Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Generator  (läst 17493 gånger)

ekotanter

Generator
« skrivet: 13 jun-06 kl 21:31 »
Hej,
jag är mycket intresserad i el tillverkning.
Vet inte ngt om det och har två enkla frågor:
1. hur funkar en enkel generator (kan man bygga en själv)?
2. bok om elektricitet för nybörjare
Tack för hjälpen!

ollebolle

Re:Generator
« Svar #1 skrivet: 13 jun-06 kl 23:27 »
Generatorn ordnar sig alltid. Tänk mer på vad den ska få för kraft att snurra runt med. Det behövs skapligt grova don för att få t.ex bra kraft från vind. Vatten som rinner många meter är det bästa. Kan man smyga ner en kraftig slang i en fjällbäck med ett par hundra meter fallhöjd så har man hittat guld. Eller om man bor i ett blåshål, fjälltopp eller åtminstone mitt på en stor slätt.

Att bygga generatorer när det finns massor av dylika på skroten har jag aldrig förstått. Skillnaden i att vrida runt en egentillverkad generator eller en fabrikstillverkad blir ingen större skillnad. Det är alstrandet av energin som är det som är jobbigt och inte om generatorn har släpringar eller elektrisk magnetisering kontra permanentmagneter. Lite in blir lite ut.

Som vanligt finns inga genvägar.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-06 kl 09:16 »
Hej!

Om man knappt inget vet, men ändå vill prova på detta med hemmagjord el så rekommenderar jag att man börjar i det lilla...

En generator är i princip en elektisk ledare som passerar ett magnetiskt fält. Om man lindar ledaren (t.ex. koppartråd) som en spole med mååånga varv så ökar den genererade effekten när den passerar magnetfältet (t.ex. en magnet). Om man använder en starkare magnet så ökar också effekten.
Mera varv på spolen ger mera spänning (Volt) och tjockare tråd ger ökad förmåga att leverera ökad ström (Ampére). En starkare magnet gör att man kan låta spolen passera långsammare genom magnetfältet med bibehållen uteffekt eller samma hastighet genom magnetfältet och ökad uteffekt.

Länkar om generatorer:
http://virtual.cvut.cz/dynlab/courseModeling/node64.html
http://www.1stconnect.com/anozira/SiteTops/energy/Alternator/alternator.htm
http://web.media.mit.edu/~nathan/nepal/ghatta/alternator.html

Om du vill leka lite så kan du alltid ta en liten likströmsmotor ur en bil (kupéfläktens motor t.ex.) och snurra fart på den när du kopplat en liten lampa till den. Sätt den på borrmaskinen och börja generera din första Watt!

Vill du se mera "riktiga"saker så kan du kolla in denna enkla och hemmagjorda vindturbin: http://www.otherpower.com/woodax.html

Bok om elens grunder hittar du som mycket annat på biblioteket. Sen finns ju massor av info på nätet!

Ha det bra i solen!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #3 skrivet: 15 jun-06 kl 19:52 »
Finessen med att bygga sin egen generator, är att man dels kan göra den lågvarvig och slippa växel, samt att dess effekt kan anpassas till den källa man har.

Att bygga generatorer, eller bygga om motorer till generatorer, är oerhört enkelt, när man väl satt sig in i det hela.

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 15 jun-06 kl 23:24 »
Ja - sen kan det ju vara en kul hobby också och det är väl inte att förakta. Ett bra sätt att förstå hur elektriciteten kan fås att tränga ut ur hålen i väggen. Tänka sig att elektriciteten vi använder i södra delen av landet till viss del är producerad i en maskin i Harsprånget 1500 km norröver.

Inga 12V-system precis. Då skulle man behöva kablar tjocka som själva älva.

MICKEZ

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jul-06 kl 22:02 »
Hur bygger man om en motor till en generator??

finns det nån skiss eller ritning och exempel någonstans?

tacksam för svar

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #6 skrivet: 05 jul-06 kl 06:59 »
Tjenixen.

Som allt annat:
http://www.otherpower.com

Där har dom provat det mesta...

Ha D gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Eter

« Svar #7 skrivet: 13 aug-06 kl 15:32 »
hm, skön sida men vad jag skulle vilja veta är vad man kan andvända i skrotväg som generator med magneter och hela kittet? Jag håller på att testa en liten snurra med en motot från en vhs spelare men den är av "dålig" modell enligt http://www.otherpower.com/toymill.html så jag vet inte om jag ska bemöda mig att bygga något av den, även om jag inte fattar varför den är sämre en den andra moddelen som näms i texten..men min engelska är väl lite sådär och mina elkunskaper är ännu sämre   :'(

Ps. någon som vet var man "hittar" en treadmill motor, var en sån nu sitter??
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 16:20 av Eter »

SvenS

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 aug-06 kl 17:15 »
Hej!

Om man knappt inget vet, men ändå vill prova på detta med hemmagjord el så rekommenderar jag att man börjar i det lilla...

En generator är i princip en elektisk ledare som passerar ett magnetiskt fält. Om man lindar ledaren (t.ex. koppartråd) som en spole med mååånga varv så ökar den genererade effekten när den passerar magnetfältet (t.ex. en magnet). Om man använder en starkare magnet så ökar också effekten.
Mera varv på spolen ger mera spänning (Volt) och tjockare tråd ger ökad förmåga att leverera ökad ström (Ampére). En starkare magnet gör att man kan låta spolen passera långsammare genom magnetfältet med bibehållen uteffekt eller samma hastighet genom magnetfältet och ökad uteffekt.

Länkar om generatorer:
http://virtual.cvut.cz/dynlab/courseModeling/node64.html
http://www.1stconnect.com/anozira/SiteTops/energy/Alternator/alternator.htm
http://web.media.mit.edu/~nathan/nepal/ghatta/alternator.html

Om du vill leka lite så kan du alltid ta en liten likströmsmotor ur en bil (kupéfläktens motor t.ex.) och snurra fart på den när du kopplat en liten lampa till den. Sätt den på borrmaskinen och börja generera din första Watt!

Vill du se mera "riktiga"saker så kan du kolla in denna enkla och hemmagjorda vindturbin: http://www.otherpower.com/woodax.html

Bok om elens grunder hittar du som mycket annat på biblioteket. Sen finns ju massor av info på nätet!

Ha det bra i solen!
/P

Trävindsnurran verkar vara ett roligt projekt. En sak jag reagerade för :  Finns det inte nuförtiden koppartråd med ett isolerande lackskikt på ? Och detsamma för statorlindningen ?  Jag frågar därför att jag vill slippa grisa runt med epoxy.

Ett epoxyskikt för isoleringen mellan stator och spolar inser jag behövs, inte minst för väderskyddet , men resten borde gå att göra utan epoxy .?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 aug-06 kl 17:52 »
Trävindsnurran verkar vara ett roligt projekt. En sak jag reagerade för :  Finns det inte nuförtiden koppartråd med ett isolerande lackskikt på ? Och detsamma för statorlindningen ?  Jag frågar därför att jag vill slippa grisa runt med epoxy.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=178285.htm
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 17:52 av Ulric Eriksson »

Eter

« Svar #10 skrivet: 14 aug-06 kl 23:00 »
Om jag inte pallar bygga min egen generator så vad ska man kolla efter vad det gäller vartal, växlar o kw vad det gäller elmotorer på blocket o dylikt? Jag vill bygga ett litet som kan ladda ett 12/24v batteri.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #11 skrivet: 16 aug-06 kl 23:43 »
Eter, vilken kraftkälla ska du ha? Generatorn snurrar inte av sig själv, den måste drivas av något, ett vindturbin, motor, eller något annat. När man vet vilken effekt källan producerar kan man anpassa generatorn efter det. Blir generatorn för stor i förhållande till motorn är det som att försöka dra en järnvägsvagn med cykel, det kommer helt enkelt inte att fungera.

Eter

« Svar #12 skrivet: 17 aug-06 kl 12:03 »
Jag hade tänkt bygga en liten vindturbin för 12volt system, inget avancerat men ändå.. Kan man använda sig av en tvättmaskinsmotor liknande den du ska använda till vattenhjulet? Krävs det något utväxling för att få någon kraft från en sån? (jag såg att du använde två)

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #13 skrivet: 17 aug-06 kl 17:14 »
Jag vill inte rekommendera tvättmaskinsmotorer som generatorer för vindkraftverk. Anledningen till att jag själv använder en sådan är att jag bara behöver få 50-100 watt ur den och att den har remskiva. På mitt vattenhjul sitter redan en remskiva och då blir det enkelt för mig att bara hänga dit en kilrem.

Generatorer av pannkaksmodell är bättre för vindkraftverk. Man kan använda bromsskivorna från en Volvo och på dem sätter man fast magneter (2 st rotorskivor). Mellan dem lägger man sina lindningar (stator). Slutresultatet ser ut som tre tjocka pannkakor som står på höjden. Propellern skruvar man fast direkt på den ena propellern.

Det är en hel del att lära sig innan man kommer igång, men kolla in otherpower.com, där det finns exempel på generatorer gjorda av bromsskivor.

Gammel Smurf

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 sep-06 kl 12:26 »
Varför inte använda en generator ifrån en bil eller köpa en ny för ca 500 pix ?

Kräver dessa tok för högt varvtal eller ?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #15 skrivet: 10 nov-06 kl 12:25 »
Ja, bilgeneratorer kräver för högt varvtal, på tok för högt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 10 nov-06 kl 13:50 »
Ja, bilgeneratorer kräver för högt varvtal, på tok för högt.

Halaj!

Planetväxel?

kanske navet från en 3-växlad trampcykel?

//T

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #17 skrivet: 10 nov-06 kl 18:28 »
Allting går, men frågan är om cykelväxeln ger tillräcklig utväxling. Bilgeneratorn har ju en viss effekt och då får man anpassa vindkrafterkets turbindiameter till den.

Nåväl, det finns enklare och bättre fungerande lösningar och det torde finnas en anledning till varför ingen i världen använder bilgeneratorer vid vindkraftsbyggen, istället avråder man från sådant.

ollebolle

« Svar #18 skrivet: 08 jan-07 kl 15:44 »
Jo jag läste det här om att bilgeneratorer ger för stort motstånd för en liten snurra.

Jag upptäckte det också när jag som yngling försökte få utombordarn att ladda lite bättre till segelbåtens batteri. Jag testade hemma med motorn i vattentunna och försökte få motorn att starta. Det var tji. Generatorn gjorde helt enkelt för stort motstånd. (Utväxlingen från svänghjulet på motorn till generatorns var 1:1 - påmonterad remskiva på svänghjulet med generatorn påhängd på sidan med motorkåpan avplockad)

Lösningen blev att laddningsregulatorn togs bort och en stor vridpotentiometer från garageskrotgården kopplades in till magnetiseringslindningen på generatorn.

Vid start av motorn ställdes strömmen till magnetiseringen till noll och när motorn startat kunde valfri laddning väljas med vridmotståndet.

Väl påmonterad på segelbåten kunde vid full gas på motorn (6hk) farten på båten väljas mellan knappa 2 knop och 6 knop med en vridning på motståndet.

Vid bryggan med motorn i friläge var motorn var svår att balansera varvtalet på (när inte propellern bromsade). I friläge gick antingen motorn med för lågt varv eller varvade som bara den. Om varvtalet växlades ner från motorn skulle en bättre anpassning ha fåtts - dvs att generatorn fått snurra betydligt saktare än svänghjulet på motorn. Motorns högre effekt vid högre varvtal ger annars gärna rusning och generatorn bromsar för lite vid full laddning.  

Den som vill bygga en vindsnurra kan göra det med en gammal gratisgenerator - men plocka bort regulatorn och anpassa fältströmmen till lämplig nivå. Börja på låg nivå och öka tills generatorn ger lämplig effekt i förhållande till snurran och vinden. Eventuellt behöver snurrans varvtal växlas upp några snäpp - t.ex med en remskiva och separat axel för propellern.

Jag monterade också generatorn på en gammal utombordarrigg där motorn ersattes med generatorn. Den levererade c:a 5 A till båtbatteriet när båten gjorde c:a 5 knop. Vet dock inte varvtalet men den verkade inte snurra alltför fort.  

Tar man bort likriktningsdioderna på generatorn kan man också tänka sig att transformera upp spänningen med en transformator och på så sätt få ut laddningsspänning till en 12V-acc vid lägre varvtal. Transformatorer är dock något känsliga för frekvenser betydligt högre än 50 hz. Testa kostar inget.

När man lekt klart med bilgeneratorn och sett begränsningarna beställer man ett gäng magneter och bygger en egen permanentmagnetgenerator efter ritningar och bygganvisningar på nätet. Då har man redan testat om man har vind tillräckligt och man kanske kan använda en del av experimentgrejerna man snott ihop.

Mycket intressant ämne detta med vindkraft då den som får till grön kraft ur naturen är framtidens hjältar. (räddar den lilla kulan från undergång)

ETHAB

SV: Generator
« Svar #19 skrivet: 05 apr-09 kl 15:58 »
Hej, jag är ny här så frågorna kan vara besvarade.
Jag har en segelbåt, och skulle behöva en snurra som laddar båtbatteriet. Visst!, båtmotorn gör sitt men det skulle vara kul med en vind-propeller som laddar istället.
Jag har gammal kylarpropeller o motor till den, går det att göra en generator av den?
Har fundera på att skaffa ett till batteri till båten för att driva viss elektronik, så då behöver jag laddning till den.
Så om någon har ideer, kör på  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser