Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag blir inte klok...  (läst 1737 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Jag blir inte klok...
« skrivet: 26 okt-10 kl 17:54 »
Jag blir inte klok på alla tabeller! Kan någon "på svenska" säga mig hur stor hydda en normalstor sugga med ungar, som går ute året om, måste ha "enligt reglerna"?? Och om det är flera suggor, är det samma mått?

Om jag har förstått rätt så vill/bör suggan vara ifred då den ska föda,  och många "stänger ute" den födande suggan. Men hur gör man då när man har flera suggor som går ute och ihop? Jag vet ju att det finns dem som har MÅNGA suggor ute året runt. Här tas väl inte suggorna undan?

louise

• Gäst
SV: Jag blir inte klok...
« Svar #1 skrivet: 26 okt-10 kl 21:29 »
Kan tyvärr inte svara på regler för konventionell uppfödning, jag har bara koll på krav-gris.

Men jo, suggan måste alltid ha egen hydda runt grisning, övriga flocken får ha andra hyddor under cirka 2 veckor.

I min krav-uppfödning behöver jag 7,5 kvm till sugga + kultingar upp till 3mån. När de blivit äldre än tre mån behövs cirka en hydda per kull, ett färdigt slaktsvin per kvm får man ha ungefär. Eftersom jag inte kastrerar galtarna, betyder det alltid två hyddor.

Det blir helt enkelt en jävla massa hyddor;) På mina 2 suggor med 2 kullar per år + galt har jag 6 hyddor tror jag.

Ranni

« Svar #2 skrivet: 26 okt-10 kl 21:40 »
Tack för ditt svar! Men jag måste ändå fråga, jag förstår inte, måste du separera suggan från de övriga djuren då hon ska föda? Eller räcker det att hon har sin hydda, och de andra sina, men att de går på samma hage? Måste hon ha egen hage och hydda, och leva själv under kultingarnas första tid?

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 okt-10 kl 22:07 »
Hon måste vara helt själv, helt egen hage å allt. Annars blir hon stressad av att där "ränner folk".

Jag fick problem en gång då den andra suggan inte tålde att vara ensam, och helt enkelt bröt sig in till den som grisade. Blev inte många kultingar av den kullen, eller.. hur det nu var. Stressigt och oroligt var det iallafall.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 okt-10 kl 22:28 »
Kollar man på de som har många suggor ute..Så är det just en 'jävla massa hyddor och hagar'... :)

Ranni

« Svar #5 skrivet: 27 okt-10 kl 17:06 »
Ja, det har jag ju sett att det står massor av hyddor ute, men jag trodde aldrig de behövde en egen hydda OCH hage...  Men nu vet jag! o:) Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser