl 21:14 »
Jag har begränsad verksamhet. Slaktar varannan vecka nu ett tag. Allt skriveri om slakten har tagit ganska hårt på mig så jag orkar inte köra för fullt ännu. Länstyrelsen har förbjudit mig att i något som helst fall använda klubba som bedövning, inte ens som nödåtgärd. Detta trots att Jordbruksverket tidigare har meddelat mig skriftligen att jag vid nödslakt, när inget annat medel står till buds, får använda slag i huvudet för att förkorta djurets lidande. Tydligen jobbar inte Länsstyrelsen och SJV med samma regelverk. ???
Jag har överklagat till Förvaltningsrätten.
I "TV-målet" har ingenting hänt ännu. Väntar på åtal för vad vet jag inte riktigt och det förstod inte min advokat heller eftersom inget brott har skett. Djuren på TV-slakten åt vi upp själva med hjälp av en hund på en av kaninerna.
Kommer ett nytt inslag på Rapport snart och då är väl  >:D lös igen.
Gösta

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #161 skrivet: 26 jan-11 kl 11:02 »
Jag vet inte omd et hjälper men på Temple grandins hemsida står det klart och tydligt om även halalslakt,hur den skall utföras,smärtreaktioner,hur man skall se om djuren är döda och undersökningar avseende lidande vid slakten.
Rekommenderar er att googla,ni får lära er mycket bra om inte bara slakt.

gösta-hoppas det ordnar sig.
Disability is an attitude

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #162 skrivet: 28 jan-11 kl 23:14 »
Tack, ThinaA, för länken!  Men jag blev inte så imponerad av Temple Grandins rapport om rituell slakt.  Jag tycker hon viker sig ganska fullständigt inför dem som förespråkar slakt utan föregående bedövning.  Jag föredrar den här rapporten:

http://stud.epsilon.slu.se/366/1/lundvall_a_090707.pdf

Där kan man läsa om mera svenska förhållanen, och författaren förespråkar djurskydd i första hand, pengalystnad i andra.

För det var väl det den här tråden handlade om?
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 23:22 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #163 skrivet: 29 jan-11 kl 17:04 »
jag tror att det är(eller jag VET) lite annorlunda i USA så frågan är om hon "viker sig"eller inte har någiot val..
Disability is an attitude

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #164 skrivet: 31 jan-11 kl 21:02 »
Jag vill i alla fall rekommendera Lundvalls rapport.  Den behandlar svenska förhållanden, och stämmer bättre med trådens huvudämne.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #165 skrivet: 01 feb-11 kl 20:49 »
Här har ni läsare något att fundera på:
L22 regelverk talar om vilka bedövningsmetoder som är tillåtna på olika djurslag.
§7 i samma regelverk säger att metoden "slag i huvudet med hårt föremål får utföras av djurets ägare som är avsett för eget behov eller utfodring av rovlevande djur" Avser då kaniner.
Läs meningen några gånger och tänk efter vad det igentligen står där.
Jag är djurets ägare eftersom jag köpt djuret. Finns ingenting om hur länge jag måste ha varit ägare. Eget behov, jag skall konsumera djuret själv. Utfodring av rovlevande djur. Hund och katt är faktiskt rovdjur.
Nu till tolkningen. Jag köper 100 djur. 4 st ska jag ha till middagar. 30 kg skall bli hundmat. (färs) 10 kg till katter (färs)
4 + 30 + 10 = 44 djur får jag klubba. 56 djur måste jag skjuta.!??! Vilket eller vilka djur var det jag sköt och vilka klubbade jag? (:) Enligt föreskrifterna är detta ok. Bryr sig kaninen om vem som äter upp den? Visst är myndigheter underbara i sin klarhet >:D
Begränsningen för mig avseende utfodring av rovdjur är 10.000 kaniner/år  10.000 klubbningar är alltså helt ok ??? ;D
Gösta

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #166 skrivet: 01 feb-11 kl 23:29 »
Det är nog inte byråkratin som SJV värnar främst utan att göra det så omöjligt som som de bara kan att; 1) Ha djur för köttproduktion. 2) Slakta djuren och ta till vara köttet. 3) Att överhuvudtaget ha tamdjur. 4) Ta till vara marken och skogen på ett småskaligt och hållbart sätt. Det övergripande målet är nog att få så få men så stora produktionsenheter som möjligt samt att avfolka landsbyggden! (Vargen och skogs- och gruv-bolagen behöver den bättre!!!)
Kämpa väl, Gösta!!!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #167 skrivet: 02 feb-11 kl 06:06 »
Här har ni läsare något att fundera på:
L22 regelverk talar om vilka bedövningsmetoder som är tillåtna på olika djurslag.
§7 i samma regelverk säger att metoden "slag i huvudet med hårt föremål får utföras av djurets ägare som är avsett för eget behov eller utfodring av rovlevande djur" Avser då kaniner.
Läs meningen några gånger och tänk efter vad det igentligen står där.
Alltså kan man klubba kaniner i hundratal för att utfodra djur på tex en minkfarm...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Gösta

« Svar #168 skrivet: 02 feb-11 kl 10:34 »
Som jag ser det så finns det inga begränsningar när det gäller utfodring av rovlevande djur. Endast om du ska sälja till människoföda.
Gösta

Margit

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 02 feb-11 kl 12:23 »
Som jag ser det så finns det inga begränsningar när det gäller utfodring av rovlevande djur. Endast om du ska sälja till människoföda.
Gösta

Men vad dumt  :o trodde lagen i så fall var till för kaninens skull...

Gösta

« Svar #170 skrivet: 05 feb-11 kl 21:48 »
Tyvärr är det ofta så att myndiheterna sällan lyssnar på sakkunskapen. Vi som jobbar med det här tänker ju bara på egen vinning och struntar i hur djuren hanteras ::) Det är i alla fall deras föreställning. Att vi är väldigt måna om att djuren skall ha det så bra som möjligt förstår dom inte. Om vi missköter djuren så minskar vinsten och företaget går i putten. Bra djurvård = god ekonomi och ett rent samvete.
Den 9/2 ska jag på ett nytt polisförhör om slakten. Åklagaren hotar med företagsbot på 100.000:- :o Lite märkligt eftersom han inte har åtalat mig ännu. Trodde faktiskt i min enfald att åklagare måste följa lagen och inte hota medborgarna, men jag kanske har fel...En liten påminnelse: Anmälan gäller en (1) kanin som jag klubbade i en rapportsändning. Blev en riktigt god kaningryta på den kaninen till mig och min familj!
"Slag i huvudet får utföras av ägaren för dennes personliga bruk eller utfodring av rovlevande djur"
Gösta

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #171 skrivet: 09 feb-11 kl 09:21 »
Sorgligt att Åklagaren inte läserpå, innan h*n uttalar sig.  ::)
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Gösta

« Svar #172 skrivet: 09 feb-11 kl 12:22 »
Lägesrapport.
Nya polisförhöret gick i stort sett ut på att på ett reglementsrikigt sätt medela mig att företagsbot kan komma att dömmas ut.
Företagsbot är ett sätt för ett företag att slippa rättegång enligt min advokat.
Naturligtvis accepterade jag inte detta eftersom jag faktiskt inte bryter mot lagen eller några föreskrifter.
Vid egen genomgång av 2010 års slakt visar det sig att jag faktiskt fick klubba ca 350 kaniner! 50 för eget hushåll och 300 till djurfoder = 350 st. Betydlight flera än jag faktiskt klubbade. ;D
Kommande rättegång skall bli intressant. Tråkigt bara att polisen och rättsväsendet lägger ner så mycket tid och pengar på detta. Borde finnas andra avsevärt viktigare uppgifter att sköta för dem. Inbrott, bilstölder, misshandel mm
Fortsättning följer.....
Gösta

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 09 feb-11 kl 13:22 »
Lite märkligt att de går vidare med detta när det är uppenbart att inget brott begåtts. Om det hade varit oklart eller en tolkningsfråga kan jag förstå att det varit intressant att få fallet prövat i domstol, men det här verkar helt solklart.

Meissner

« Svar #174 skrivet: 09 feb-11 kl 16:43 »
Lite märkligt att de går vidare med detta när det är uppenbart att inget brott begåtts. Om det hade varit oklart eller en tolkningsfråga kan jag förstå att det varit intressant att få fallet prövat i domstol, men det här verkar helt solklart.
Tänkte precis samma sak, det är ju inte alls några konstigheter! Har dom verkligen inget bättre för sig??

/Anna
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #175 skrivet: 09 feb-11 kl 19:50 »
Håhå jaja ::)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Gösta

« Svar #176 skrivet: 09 feb-11 kl 20:06 »
Problemet är att jag tydligen retat upp SJV eftersom Björn Dahlén har gått ut i media och sagt att jag "slentrianmässigt går omkring och slår kaninerna i huvudet". När en myndighet uttalar sig så blir naturligtvis en del personer misstänksamma. Orsaken till uttalandet är att jag inom föreningen jobbar med att få till en regeländring om metoder vid bedövning. Det är aldrig populärt hos någon myndighet att bli ifrågasatt om sina beslut. De flesta myndigheter betraktar det som en revolt mot rättssamhället.
Reaktionen är inte så konstig om vi tittar lite bakåt i tiden. En tidigare chef på systembolaget var absolutist! Tidigare chef på vägverket saknade körkort, Vi har haft en finansminister som hade underkänt i slutbetyget i matte Visst är Sverige fantastiskt!
Åtal kommer att väckas enligt senaste besked. Lägger ut tid och plats när det sker. Ni som kan är hjärtligt välkomna då till Tingsrätten i Uppsala! En stor uppslutning stärker vår sak.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #177 skrivet: 09 feb-11 kl 20:08 »
Problemet är att jag tydligen retat upp SJV eftersom Björn Dahlén har gått ut i media och sagt att jag "slentrianmässigt går omkring och slår kaninerna i huvudet".

Men allvarligt... Har han sagt så?!  :o

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #178 skrivet: 09 feb-11 kl 20:20 »
Ja,tyvärr! Både till TV-inslaget i ABC och till flera tidningar.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #179 skrivet: 09 feb-11 kl 21:50 »
Jösses... Dummare än tåget är ju dagens underdrift...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
Niklas81, Calvincap

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser