Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur flå?  (läst 10586 gånger)

daniel70

• Gotland
Hur flå?
« skrivet: 24 okt-10 kl 15:51 »
Ska snart slakta mina två bagglamm och tänkte skicka in skinnen till Tranås. Har tidigare stått med kniv och karvat men det är tydligen risk att man skadar skinnen då. Hur gör man för att dra av skinnen?? För hand, eller med vinch (har en på fyrhjulingen). Eller ska man prova att använda tryckluft först som det stått här i en tidigare tråd? Hur tusan gör man det på enklast sätt.
Om nån är snäll och berättar skriv gärna utförligt, typ "häng upp lammet i bakbenen/frambenen"..Det kanske kan fungera som en manual för mig och andra noviser.

Mvh
Daniel.

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Hur flå?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-10 kl 21:46 »
lägg djuret på rygg skär ett litet snitt vid knävecket, där arbetar du dig in med några fingrar sen jobbar du dig framåt mot magen med ena handen innanför djuret hela tiden sen "knådar" du bort skinnet från kroppen sen skär du ett snitt på magen och vips så trillar skinnet bort och ingen kniv är använd.

hm det där kanske inte var så bra förklarat ;D

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 25 okt-10 kl 09:32 »
lägg djuret på rygg skär ett litet snitt vid knävecket, där arbetar du dig in med några fingrar sen jobbar du dig framåt mot magen med ena handen innanför djuret hela tiden sen "knådar" du bort skinnet från kroppen sen skär du ett snitt på magen och vips så trillar skinnet bort och ingen kniv är använd.

hm det där kanske inte var så bra förklarat ;D

Jag kanske kan hjälpa till med ett par bilder.  :)

Vi hänger upp kroppen i bakbenen då maken tycker det är bekvämare att arbeta neråt.
En del skinn lossnar väldigt lätt andra måste man ha ordentlig kraft i fingrarna och handen.
Ett tipps är att knåda med handen och tummen från kroppen så att skinnet hela tiden hålls sträckt.. Ha tvättvatten/handuk till händerna så att kroppen hela tiden hålls ren ( djurets kropp  :D )

MvH Cokett
« Senast ändrad: 25 okt-10 kl 09:40 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

daniel70

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 27 okt-10 kl 12:47 »
Tack för infon, och bilderna.

Någon som provat att dra av skinnen med vinsch?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-10 kl 00:01 »
De drar av dem på slakteri, typ med vinsch. Vet dock ej hur de fäster kättingen.. 2 stycken är säkert enklast att dra/trycka/knåda för hand.

hfokine

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-10 kl 00:31 »
Hej,

Har sett en variant där man har en stålplatta fäst i golvet på högkant. I den plattan finns 2 spår i underkanten, ca 10mm breda och 30mm långa. I dessa spår kan man lägga i en kedja som i andra ändarna fästs i skinnet som börjat flås av från benen. Kedjan är som ett strypkoppel där man för kedjan igenom en lite större sistalänk så det blir en ögla. Lägg öglan runt skinnflikarna från benen, fäst andra ändan av kedjorna i spåren och börja vinscha.

/Hans
/Hans

ulfg

« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 12:05 »
Tror inte det är någon bra idé att testa med vinsch om man vill ha skinnen till Tranås efteråt. Nog enklast för en nybörjare att hänga upp i bakbenen och knåda neråt i lugnt tempo.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 13:19 »
Instämmer!
De drar ofta sönder skinnen på slakterierna, men sina mekaniska skinnavdragare! Lite fingertoppskänsla i avdragandet är helt klart att föredra :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #8 skrivet: 04 nov-10 kl 18:56 »
Ofta sitter ju skinnen fast över bröstkorgen,  särskilt på baggar och äldre djur. Där krävs det fingertoppskänsla för att få av det helt utan att det rivs sönder.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 05 nov-10 kl 10:32 »
Ofta sitter ju skinnen fast över bröstkorgen,  särskilt på baggar och äldre djur. Där krävs det fingertoppskänsla för att få av det helt utan att det rivs sönder.

Går det verkligen att dra av det över bröstkorgen? Jag har nog problem att skära loss skinnet mitt fram ??? Och där bogmuskulaturen är tunn mot bröstkorgen(på sidan alltså) har jag problemet att de tunna musklerna gärna sitter kvar på skinnet så att 'hela bogen lossnar' om man inte är försiktig... Eller slipper man det problemat om man drar/'knogar' sig fram?

:-* Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

ulfg

« Svar #10 skrivet: 06 nov-10 kl 17:58 »
Först rycker man för kung och fosterland. Sen fram med kniven och snittar försiktigt bort senhinnorna en bit ifrån skinnet som håller det fast vid bröstkorgen. Snitta, dra, snitta...

Whippet

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 09 nov-10 kl 11:46 »
Tack för tipset, ulfg :)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Cederqvist

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-10 kl 13:23 »
Ett litet tips när det kommer till kniv: de flesta brukar föredra en kniv med kraftigt rundad kontur på bladet, så kallad flåkniv.
Har smitt ett antal såna till både bönder och jägare och den populäraste har knoppformat skaft och kort brett blad.
Går även enkelt att slipa till av en gammal morakniv om man vill.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 09 nov-10 kl 14:03 »
Jo jag har svårt för de knivar som kallas flåknivar. De har för långt blad för att jag ska vara duktig på att hantera dem.
Jag har gjort mig och sambon egna knivar: damaskerat blad ca 9 cm långt och skaft av afrikanskt träslag(glömt namnet men är väldigt hårt) som sitter som gjutna i våra händer ;)
Mycket lättare till vissa moment när man flår(åtminstone för oss som inte är så vana vid att hantera kniv). Men ibland är den långa kniven ett måste  :D

:-* /Anette

regnpipan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 nov-10 kl 10:17 »
Jag brukar flå framifrån, tycker att det är lättare. Hänger djuret i käken om det är äldre, annars via en snara kring skallbasen (eller hornen om sådana finns.

Börjar med att flå ner båda frambenen, sedan från skallen och nedåt. Tycker man att frambenen hamnar i vägen så kan man ganska tidigt antingen skära av dem i knäleden alternativt knyta upp dem.

Kniv kan behöva användas på bröstsidan, precis som påpekats tidigare. Samt på underbenen. På magra eller äldre djur kan man behöva kniven utefter ryggraden, höftbenen samt bogbladen.

Jag tycker att jag kan hålla en högre hygienisk standard när jag flår framifrån än bakifrån, men det har säkert att göra med att jag har vant mig vid den metoden. Brukar även flå rådjur och mindre svin på det viset.

Jag har även provat tryckluft och det funkar bra. Bara att köra in munstycket på de ställen man vill arbeta med, det finns dock risk att luften letar sig in mellan muskelgrupper här och var istället för att fara fram mellan kött och skinn. Har fördelen att det torkar upp köttet något i ytan vilket i slutändan bör ge ett saftigare kött.

daniel70

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 12 nov-10 kl 16:35 »
Regnpipan, hur menar du med högre hygienisk standard? Menar du sotningen? Upplevde själv att då jag hade djuret upphängt i bakbenen så fanns det en risk för nedsmutsning vid sotning då den änden så att säga är högst upp och resten neråt :-)
Eller bör man ta ur djuret innan upphängning?

Kul att du provat tryckluft, nåt som jag bara sett nämnt som kortast här i forummet, ska prova det på den ena. Du nämner att det finns risk att luften letar sig in mellan muskelgrupper istället för under skinnet. Blir köttet förstört pga det?

Vänligen
Daniel.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 12 nov-10 kl 17:03 »
Kul att du provat tryckluft, nåt som jag bara sett nämnt som kortast här i forummet, ska prova det på den ena. Du nämner att det finns risk att luften letar sig in mellan muskelgrupper istället för under skinnet. Blir köttet förstört pga det?

Nej, men skinnberederierna blir inte glada över att det sitter kött kvar på skinnet! Det kan göra det svårare att salta ordentligt och beredningen blir svårare, vilket kan resultera i sämre skinn.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

daniel70

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 12 nov-10 kl 18:00 »
Aha, då förstår jag, tack Vallhunden. Då ska jag kanske inte riskera den tekniken på skinn jag ska skicka in.

regnpipan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 nov-10 kl 20:53 »
Regnpipan, hur menar du med högre hygienisk standard? Menar du sotningen? Upplevde själv att då jag hade djuret upphängt i bakbenen så fanns det en risk för nedsmutsning vid sotning då den änden så att säga är högst upp och resten neråt :-)
Eller bör man ta ur djuret innan upphängning?

För mig är det lättare att hålla pälsen från köttet när jag flår frammifrån än bakifrån.
Jag brukar ta ur djuren innan jag flår. Har provat det omvända också men för mig går det dåligt. Sotar gör jag när djuret hänger.
Har testat att flå djur på backen med - ingen hit. Däremot kan jag tänka mig att en flåbock skulle funka fint. Har bara flått svin på flåbock så jag vet inte hur det funkar för får.

Nejdå, inte blir det förstört. Risken är bara att mer kött hänger fast vid skinnet och att man inte får ut lika fina stekar. Gäller nog bara att ha lite bättre koll när man drar så skall det inte vara någon fara.

daniel70

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 13 nov-10 kl 22:53 »
Ja, efter ett jäkla knådande, dragande och lite hjälp av kniven kan jag konstatera att det var ingen lek..
Vid tidigare slakter har jag prioriterat ett fräsch kött och struntat i skinnet. Nu var det som att ha dubbelt jobb. Tog mig fyra timmar att få till det, och då vet jag inte om skinnet blev tillräckligt bra för att spara.
Finns det någon fena på ön (Gotland) som kan tänka sig att visa mig hur man gör på ett effektivt sätt så hör av er.

En sak som slog mig var när jag drog av skinnet över bröstet. En tunn (2-3 mm) köttsida följde med här och var. Ska man karva bort denna eller fixar garveriet det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser