Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ut..(Eggeby)  (läst 3120 gånger)

Markim

• Gäst
Bygga ut..(Eggeby)
« skrivet: 21 okt-10 kl 19:25 »
Förbannade duvhök komma och skrämma mina hönor.
3 dagars spikande och grävande ska väl ändå hålla fanskapet borta..
Så här ser det ut nu..

Markim

• Gäst
SV: Bygga ut..(Eggeby)
« Svar #1 skrivet: 21 okt-10 kl 19:30 »
Här har jag grävit ner lecablok och hönsnät på andra sidan.Sen har jag satt dit några lager galler och hönsnät.

Markim

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 okt-10 kl 19:34 »
Här ska jag fortsätta hela vägen till framsidan så det blir en lång gång.
Jag behåller orginalinnergårdens barriär.Dubbelt upp.Det blir bra.
Problemet är bara spikarna.Fan dom är så jäkla långa att man får mjölksyra direkt.
Förbannade spikar och hökar..

Markim

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 okt-10 kl 19:38 »
Det blir aldrig lika bra som att gå på gården.Jag vet men nu vågar jag inte chansa.Idag har jag köpt upp hela Julas lager på hönsnät.Inte mycke dom hade.Hur som helst.Nu har jag pickat upp nät överallt,
dubbelt oxå.På några ställen trippel + plåttak.Öppnade upp till dom idag en stund när jag höll på me det sista.Har mycket kvar men dom får gå här när jag är hemma.Annars sätter jag ett galler för så får dom gå där inne tills jag kommer hem.Bara så jag är säker..Finns lite småhål kvar såg jag.
Förbannade duvhök..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 21 okt-10 kl 19:39 »
Varför använder du överdimensionerade spik (antar att de är överdimensionerade eftersom du skriver att de är långa). För långa och grova spikar riskerar bara att spräcka virket, då blir konstruktionen svagare istället. Använd lagom långa spik. Och ska man sätta så mycket nät som du gör, så är det värt att investera i en bra häft-/spikpistol. Så får man stabilt nät till mycket mindre arbete (och iofs lite högre kostnad).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Markim

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 okt-10 kl 19:42 »
farsan sa att jag skulle ha dom..Håller bättre säger han.Men det är ju jag som SPIKAR..Fan kan knappt lyfta armarna. Häftpicka har jag men den slarva pappa bort såklart.Men idag har jag köpt en ny.Bara för det så hittade jag den gamla.Men 2 år ju bättre än en..
Har inte grävt längst kanten mot fårhagen dock.Där är jag lite smånojig.

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 okt-10 kl 19:48 »
Ser ut som att du inte använder tryckt trä? Kör du bara vitat trä? Kommer ju knappt klara halva hösten.

Hade jag varit dig så hade jag kört helhjärtat direkt något i stil med detta:

Tar bara runt en dag. Rätt virke med rätt vinklar och skruvar istället för spik gör underverk.

Däremot har du en bättre lösning än mig. Lutande tak. Även om det bara är nät.
Just nu tex. har jag världens lövtäcke som jag gärna tar bort, men hur? haha. :)

Markim

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 okt-10 kl 19:53 »
Va fan..
Farsan köpte virket till mej..Men den ena innergården som jag byggde förra året den har hållt hitills och dom plankorna är mycket smalare.
Sen när jag är förbannad så spikar jag bara på.=)
Första ggn jag gör något så här stort ensam.Fick i sommras vetskapen om ujärnen.Underbart.
Men har du inte grävt ner plåt runtom din hönsgård??

Markim

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 okt-10 kl 19:57 »
Det är 3 innegården i innegården så att säga..

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 okt-10 kl 19:58 »
Va fan..
Farsan köpte virket till mej..Men den ena innergården som jag byggde förra året den har hållt hitills och dom plankorna är mycket smalare.
Sen när jag är förbannad så spikar jag bara på.=)
Första ggn jag gör något så här stort ensam.Fick i sommras vetskapen om ujärnen.Underbart.
Men har du inte grävt ner plåt runtom din hönsgård??

Jag? Plåt? Nej det känns som överkurs ifall något lejon kommer på besök. Hehe.  ;D

Har grävt ner nätet 50cm runt om och sedan rakt ut från hönsgården 1meter. Omöjligt att ta sig in.
Ovanpå ligger det stockar som jag har fällt nere i skogen och på insidan av gården intill nätet ligger
där plattorn som också är nergrävda. Vill kalla det för inbrottssäkert snart.  ::)

Men du borde faktiskt inte köra med vitat trä. Det blir alldeles blaskigt vått och suger till sig.
Då kan man dra ut spikarna förhand. Men nej nu har du börjat kör på för fanken!  :)
Prova lite spännande vinklar på sågade plankor som stödjer så det inte vinglar.
Som jag gjort på mina sidor samt på dörren tex. Körde först utan men var i stort behov tydligen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 21 okt-10 kl 20:02 »
Som sagt, lagom spik är bäst. Så där har din pappa fel. Och två lagom spik håller mycket bättre än en överdimensionerad, fast är lättare att slå i.

Och angående att gräva ner nät, så visst är det bäst att ha gjort det. Men höken gräver inte, och om nätet är välspänt tar det en stund för räven att gräva sig in, så dagtid borde det vara säkert, räven vågar inte stanna så länge i dagsljus.

Och man behöver inte ha tryckt virke om det inte kommer i direktkontakt med marken, det håller i flera år i alla fall. Om du vill kan du måla/olja trät till våren, när det är varmare, då håller det i minst ett decennium, om du bättrar på färgen vid behov.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Markim

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 okt-10 kl 20:03 »
Förbannade farsan.Nej så ska jag inte säga.Men varför köper han sådant virke åt mig för då.
Nu blir jag orolig.
Känns som om jag stått å spikat i onödan ju..hmm..tänka om..
Jag kan ju bygga om allt med en till mur utanpå det här fiaskot då??

Markim

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 okt-10 kl 20:06 »
Jag ska ju på hönsmässan i december i stafford.Tänkte köpa upp ett gäng sånnadär "hållabortarävenlarmlampor" och sätta runt omkring.
Men går han verkligen så nära .Mamma och pappa har ju deras hus rakt fram på en 20 meter.
Mitt hus ligger kanske 70 meter ifrån hönshuset.Sen är dte massa hus runt omkring.?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 21 okt-10 kl 22:18 »
Förbannade farsan.Nej så ska jag inte säga.Men varför köper han sådant virke åt mig för då.
Nu blir jag orolig.
Känns som om jag stått å spikat i onödan ju..hmm..tänka om..
Jag kan ju bygga om allt med en till mur utanpå det här fiaskot då??
Jag tror inte du behöver bekymmra dig så hemskt mycket. Där jag bodde innan hade jag hönsgård av 45X45 regel som var målad med Falufärg. När jag sålde huset i år (juni månad) var hönsgårdarna i så gott skick att jag funderade på att montera ner dem och ta med dem till nya stället. Nu blev det inte så men de 10 år som dom hade stått hade verkligen inte gjort  att dom ruttnat upp. Dom var fortfarande hela och snygga  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 21 okt-10 kl 22:40 »
Det ser bra ut Markim... Det funkar bra med det virke din pappa köpte. Det är bara mot mark som det finns en större risk att brädorna ruttnar snabbt, och som ieenilorac skriver:

...
 man behöver inte ha tryckt virke om det inte kommer i direktkontakt med marken, det håller i flera år i alla fall. Om du vill kan du måla/olja trät till våren, när det är varmare, då håller det i minst ett decennium, om du bättrar på färgen vid behov.

:D

Jag hade 45 x 45 omålade reglar på min första hönsgård och den höll alla de år jag hade den, tror det var 4-5 år nånting(och när jag inte ville ha hönsgård längre så var det fin ved ;) )

Men som Xoot skriver... skruv och vinklar av metall är bra... Till stor del för att man slipper få så jäkla ont i armen av allt hamrande :P ;D

Hejjar på ditt byggande... det ser bra ut :)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 okt-10 kl 07:20 »
När vi flyttade till Gullringe för fem år sedan var ekonomin minst sagt skral, så jag byggde hönsgården av det som fanns till hands, otryckt alltsammans. I år byggde jag ut med tryckt virke, men den gamla delen var så pass bra att den fick vara kvar som den är. Den lär hålla flera år till.

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 22 okt-10 kl 07:41 »
Även vid konakt med marken så håller vanligt virke ett bra tag :)
Så bekymra dig inte, det kommer att funka :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Markim

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 okt-10 kl 09:18 »
God morgon gott folk.
Ja nu ar snön kommit.Himla tur att jag han spika klart det mesta igår endå rå.
Men nu har jag andra planer sörrö..
Det här är en bild som ska föreställa andra delen av hönshuset som jag ny ska bygga om till en innergård.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 26 okt-10 kl 17:08 »
Det blir ju så fint att jag vill hyra in mina höns hos dej för semester och höns spa *asg*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Markim

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 okt-10 kl 06:24 »
tack snälla du.
Men tror du jag är nöjd??
=(
Spelar ingen roll hur stort jag bygger.Dom vill ju ut och dte vill ju jag med..
Men jag törs inte nu..
förbannade hökjävel..
=(

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
ärt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser